Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-04-18, 21:50   #1
fondelius fondelius är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 20
Arrow Vilket program?!

Hej! Jag undrar vilket broderi-program man ska ha?! Det är väl mycket tycke och smak men jag är tacksam för alla åsikter!
Jag vill kunna göra egna stygnsättningar. Inte nödvändigtvis ett program som jag kan designa i eftersom jag själv jobbar i PhotoShop och Illustrator. Det är ju bra om det fungerar tillsammans med dessa program och till min symaskin Bernina Aurora 430!!!

Tack på förhand!!!

Broderi är kalaskul!!!
fondelius är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-19, 05:40   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag rekomenderar Embird. Det är ett prisvärtprogram som klarar av precis samma saker som t ex husqvarna, janome och pfaffs program klarar men till ett lägre pris. Dessutom så kan man köpa Embird bit för bit och bygga upp det med de programdelar man behöver under vägens gång. Du hittar mer info i forumet om du söker på Embird.

Jag vet inte hur det fungerar med att importera vektorfiler i de andra programen men det fungerar bra i Embird. Så man kan rita eller skapa banor i PhotoShop eller Illustrator, spara dessa som WMF, EMF eller CMX filer och importera i Embird.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-19, 08:39   #3
fondelius fondelius är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 20
Tack för svar...

Jag sitter just nu och provar Embird... men på demon så kan man inte importera vectorer. Det hade varit trevligt att se hur de beter sig. Är det enkelt? Om jag har en logga i Illustrator är det bara att öppna den och sedan välja färg och stygn!?!

Åhhh.. vad svårt det är.. men priset känns attraktivt!

Mer reflektioner! Berätta om era erfarenheter!!
fondelius är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-19, 09:20   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Det är enkelt att importera vektorfilerna, men en annan sak att göra ett broderi av dem. Tyvärr så är det inte riktigt så enkelt att bara importera och vips så har man en logga. Lite enklare loggor gå väl bra, men blir det lite mer komplicerat med ytor som man vill ha hål i m m så krävs det mer arbete.

Överhuvudtaget, oavsätt vilket program man använder, är det inte bara att klicka lite och tro att det är klart. Man måste lära sig hur stygnen beter sig för att få det riktigt bra, och det är en övnings sak. Jag har hitills inte hört talas om en enda automatisk stygnsättningsprogram som fungerar riktigt bra.

Jag test körde Janomes äldre program ett tag och det är ingen större skillnad på programen. Jag hittade inte under den tiden någon sätt att importera vektorer i det programet. (Men jag kan ha missat det eftersom det var under så kort tid.) Och då är det ju bra att man överhuvudtaget kan importera.

Som en van användare av andra vektorbaseradeprogram och andra bildprogram (illustrator, photoshop, AutoCAD) så finns det saker jag skulle vilja ändra på. Men det tror jag är en generell önskan och inget som enbart rör Embird. Jag kan ha en viss förståelse för att utvecklingen inte går riktigt lika fort eftersom antalet användare är ganska mycket lägre än för de andra programmen och därmed även deras budget. Fast det irriterar lite.

Kan som sagt inte se någon som helst anledning att köpa de dyrare programen, de klarar ju inte av mer saker eller nåt.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-19, 17:07   #5
fondelius fondelius är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 20
Lightbulb Illustrator!

Jag har testat mera nu idag och programmet känns trevligt. Jag har ju Berninas Artista Lite med maskinen men det känns inte lika användarvänligt! Jag är ju i grunden reklamare, formgivare och har i princip bott i Illustrator och PhotoShop... så jag hoppas och tror att jag ska klara av att fixa vectorerna... det är nog värre med inställningar av stygn, trådspänning och nålar som jag är nervös för... men det löser sig väl tillslut... Jag får köpa hem en massa tråd och testa mig fram... Nej nu ska jag nog köpa licensen på Embird!
Jo, du Alvan, vilka plugins har du till Embird?
Jag funderar på att köpa till Studio och Font Engine!
fondelius är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-19, 17:36   #6
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Då är vi utbildade inom snarlika ämnen då. Själv är jag utbildad till industridesigner

Har man vana av Illustrator och andra program så är ju Embird inte så svårt att lära sig. Även stygnsättningen går hyfsat enkelt efter ett litet tag. Trådspänning och nålar brukar inte ställa till några större problem. I början är det mest de olika underlagen som brukar kännas som en djungel. Alla har sina favoriter och efter ett tag så hittar man det man själv trivs med och det som funkar bäst för olika material.

Jag har förutom grundprogrammet, Studio, Font Engine och Sfumato. Använder egentligen bara Studio och ibland Font Engine. Skulle kunna klara mig utan Font Engine eftersom jag oftast skriver i Illustrator och exporterar banorna. Då kan man styra vissa övergångar lite så att bokstäverna blir ännu snyggare.

Varifrån tänker du köpa Embird?
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-19, 18:52   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Intressant tråd.
Jag har ingen broderingsmaskin än. men jag laddade hem embird bara för att kika på hur det var. Oj vad rörigt programmet verkar vara.

Jag kan det här med vektorfiler och har gjort mängder av bilder och jag tänkte det vore roligt att testa importera till embird, men nej precis som ni säger, funkar inte i demoversionen!

Tänker då inte betala för embird bara för att testa, haha. Kanske sedan någon gång i framtiden om jag skaffar mig maskin.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-28, 07:31   #8
fondelius fondelius är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 20
Smile

Hej igen... tillbaka efter datorhaveri... fruktansvärt frustrerande att inte ha datorn...speciellt när jag ska deklarera suck... men åter till ämnet! Jag har nu beställt Embird från Secrets Of... är lite nervös men hoppas att det ska gå bra... vätnar nu på lösenord! Sen ska jag börja stygnsätta!

Finns det någon bra tutorial med i programmet?
fondelius är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-28, 07:57   #9
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Embirds hemsida finns det tutorials att ladda ner som en pluggin (eller så läser man via hemsidan). Om du köpt Studio delen finns det små videofilmer som är rätt tydliga.

Annars så är Monica Bobergs lektioner bra, och de är på svenska.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-28, 08:04   #10
fondelius fondelius är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 20
Thumbs up

Tackar!!! Nu är det bara att vänta på lösen...
fondelius är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-16, 07:38   #11
fondelius fondelius är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 20
Halloj!

Nu har jag börjat brodera i Embird och det känns bara bättre och bättre... det jag har störst problem med är nog mellanläggen, vilket till vad och så men jag lär mig

Jag får väl lägga ut lite bilder här på min sida kanske!

Hej hopp!
fondelius är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-16, 09:04   #12
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Hej jag tror det går till på samma sätt vilket programm du än har att omsätta en bild i stygn. I mitt programm har jag möjligheten att välja hel automatiskt.som bara funkar på mycket enkla bilder,halvautomatiskt då du gör vissa val ang antal färger och stygnval men du behåller ursprugngs formerna.Jag tycker inget av dessa fungerar tillräckligt bra. Jag gör alltid så här:
Importerar en bild ,sedan digiteizar jag runt varje enskild färg och form.om det är en blomma går jag runt varje blommblad så det blir ett enskilt objekt sedan kan jag välja färg och stygn för varje blad ,om man gör på detta sätt kan du också välja lutningen på stygnen på varje blad.Jag använder lutningen att förstärka objektets struktur.även stygnvalet.
Det tar lite tid att göra stora tydliga bilder men man blir snabbare och bättre fort och du gör bara bilden en gång. men kan använda den hur många gånger som helst
Jag har janomes digiteizer pro deras största programet.
Ann-Christin.

Senast redigerad av axyzvslut den 2006-05-16 klockan 10:29.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-16, 10:25   #13
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Något som jag tar hansyn till är också att det inte skall bli några glapp mellan dom olika färgfälten ,man måste överlappa lite när man digiteizar runt formen. det ör också bra att göra sysekvenserna sådana att dom utgå från bilden , vad ligger i förgrunden ovh vad ligger långt bort då bygger du upp bilden. och om du kan så sy från mitten och utåt. Dessa två kolliderar med varandra i bland. då bygger jag upp bilden från bakgrund till förgrund.
Hoppas att jag inte är för krånglig
Ann-Christin

Senast redigerad av axyzvslut den 2006-05-16 klockan 10:29.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons