Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-01-27, 10:39   #1
aspekt
Guest
 
Inlägg: n/a
Veckad kjol

Jag har sökt efter mönster för att göra en veckad kjol, men har inte lyckats hitta något. Är det någon som har en bra förklaring till hur man gör en, eller har ett mönster eller en länk till ett mönster?
  Svara med citat
Gammal 2006-01-27, 12:52   #2
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Typ plissérad? med jämna veck runt om?
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-27, 16:36   #3
aspekt
Guest
 
Inlägg: n/a
Precis en sån.
  Svara med citat
Gammal 2006-01-27, 18:26   #4
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
I min mönsterkonstruktionsbok står det följande för en helveckad kjol.

"Till en helveckad kjol går det åt två kjollängders på dubbel tygbredd (140-150cm) och tre längder på enkel bred (90cm). På bredden kan man högst använda tre gånger stussviddsmåttet eftersom kjolen annars blir mycket klumpig och dessutom tung.

Sömnaden underlättas om man försöker få ut lika många veck på varje tyglängd. Antalet veck skall alltså vara jämnt delbart med antalet kjollängder. Vid uträkningen är det lämpligt att beräkna viddökningen i nederkant till 16-20 cm.

Oftast ritar man inte ett helt mönster till kjolen utan mönstret kan utgöras av en enda veckplatta och ett veckinlägg i grovt papper, som förflyttas efter hand.

Markeringen kan göras från avigsidan med tråd eller krita eller från rätsidan med nålar. Kjollängderna fållas i nederkanten innan vecken markeras. Det är lämpligt att arbeta med en kjollängd åt gången.

Märk: Vid rutiga tyger utgår man ifrån mänsterrapportens storlek och utseende, vilket också bestämmer veckplattans bredd liksom veckinläggets djup."

Alltså, här utgår man inte från ngt grundmönster utan man konstruerar mönstret på ett annorlunda vis. Har vidare instruktioner och illustrationer hur det kan se ut i st.38. Jag kan kanske skicka det till dig?
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-27, 19:32   #5
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Hej, skulle du kunna skicka till mig med isåfall? Sitter nämligen också och skissar på en plisserad kjol till mig.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-27, 20:03   #6
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Ja visst kan du få det. Det kan ta ett par dagar...
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-31, 09:21   #7
Granloef Granloef är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 23
mig med!

jag springer runt och letar efter plisserat tyg överallt, hittar ingenting. jag blir galen!

skulle du vilja vara så vänlig att dela med dig av din visdom till mig med?
Granloef är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-31, 09:24   #8
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Javisst.. får jag bara din mailadress så ska jag skicka...
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-31, 11:15   #9
Granloef Granloef är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 23
står den inte på min sida?

Kanoners! Den är simpel; ironbyrd@hotmail.com

tackar tackar
Granloef är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-27, 08:48   #10
anna_rispan anna_rispan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 63
göra vecken

Citat:
johannajanzen skrev:
I min mönsterkonstruktionsbok står det följande för en helveckad kjol.

.../.../...

Oftast ritar man inte ett helt mönster till kjolen utan mönstret kan utgöras av en enda veckplatta och ett veckinlägg i grovt papper, som förflyttas efter hand.

Markeringen kan göras från avigsidan med tråd eller krita eller från rätsidan med nålar. Kjollängderna fållas i nederkanten innan vecken markeras. Det är lämpligt att arbeta med en kjollängd åt gången.

Märk: Vid rutiga tyger utgår man ifrån mänsterrapportens storlek och utseende, vilket också bestämmer veckplattans bredd liksom veckinläggets djup."

Alltså, här utgår man inte från ngt grundmönster utan man konstruerar mönstret på ett annorlunda vis. Har vidare instruktioner och illustrationer hur det kan se ut i st.38. Jag kan kanske skicka det till dig?
Hej!! Vet inte om just du som skrev detta inlägg är aktiv. Men betyder det att man ska ha något speciellt att lägga vecket i?? Som håller fast vecket när man pressar?

Jag undrar för jag planerar att lägga upp en plisserad kjol och vill vara förberedd.
anna_rispan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons