Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-08-08, 15:24   #1
Nansy Nansy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 26
Usla brodyrbågar?

Det kan väl inte bara vara jag som får problem med att broderiet flyttar på sig? Blir vansinnig när allt ser bra ut efter maskinen broderat en timme och sedan hamnar konturerna åt fanders. Ibland spelar det ju ingen roll hur många lager stabilisatorer jag har bakom.
Så jag fick just en ide´.
Aquatät kletades in på insidan av bågen.(och utsidan av den inre bågen förståss) Nu ska det torka flera timmar. Håll tummarna nu för att det blir en "icke glatt" yta som fungerar. Men.men du kanske har en bättre lösning på problemet? Eller inte har det problemet alls? Nu får jag se om det lyckas, men vill gärna diskutera vidare om nå´n orkar.
Nansy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-08, 15:56   #2
JoCarinaWolff JoCarinaWolff är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 222
När jag tycker att tyget inte sitter ordentligt "fast" i bågen så brukar jag bara lägga en bit tyg uppe i hörnen eller uppe/nere kanten så det kommer ordentligt i spänn o sitter fast. Sedan så skruvar jag åt skruven..antagligen för hårt för den går sönder med jämna mellanrum.
JoCarinaWolff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-08, 16:11   #3
Nansy Nansy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 26
Det har jag också försökt med. Då brukar skruven lossna.
Nansy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-08, 16:19   #4
JoCarinaWolff JoCarinaWolff är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 222
Vilken otur du har! Mina skruvar lossnar inet utan de "gängas" sönder till slut "bara".
Vad har du för maskin o ramar....jag har en Janome MC11000...kanske någon har något knep på just din sorts ramar??
JoCarinaWolff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-08, 16:28   #5
Nansy Nansy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 26
Janome 300e. Jag såg någonstans att någon använt "pappersklämmor" Skulle det vara nåt? Eller bågar med supermagneter?

Senast redigerad av Nansy den 2009-08-08 klockan 16:41.
Nansy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-08, 16:31   #6
JoCarinaWolff JoCarinaWolff är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 222
Jo det har jag använt ibland. Fast det gäller bara att placera dem rätt så de inte slå i maskin när armen går runt.
Men då borde vi ha samma sorts ramar...om vi båda har Janome.
Är det bara på de stora 200x280 och 200x200 ramarna du har problem att tyget glider eller är det på de små ramarna oxå??
JoCarinaWolff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-08, 16:44   #7
Nansy Nansy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 26
Gigahoopen används sällan. Men nu när jag tänker efter så har jag inte haft SÅ STORA problem med den lilla ramen. Jag tycker att det drar sig mer om broderiet är tätt.
Nansy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-08, 17:02   #8
JoCarinaWolff JoCarinaWolff är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 222
Men dra det ihop sig när broderiet är tätt så beror det antagligen på för lite eller fel underlägg.
JoCarinaWolff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-08, 17:29   #9
120404 120404 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 508
Jag har lindat alla min ramar med någon elstik bandage ...som jag köpt på apoteket ....tror att idrottsfolket använder dom att stödja med....dom är super bra....späner upp tyget med rivbart undelägg och drar åt lite sen skuter jag i ramen en anning till och det blir som ett sug ...och drar åt skruven lite till ...då sitter tyget mycket bra och spänt.....Har också janome...ingen ram eller skruv har gått sönder för mig......helt värdelöst om jag inte lindar mina ramar.
120404 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-08, 17:32   #10
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Jag har oxå samma problem. Trots att jag har Bernina. Hörnena tycker jag inte är några problem; det är sidorna som inte håller ordentligt.

Idén med att göra ramarna antiglidiga verkar bra. Till min gamla hq hade jag en slags vadd man skulle spänna med vid tunna tyger. Den var lite klibbig... Det gäller bara att man inte broderar fast den när stygnen går för nära bågsidorna!

Skruvarna går åt som smör: Gängorna lossar som tunn ståltråd och vips har man inget "drag"! Nu har jag beställt 10 nya som jag hoppas går på garantin!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-08, 17:36   #11
JoCarinaWolff JoCarinaWolff är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 222
Glöm det där med garanti på skruvarna....de bara skrattade åt mig då jag frågade om de inte gick på garantin då de var trasiga efter 1-1,5 år....och dyra som attan är de oxå! Jag fick köpa själva skruven o muttern var för sig, men upptäckte att i mina skruvlådor så hade jag vanliga muttrar som passade hur bra som helst. Ska nu till en välsorterad järnaffär och se om jag inte kan få tag på en passande skruv oxå som bara kostar några kronor i jämförelse.
JoCarinaWolff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-08, 17:51   #12
Quiltare Quiltare är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 244
Hej!
Ofta om man broderar täta broderier (fyllda broderier) då drar tyget ihop sig och konturerna hamnar utanför. Problemet är inte ramarna utan oftast är problemet att broderiet är för tätt(för mycket stygn på liten yta).

Ju tätare broderier, ju mer stabilisering............
Jag brukar ha en stabilisering och tyg spänt i ramen, sen efter att jag satt fast ramen i maskinen lägger jag en bit stabilisering under ramen.

Kolla så att inte skruvarna gängat sönder, dom kan ta i gängen när du skruvar åt men sen efter att du sytt ett tag så åker den ur gäng. då är det dags att införskaffa nya.

Hoppas det löser sig, det är så tråkigt när det krånglar.
//Eva
Quiltare är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-08, 17:52   #13
Nansy Nansy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 26
Elastiska bandage borde ju funka, men blir det inte för tjockt i janomebågarna? Aquatät som jag kletade fast börjar torka nu.
Och jag kunde skrapa bort det med nageln. Attans. Blir nog apoteket på måndag.

Senast redigerad av Nansy den 2009-08-08 klockan 18:03.
Nansy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-08, 18:18   #14
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Varför provar du inte klisterpapper??

Det får ju tyget att sitta där det ska. Är det riktigt täta broderier så kan du lägga rivbart löst under bågen och sy en fix ram runt om.
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-08, 18:35   #15
Nansy Nansy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 26
Menar du det som ska strykas fast, och sedan river jag bort det?
Nansy är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons