Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-10-07, 10:01   #1
ollebolle ollebolle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2013
Inlägg: 1
Sy in ärmar på jacka?!

Hej alla!
Just nu sitter jag och känner mig rätt korkad! Ska sy in min killes jacka som är alldeles för stor i ärmarna. Inga problem eller hur? Nä, trodde jag med.

Ärmarna måste sys in typ 7 cm o såklart måste jag fortsätta ner i själva jackan men efter noggrant nålande och superförsiktig sömnad så ser det ut som armhålan är en volang när jag vänder den rät.
Vilken den inte är. Sömmarna är superraka och möts perfekt. Ser det ut såhär för att jag inte klippt än och för att det är massa tyg där?
Vill inte klippa och förstöra hans dyra jacka. Bör tilläggas att den har ett tunt foder med.
Nån som har nån input?
Bifogade bilder
 
ollebolle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-07, 12:08   #2
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Vet inte om du tar 7cm på varje sida (dvs 7cm från den gamla sömmen) eller om du tar in sammanlagt 7cm (3,5 cm från den gamla sömmen). I vilket fall som helst så är det senare på gränsen på hur mycket du kan sy in utan att ärmhål och ärmkullen ändras för mycket och den större intag är definitivt så stort att du troligen måste ändra ärmhålet och ärmens kulle.
Har försökt illustrera vad som händer med skissen nedan. Skissen visar hur ett fram-/bakstycke och en ärm kan se ut. De röda linjerna är det intag som du gjort och som du kan se så ändras ärmhål och ärmkulle ganska mycket.
Bifogade bilder
 
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-07, 15:22   #3
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Att ta in ärmens vidd ändrar naturligtvis hur lång den sömmen då kan vara och det betyder att ärmhålet i jackans liv också måste ändras så att dess sömlängd mot ärm är i någorlunda överensstämmelse. En ärm är normalt lite större än ärmhålet i livet är.
Precis som inlägget ovan visar måste man minska livet för att få ett mindre ärmhål. Alternativet att fylla i livet med en kantning av ärmhålet blir komplicerad.
Det finns en tidigare tråd
http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=26136
som beskriver det här med ändring av ärmhål/vidd som kanske också kan ge något.
Ta in ärmen 7 cm - det är (för) mycket det. Det minskar ärmhålet radikalt och var ska du ta tyget ifrån? Minska jackvidden motsvarande kan ge en helt annan jacka.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-08, 01:34   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Du kan alltid sprätta upp de gamla sömmarna (alla sömmarna, "korset") och stryk isär tyget, det kanske ger bättre hum om hur det kommer se ut. Jag hoppas att det är 3.5 cm per sida och inte 7 cm in från kanten (14 cm) För om man tar in så pass mkt som de här sagt innan så ser skjortan inte likadan ut efteråt.. fickorna hamnar för långt ut mot sidorna och passformen blir också dålig.

Har killen gått ner i vikt mkt? Eller är det kanske loppisfynd ni vill fixa till?
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons