Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-02-24, 19:54   #1
agnwil agnwil är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 179
Question Kalibrering

Jag har en Husqvarna Platinum plus. Nu har det hänt två gånger vid maskinbroderi att helt plötsligt när jag lyfter pressarfoten vid trådbyte försvinner alla inställningar för valt broderi. Maskin måste kalibreras på nytt precis som jag gör då jag startar den.
Första gången hände det mitt i ett broderi då jag bytte tråd för den sista färgen. Förargligt! Då trodde jag att jag hade kommit åt broderiarmen på något sätt och rubbat den. Nu tror jag inte det. För idag hände det igen med ett annat motiv, men nu när broderiet var klart som tur var. Då är jag helt säker på att jag inte rörde broderiarmen.
Båda gångerna hade jag sytt drygt 5000 stygn.
Har någon råkat ut för något liknande?
Är det bara att föra maskinen på service eller har någon något tips på vad jag kan göra för att undvika att det händer igen?
Hälsningar Agneta
agnwil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-24, 20:15   #2
siv siv är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 19
Lämna in den,jag hade problem med min Platinum och fick den utbytt. Jag hade inte samma problem, men maskinen stannade och sa att det var slut tråd fast det inte var det och sen gick den inte att starta om utan jag fick börja om från början.Husqvarnabutiken tog emot maskinen och körde den under dagen och därefter fick jag en annan maskin men vad som var fel vet jag inte.
siv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-25, 08:20   #3
agnwil agnwil är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 179
Nu har jag provsytt igen efter att min man har putsat kontakterna. Nu funkar det för tillfället. Jag måste testa mer under helgen så får jag se sen om jag behöver lämna in den. Åtminstone ska jag prata med försäljaren nästa vecka.
Brukar maskinen säga till när tråden är slut? Min maskin gör inte det och det är väldigt förargligt om tråden går av eller är slut.
agnwil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-25, 09:14   #4
emilia emilia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 362
Jag äger också en platinum plus. Maskinen brukar blinka error när tråden har tagit slut, men ibland händer det att den missar det. Som tur är har jag inte fått några problem med den ännu, men jag har hört att det har funnits vissa tillverkningsfel på den, som har rättats till på den nya platinum brodermaskinen. Jag hoppas att det löste sig och fungerar bra efter putsningen, det är aldrig roligt när maskinen börjar krångla.
emilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-25, 13:04   #5
christel christel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 299
Hej !
jag hade en av de första maskinerna av den sorten som började krångla . efter en hel del samtal till Husqvarna visade det sig att det var fabriksfel på många av dem .Men det kan ju ta olika tid innan det visar sig . Alla som hade något fel fick byta dem , sedan gjordes de om och släpptes på marknaden igen . kolla när din maskin tillverkades och stå på dig om det är datorfel på din maskin innan garantin går ut .De vet mycket väl om att denna modell har krånglat mycket !
Christel
christel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-25, 13:13   #6
agnwil agnwil är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 179
Ännu syr maskinen efter putsningen, har sytt två olika brodyrer nu.
Bra att veta att maskinen har krånglat. Jag har ännu nästan ett års garantitid kvar. Min maskin är inte den senaste modellen.
agnwil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-25, 16:01   #7
Tess Tess är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 224
Hej!
Jag vill bara påpeka här att HQ har tydligen,för att vara en maskin att lita på,blivit till en skräpmaskin!
Jag har hela mitt liv varit trogen husqvarna!
Min Designer1 är den fjärde i ordningen!
Har haft den 5år,och vill VARNA ALLA köp ALDRIG
en sådan maskin!
Det är be om att få broplem!
Har märkt här tidigare att till min STORA förskräckelse,är det otaliga Huskylock 936 ägare som haft väldiga problem med den maskinen !
Jag har även en sådan men den har KONSTIGT nog funkat hitills som en klocka!
Se recensionen!
Om jag nu har råkats få en bra maskin så skulle jag ändå inte rekommendera till andra en maskin med så många problem.
Huskylocken är min tredje HQ overlock hittills och det är väldigt sorgligt att en sådan pålitlig märke som HQ har varit,har dom sänkt kvaliten så markant.
När jag byter den här maskinen så blir det ingen HUSQVARNA har jag bestämt mig!
Jag ber och uppmuntrar alla som äger en symaskin RECENSERA,och var ärliga i era recensioner så kanske många syvänner här på sidan slipper en massa trassel.
Till alla syvänner i hela sverige. TESS
Tess är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-25, 20:43   #8
irre4ever irre4ever är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 98
Mycket nöjd med min Designer1

Den har aldrig krånglat på dom 2 år jag haft den. Förutom att nålpåträdaren behövde bytas ut för ett par veckor sedan. Men det fixade Husqv.butiken i ett nafs. Sen att din 936:a funkar bra hör nog till det vanligaste.
Husqvarna säljer ju rätt många maskiner av olika slag och givetvis kan man ha otur och få en maskin som inte håller måttet. Så är det ju med alla tekniska prylar. Det är ju därför det finns garanti.
Så ärlig är jag minsann när jag säger att jag tycker min Des1 är jättefin som både syr och broderar bra. Om jag får råd nån gång så skulle jag gärna vilja byta upp mig till DesignerSE utan att tveka. Har även flera sy-vänner som också är nöjda med sina Husqv.produkter. Så jag vill tvärtemot rekommendera Designer1.
Irene
irre4ever är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-25, 22:00   #9
eca eca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 221
Även jag är jättenöjd med min D1. Drömmen är att byta upp mig till Se. Overlockmaskinen är en 910. Valde denna (och hoppade över täcksömmen)i stället för 936 eftersom den är jobbig att ställa om till den olika sömmarna. 910 är dessutom mycket lätt att trä.Vad jag har förstått är det inte 936:an i sig som är dålig utan det är för att den är så omständig att ställa om.
eca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-25, 22:07   #10
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Vi är flera som haft problem med 963 och det har inte med omträdningen att göra. Det beror på hoppstygn när man syr med täcksömen/coversömen. Men för flera funkar den tydligen bra.

De flesta D1 ägare verkar vara nöjda vad jag förstått men jag förstår Tess om hon avråder köp om hon haft 4 st som alla krånglat, för det är väl fyra olika maskiner? Det är inte så att den är reparerad fyra gånger?
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-26, 15:59   #11
Tess Tess är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 224
Lite förklaringar om jag skrivit"snurrigt".
Hade en HQ 2000 som min första maskin.Jag är självlärd,fast senare på från 1979-84 Skaffade jag mig en utbildning.Det mesta hade jag ju redan lärt mig alldeles själv,då mitt syintresse var verkligen"brinnande"milt yttryckt".
HQ 2000 var verkligen en "En arbetshäst att lita på".Den reparerades några gånger,men så mycket som jag sydde var det helt i sin ordning.
den gick ju varm nästan dygnet runt.Den byttes mot en HQ PRISMA som var totalt värdelös.
Men jag hade på den tiden en väldigt seriös HQ handlare här i GBG.
Han bytte den utan massa reparationer och krångel mot en ny likadan.
Den funkade bra!
Samtidigt köpte jag min första overlock,en HQ 660 D och fick en DIANA provdocka på köpet,plus en massa pressarfötter och annat kul.
(Det var tider det).
Efter några år så uppgraderade jag min "maskinpark"med nya maskiner ,och allt var frid och fröjd.
När åren gick och dataåldern gjorde sitt intåg även på symaskinsfronten ville jag förstås ha en Broderimaskin.
Det var ju helt klart att en HQ skulle det vara!
Hur annars?
Det blev en HQ D1 i december 1999.
Och samtidigt en ny overlock HQ 936.
Och det är den maskinen som är så dålig att jag förstår inte att HQ sålde sånt skräp för 38,500
kronor.
Där kom det inte i frågan att få en ny maskin utan den åkte skytteltrafik på reparation efter reparation.
Och så har det hållit på.
Som plåster på såren fick jag en MEGA båge men UTAN clips som håller tyget på plats?
Maskinen var ju låååånga tider I HUSKVARNA på olika reparationer.
Sen när jag hörde av mig efter dessa clips,så var folket där väldigt kyliga mot mig.
CLIPSEN HAR JAG INTE FÅTT ÄN IDAG.
Efter en massa mejl och försök att nå dessa minst sagt motvilliga personer,klagade jag hos HQ i MÖLNDAL att HQ inte svarar på mejl?
Därifrån kom ett mycket giftigt svar att HQ svarar ALLTID på ALLA mejl!
OKEJ! Dom svarar på alla andra mejl isåfall men inte på just mina,för dom vill inte ha med mej att göra överhuvudtaget,vad jag har förstått???
Jag vill efter all turbulens runt HQ D1 affärer uppmana alla att när ni väljer symaskin,så var väldigt uppmärksamma för vilken service ni kommer att få!
Det kan ju vara svårt att veta i början,och just därför borde man här på sysidan recensera även Återförsåljare m.m.
Inte efter maskin köpet.Då är alla trevliga!
Det är först när det dyker upp problem,gång efter annan som man kan veta vad dom går för!
Jag som mycket trogen HQ ägare kan till min stora sorg säga att HQ är inte vad den varit på någån front.
Efter alla sorger och bedrövelser,har jag nu en kontakt med HUSQVARNA STUDIO på Övre Husargatan här i GBG.Där Har jag blivit äntligen mött och betrodd som en människa ska bli!
Men det är det som jag tycker är så allvarligt att dessa BRA representanter är så svåra att hitta.
För mig tog det 5 långa år att komma rätt,men trotts det har jag fått så "kalla fötter"av det kyliga och rent av fientliga bemötandet,under alla dessa år att det blir nog inte en HQ maskin som jag kommer att snubbla på i första taget.Har man tappat förtroendet går det inte att bygga upp iett nafs!
Önskar trotsallt en fin sy och broderivår till er alla trevliga och hjälpsamma syvänner på sysidan.TESS



Tess är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-26, 17:54   #12
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag förstår precis hur du känner. Jag har också tappat mycket förtroende för HQ sedan min 936 krångla. Vi har kanske fått måndagsexemplar båda två men det är ju just då man behöver riktigt mycket hjälp och förståelse från återförsäljaren. Men då verkar det vara som bort blåst med den vänligt inställda sidan. Den finns nog bara när man råkar ut för "standard" fel.

Men vi ska komma ihåg att även andra kända märken tycks ha denna inställning när de riktiga problemen dyker upp. Så vi ska kanske dra alla över samma kam
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-26, 18:32   #13
agnwil agnwil är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 179
Jag har också haft en HQ 2000 som min första maskin. Den hade jag nästan 20 år. Då började den sy ojämna sömmar som inte blev bättre trots reparation, det var slitage helt enkelt.
Sen tänkte jag köpa en brodermaskin, men visste inte riktigt vilken jag ville ha. Då köpte jag HQ Daisy, en enkel basmaskin medan jag funderade vidare på brodermaskinen. Daisyn har fungerat bra hittills.
Så för ett år sedan då min dotter flyttade hemifrån fick hon min Daisy och jag köpte min nuvarande Platinum. Min handlare hade då inte fått den nyare till försäljning ännu. Om jag då hade vetat att just min modell har haft fel så skulle det nog blivit en annan maskin.
I dag har jag broderat flera olika broderier och just nu funkar den bra igen.
I skolan där jag jobbar har vi också HQ-maskiner. Basmaskinerna har fungerat bra men vi har också en Iris-brodermaskin som krånglade hela förra året. Efter att många gånger haft den på reparation fick vi sedan en ny broderenhet på garantin, fast de kunde inte säga vad felet var.
agnwil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-28, 21:37   #14
Tess Tess är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 224
Ja,jag håller med !
Det är då man vet vilket märke man ska föredra när krånglet börjar på allvar!
TESS till CECILIA och också till alla andra!
Tess är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-28, 21:54   #15
Tess Tess är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 224
Du AGNETA fick i alla fall bra service och bemötande,eller hur?
Berätta om du hade något att klaga på,på den fronten?
Passar på också att tacka så mycket om era synpunkter som jag mottagit!
BRODERA MERA från TESS!
Tess är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons