Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-02-26, 20:18   #1
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
Sy hästtäcken?

Någon som har erfarenhet av att sy hästtäcken? Är det ett oöverstigligt projekt med alla knäppen och enorma krav på slitstyrka?
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-26, 21:05   #2
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Jag har oxå blivit tillfrågad om att sy det men jag avböjer eftersom det finns firmor som gör det billigare!

Det är ju lite knivigt att få till rätt storlek oxå så inte hästen får ont i svansen eller blir kall om baken mm...

Jag skulle inte ge mig på ett sådant "hästjobb"!
Däremot broderar jag ibland på dem!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-26, 21:17   #3
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Re: Sy hästtäcken?

Citat:
Baggin skrev:
Någon som har erfarenhet av att sy hästtäcken? Är det ett oöverstigligt projekt med alla knäppen och enorma krav på slitstyrka?
Nej, det är inte lönsamt. De tyger man bör ha kostar ganska mycket och de ska ju hålla för rejält tuffa tag.
Det finns ju bra täcken i dag som inte kostar så mycket. Så det blir nog ett stort NEJ på din fråga.

Däremot så syr jag till mina egna. Det gör ju inget om det tar tid eller om det blir dyrt. Det är ju älsklingarna värda.
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-26, 21:26   #4
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Re: Sy hästtäcken?

Citat:
Baggin skrev:
Någon som har erfarenhet av att sy hästtäcken? Är det ett oöverstigligt projekt med alla knäppen och enorma krav på slitstyrka?
Hej Baggin

Nej att sy täcken till försäljning är nog som ovanstående har skrivit väldigt olönsamt. Även att sy till sina egna men man kan ju inte bortse från att det är roligt/bökigt/svårt/knöligt osv men det är sååå tillfredställande att få till det till slut. Jag har inte sytt vintertäcken men jag har sytt fleeccetäcken då jag har en häst som är lite konstigt skapt, kort rygg men med bred bröstkorg och kraftig halsansättning. Jag har som ett blivande projekt att sy ett vinter/regntäcke till mina två till deras mått och kroppsform bara för att jag vill göra det och för att få ett som är smidigare än de köpta som jag upplever hårda och oföljsamma med väldigt osmidiga kantband. Men billigt nej det blir det aldrig så länge det finns Börjes och Ullared. Unikt ja det blir det och man får ha kul på resan.

Lycka till

Annette
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-27, 07:48   #5
minx minx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 229
Jag tänkte faktist på det sist jag var på rusta där hästäcken nästan är gratis. Vilket jobb och vad mycket material för INGA pengar alls.
Jag tänkte nästan köpa ett bara för att ta tillvara tyget banden och spännena.
minx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-28, 20:27   #6
MissesSydney MissesSydney är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 27
Talking jaha hästtäcken!!!!

Hejsan såg ledsamt att ni inte vill sy hästtäcken...jag gör det men visst e det billigt att köpa nytt,men förra veckan fick jag in ett rambo-täcke som kostar 3500 kr nytt och ett sånt e ju värt att laga...nån som vet var man kan hitta vettiga band just till hästtäcken,tackar för alla tips.....
MissesSydney är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-29, 06:52   #7
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Re: jaha hästtäcken!!!!

Citat:
mrs.jannesson skrev:
Hejsan såg ledsamt att ni inte vill sy hästtäcken...jag gör det men visst e det billigt att köpa nytt,men förra veckan fick jag in ett rambo-täcke som kostar 3500 kr nytt och ett sånt e ju värt att laga...nån som vet var man kan hitta vettiga band just till hästtäcken,tackar för alla tips.....
Jag såg bara en som inte ville sy hästtäcken! Alla vill och några gjorde det, men alla var överens om att det inte var lönsamt att sy täcken från grunden om man räknade till kostnaden. Att laga täcken är ju självklart att man gör då det annars skulle bli dyrt att köpa nya även om man kan köpa billigt på Rusta eller som jag gjorde på Ullared.

Jag lagar också täcken åt hästfolket och jag tvättar och inpregnerar dem också. Mina egna pållar är så snälla att jag behöver nästan aldrig laga mina täcken! :-) Jag har ett Horse weartäcke som jag haft i 11 år och lagat 2 ggr!
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons