Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-10-03, 15:27   #1
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
mönsterkonstruktionsböcker

Jag vet att detta ämnet har varit uppe flera gånger innan, och då mest handlat om "Mönster Och Konstruktioner För Damkläder".

Jag har precis börjat läsa mönsterkonstruktion i skolan och det är den boken vi använder där, men jag skulle gärna vilja ha en modernare bok.
Jag har hittat dessa:
http://www.bokus.com/cgi-bin/book_se...AUTHOR&x=0&y=0

är det någon som har/har läst nog av dem och har en åsikt?
Det är väldigt svårt att veta om en bok är det man förväntat sig när man bara ser den på internet.
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-05, 16:28   #2
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Grejen med mönsterkonstuktion att själva hantverket är likadant vare sig boken är nyutgiven eller 20 år gammal.Kan man väl grunderna kan man fixa till de moderna detaljerna själv och ändra rörelsevidd och dyklikt efter rådande mode.Därför tycker jag att du inte ska bry dig så mycket om att den bok ni använder har några år på nacken.

De engelska böckerna är ju lite för dyra för att man ska vilja chansa på att någon är bra OCH så bra att det skulle vara värt så mycket pengar. Jag har inte sett någon utav de böckerna så jag har ingen åsikt om dem.

Lycka till med mönsterkonstruerandet!
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-05, 20:21   #3
aniobg02 aniobg02 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 166
Håller med föregående talare. På skolan hade vi boken: Patternmakming for Fashion Desiners, en väldigt fin men mycket dyr bok. Man ska också vara medveten om att de Amerikanska böckerna inte använder sig av samma måttsystem som oss dvs cm, utan av tum. Någonting som jag upplever som svårt när jag är inbiten på det svenska systemet.
aniobg02 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-28, 12:19   #4
Dalkullan Dalkullan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 6
Jag studerar vid University of Arts i London och där använder vi följande böcker som kurslitteratur;
"Metric Pattern Cutting for Menswear" och Metric Pattern Cutting for Womenswear" av Winifred Aldrich.
Dalkullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-28, 12:23   #5
Dalkullan Dalkullan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 6
Jag studerar vid University of Arts i London och där använder vi följande böcker som kurslitteratur;
"Metric Pattern Cutting for Menswear" och "Metric Pattern Cutting for Womenswear" av Winifred Aldrich. Hon har gjort ett flertal böcker med olika inriktning, även för konstruktion av barnkläder. Hoppas du hittar vad du söker!

http://www.bokus.com/cgi-bin/book_se...VALUE=B_GLOBAL
Dalkullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-29, 10:20   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag tror jag förstår vad Baggin menar med modernare mönster.

Det är för att Mönster&Konstruktioner Damkläder har grundmönster med tok för mycket rörelsevidd och mycket bredd. T.ex. axelsbredden för lång, och verkar förutsätta att du ska ha axelvadd i allt. (pratar just nu om klännings-mönstret)

Även om det är nytryckt så är det baserat på slutet av 80-tals till tidig 90-tals design vad gäller rörelsevidd och snitt.

Så det är inte riktigt sant att det är upp till dig att lägga till moderna detaljer, eftersom grunden är omodernt.

Jag tycker att det vore bättre om man kunde göra en grund som är mer tidlös, och inte som tält.

När jag gjorde mönster så var jag alltid tvungen att gå ner minst 1 storlek för att få bort hemsk rörelsevidd, och minska på t.ex. axelsbredden.

När man väl vet vad man ska göra, så fungerar grunden bra. Men ja, som sagt, krävs lite arbete.

Ja, uuuuuuuuuusch för 80-90 skiftet mode, det är det värsta som finns. Tält, alla blir genast 15 år äldre.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-06, 20:28   #7
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
Anna-Karin:
Vad tycker du om de böckerna? De var ju överklomliga i pris så de skulle kanske kunna vara någonting.

Har köpt Mönsterkonstruktion för damkläder, men skulle vilja ha någon kompleterande och se olika författares lösningar.
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-21, 12:12   #8
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Citat:
Dalkullan skrev:
Jag studerar vid University of Arts i London och där använder vi följande böcker som kurslitteratur;
"Metric Pattern Cutting for Menswear" och "Metric Pattern Cutting for Womenswear" av Winifred Aldrich. Hon har gjort ett flertal böcker med olika inriktning, även för konstruktion av barnkläder. Hoppas du hittar vad du söker!

http://www.bokus.com/cgi-bin/book_se...VALUE=B_GLOBAL
Vad jag förstår så har den boken både mönster som man kan alternera själv och instruktioner för hur man gör mönster "from scratch" så att säga, där man ritar själv från grunden med sina egna mått. Gäller det där att måtten blir för stora både i de mönster de gjort grunden till och i instruktionerna för hur man gör själv?
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-22, 00:46   #9
Dalkullan Dalkullan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 6
Har hittills bara använt boken för "Menswear" och konstruerat en egen kostym till min man från scratch, så att säga. Det funkar fint och är inte "a la 80-tal" med plats för stora axelvaddar. Den är relativt lätt att förstå, det är väl de engelska termerna som kan förvirra en ibland, men det finns ju ordböcker... Så den kan jag rekommendera! Flera i klassen har konstruerat kavajer för kvinnor efter "Womenswear"-boken från scratch och de verkar nöjda, har dock inte testat på mig själv än... Tyvärr.
Dalkullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-22, 07:19   #10
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Oj, jag citerade visst fel i mitt förra inlägg. Jag menade att fråga om boken "Mönster och konstruktioner för damkläder...". Det var den jag undrade över om det funkade att följa instruktionerna om mönsterkonstruktion så länge man inte använder deras mallar, eller blir det för stort då också?
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-23, 15:48   #11
Dalkullan Dalkullan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 6
Mallarna i "Mönsterkonstruktion för damkläder" (Öberg - Ersman) är inte de bästa, då de oftast är för stora, som flera redan har sagt. Instruktionerna till att rita grundmallar från "scratch" har jag inte använt mig av, men det kanske någon annan har?
Hoppas du hittar en bok som passar!
Dalkullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons