Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-05-29, 11:21   #1
jofo jofo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 7
Ta bort axelinsnitt på bakstycke

Hej
Jag sitter och funderar över hur jag ska ta bort mitt axelinsnitt på bakstycket på mitt liv grundmönster. Insnittet är 1.5 cm. Fungerar det är ta bort 0.75 cm i ärmhålet och sedan hålla in 0.75 cm när jag syr axelsömmen? Eller finns det bättre sätt att göra det på?
Tack på förhand!!
jofo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-29, 12:10   #2
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Det sätt du föreslår är det bästa. Se bara till att du låter bli att hålla in tyget nära halsen och axeln, utan på mittdelen.

Men ska man sy i ylletyg kan man ha kvar insniitet på mönstret, låta bli att sy det och istället hålla in hela vidden genom att våtpressa ihop tyget motsvarande.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-29, 13:23   #3
jofo jofo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 7
Tack så mycket för hjälpen.
Jag har dock stött på ett annat problem nu. Jag ska göra en skärning precis ovanför bysten med rynkning och vill ta bort alla insnitt. Ok delen ovanför bysten, det bystvecket tog jag enkelt bort genom vim efter att jag klippt ut min ok del, den delen klar. Sedan ville jag ta bort midjeinsnittet och klippte då upp bystvecket ända ner til l midjeinsnittet och lade vim i midjeinsnittet. Bystvecket kan jag nu rynka bort när jag syr. Men en fråga, eftersom jag klippte upp bystvecket ända ner till midjeinsnittet kommer jag få "spetsbröst" då. I vanliga fall förkortar jag det nya bystvecket nån centimeter för att undvika detta, men eftersom bystvecket inte ska sys nu fungerar inte det. Gör jag rätt eller finns det ett annat sätt att lösa det på?
Kanske lite komplicerad beskrivning av vad jag gör, men vore guld värt om du hade nåt tips! Tack!
jofo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-29, 23:38   #4
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Förstår precis!
nej, du får inget "spetsbröst" eftersom du gör en rynkning. Den faller ju mjukt över kroppen.
Du bör göra avskärningen ca 5 cm, inte mindre, ovanför bystpunkten. Då blir rynkningen snyggt placerad.
jag skulle troligen lägga till ett par cm extra tygvidd där det ska rynkas, men det beror på materialet, tunt tyg=mycket rynk,upp till 10 cm. tjockt tyg= lite rynk, ett par cm.
Denna extravidd sätter du lätt till genom att bara klippa upp från midjan och sära uppe vid avskärningen (alltså precis motsatsen till vim).
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons