Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-06-21, 18:41   #1
Babsan Babsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 12
Angry Att komponera egna broderier

Hej!
Köpte en Husqvarna Rose begagnat för ett par år sedan och tycker fortfarande att det är SÅ roligt att brodera små saker på mina kläder, väskor och allt möjligt.
Men nu funderar jag på om jag inte börjar bli mogen att försöka mig på att ta fram egna broderier? Vad ska jag ha för program då? Och vad kostar ett sådant - ungefär?
Eller det kanske vore bättre att köpa en HusqvarnaI på en gång? Jag har frågat i Husqvarnabutiken men personalen där kunde inte svara på mina frågor just då. "Han som hade hand om det" skulle komma senare men då var jag ju på väg hem... Det är lite svårt när man inte tar sig iväg till Hudik i tid och otid...
Som tur är kan man ju vända sig till kunniga människor genom detta forum...
Mvh Babsan
Babsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-21, 18:46   #2
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Jag köpte embird www.embird.biz med studio och iconizer. Men jag har inte lärt mig det. På Flying needle ska det finnas bra kurser och sen får man ju hjälp på listorna. Embird ska vara bättre än Huskvarnas eget program säger de som prövat båda. Huskvarnas var för dyrt för mig.
Man kan prova Embird gratis i 30 dagar och se om man tycker om det, sen kan man köpa en kod så man kan fortsätta att använda det. Alla funktioner kan användas under de 30 dagarna om jag förstått rätt. Nackdelen är väl att det är på engelska i så fall men för min del gör inte det någonting.
Bara jag får tid ska jag lära mig programmet men än så länge prioriterar jag quiltning och knyppling.
Maskinbroderi var inte så roligt som jag trodde men det kanske blir.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-22, 10:50   #3
Milla Milla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2004
Inlägg: 43
Kan bara varmt rekommendera att prova styngsätta egna broderier, det är en riktig upplevelse och ger broderisymaskinen en annan dimension. Visst, om du vill brodera stora bilder och har växt ifrån ramen 10¤10cm då det är en bra ide att köpa Designer I. Men programmet måste du köpa i vilket fall som helst. Jag kan bara säga från min egen nybörjareerfarenhet att det inte är så svårt som man tror. Det gäller bara att följa instruktioner och öva. Du kan bli erbjuden en kurs om du köper Husqvarnas (tror jag) men du kan ta nytta av Monica Bobergs lektioner (diskussion "Genomgång av Embird Studio och andra lektioner") om du vill skaffa dig Embird. Men då måste du ha kortläsare och Huskvarnas basprogram ändå.
/Milla
Milla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-23, 08:03   #4
Babsan Babsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 12
Tack för hjälpen!

Det var bra att jag fick svar så snabbt. Ja, ibland känner jag att jag skulle vilja ha lite större broderier så det skulle vara väldigt roligt att ha en Husqvarna 1 men de är ju väldigt dyra förstås... Men å andra sidan syr jag väldigt mycket, både till mig själv och andra. Det är väl bara att börja spara, antar jag.
Tack för tipsen och det känns också skönt att veta att du tycker att det är förhållandevis enkelt att göra egna bilder - det vet man ju inte förrän efteråt.
Mvh Babsan
Babsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-23, 11:33   #5
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Nu finns det ju en del alternativ till Designer även om man vill ha större broderyta.
Fler märken har börjat slå igenom senaste året, men fram tills dess kunde man nästan tro att det bara fanns Husqvarna, och så är det ju inte alls!
Jag tycker om att komponera/kombinera mönster. Men jag är inte värst konstnärlig, så jag försöker hitta färdiga komponenter som jag ändrar det som behöver ändras och sedan komponerar ihop. Funkar bra för mig!
Embird räcker låååångt!!!
Förresten behöver man inte ha Husqvarna originalgrejor till Rose. Ultimate Box för runt 2000 kr fungerar utmärkt. Inget extra behöver köpas för att överföra filer med den boxen.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-24, 09:47   #6
Babsan Babsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 12
Vad är det?

Ultimate Box - vad är det? Det har jag aldrig ens hört talas om? Och var kan man köpa den i så fall?
Babsan
Babsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-24, 11:12   #7
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Det är en box för att skriva kort till brodyrmaskiner. Den skriver PES och HUS-filer (det finns en version 2 nu som skriver fler format, men den behövs ju inte för dig).
Om du söker på "Ultimate" här på sidan hittar du fler gånger den diskuterats.
Till exempel:
http://www.sysidan.se/forum/showthre...light=ultimate
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons