Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-03-15, 18:37   #1
tilda_l tilda_l är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 243
varför??

är det maskinen eller HQ broderier som det är fel på?? Jag har ju som sagt en D1 och lämnade in den för ca 1mån för kaliberering?? Nu skulle jag brodera ett motiv som följer med maskinen.. den med en sax och måttband m.m. men konturen på måttbandet hamnar ca 3-5mm utanför!!!
tilda_l är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-15, 18:42   #2
Linnea Linnea är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 240
Hej Matilda!
Det kan bero på hur mycket man spänner tyget i bågen och hur mycket rivfleece (hur tjockt) du har i bågen. Husqvarnas brodyrer skall vara av bra kvalitet....i vissa fall kan det annars bero på hur underarbetet är (hur understygnen ligger,,,,viktigt för resultatet).
Önskar Dig lycka till
varma brodyrhälsningar
Linnéa
Linnea är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-15, 18:44   #3
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 425
Det är nästan alltid problem med konturer, att dom inte sluter tätt mot broderiet, av den orsaken har jag och många med mig slutat använda oss av dom.

Det brukar kunna bli bättre om man gör en egen kontur i stygnsättningsprogrammet.

Prova om du kan utesluta konturen, oftast går det bra.
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-15, 18:46   #4
tilda_l tilda_l är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 243
hur tjockt ska det vara med rivbart mellanlägg?? jag har inte fått någon kurs i hur man får bra broderier!! :-(

Så du kanske kan berätta lite mer detaljerat?? :-)
tilda_l är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-15, 18:49   #5
tilda_l tilda_l är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 243
medmera:
men problemet är att det är konturen på måttbandet som inte blir som den ska :-( Och den är ju en del av hela den delen :-) Plus att jag har inget dataprogram än!!!
tilda_l är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-15, 19:04   #6
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 425
Du får nog prova dig fram med mellanlägg, ofta behövs flera lager för att få stabilitet i tyget. Det är som om man syr broderiet på mellanlägget och tyget ligger bara där mitt emellan, om du förstår hur jag menar.

Det är för övrigt en djungel när det gäller mellanlägg och svårt att veta vad som passar till vad alla gånger.

Det enda som verkar fungera är ändå att testa även om det är trist att behöva göra många broderier innan man är nöjd.
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-15, 19:17   #7
Linnea Linnea är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 240
Hej igen Matilda!
Förr använde jag tjockt rivfleece som de rekommenderade...men det blir så rackarns tjockt...rena pansaret ...risk föreligger även att det man fäst i bågen hoppar ur om det är för tjock rivfleece.

Beroende på hur underarbetet är så kan du anpassa rivfleece. Är underarbetet väl gjort behöver du inte använda så mycket stabilisering. Själv använder jag nästan bara en tunn rivfleece till mina brodyrer...undantag om det är riktigt stora brodyrer eller om de till stor del består av breda satinsömmar (satinsömmar har en benägenhet att dra sig samman...även då man stabiliserat väl under). Det är även viktigt hur stygnen är sammansatta i brodyren så att den sammandragande verkan blir jämt fördelad. Hoppas att det inte blev något så när vettigt förklarat. Fråga igen om du vill att jag skall förklara tydligare.
Nu rymmer jag till min andra dator för att fortsätta stygnsättning
Önskar dig en fin kväll
varma brodyrhälsningar
Linnéa

Citat:
tilda_l skrev:
hur tjockt ska det vara med rivbart mellanlägg?? jag har inte fått någon kurs i hur man får bra broderier!! :-(

Så du kanske kan berätta lite mer detaljerat?? :-)
Linnea är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-15, 19:22   #8
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
jag spänner

ofta bara ett lager i bågen, men ofta så spraylimmar jag på ett lager till under det rivbara, men utan att ha det i bågen.

På så sätt klarar mina klena händer av arbetet. och jag får bra stadga. just det brodyret vi talar om måste man ju lixom ha det svarta med för att man ska se att det är ett måttband.
jag hade strul med det oxå först men sedan funkade det med lite tjockare .

just nu har jag börjat pensla uppblött solvy på knepiga brodyrer o det verkar funka ta mej 17...

Annie, en riktig försökare
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-15, 19:39   #9
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Filmoplast och fixram så blir konturen mycket bättre.

Filmoplast är självhäftande som du spänner i ramen.
Fäst det du skall brodera i"kladdet"
Sy en fixram (kant runt av långa stygn för att det skall ligga på plats)
Brodera.

ps har en beskrivning med bilder (rarfil)
som jag delar med mig av om någon vill ha.
/Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-15, 21:07   #10
tilda_l tilda_l är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 243
så mycket man kan lära sig!! jag testar nu dubbelt med mellanlägg... så nu håller jag tummarna!!
jag är verkligen tacksam för alla svar!! jag tror jag måste åka till en syaffär och shoppa lite :-)

Jag vill gärna ha beskrivningen!!!
tilda_l är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons