Nyheter | Artiklar | Bloggar | Forum | Bilder | Annonser | Recensioner | Länkar | Kalender | Medlemmar | Din sida | Om... |
Bevakningar Inställningar Sök i forum Forumregler
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från
Mainloop
Personuppgiftspolicy
|
Notiser |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
2014-02-15, 18:57 | #1 |
|
Varför gör min tvillingnål en "kudde"?
Hej!
Försöker fålla min trikåtop. Har tvillingnål (rätt trädd) och elastisk sömn men det blir en utåtbuktande kulle på rätsidan. Vad är felet? Tacksam för hjälp! |
2014-02-15, 19:34 | #2 |
|
Det blir gärna en en liten kudde mellan sömmarna när man syr med tvillingsnål. Sömmen blir inte alls lika fin som med en covermaskin. i vissa tyger blir inte tvillningsnål bra.
Ev kan de försöka justera trådspänningen lite. Prova att pressa sömmen slät. Sy med en tätare tvillingsnål. Ändra på stygnlägden. Testa andra alternativ som trestegs zigsack, våffelsöm, elastisk söm. Ta och fråga tyget och din symaskin om råd hur du ska sy. Då blir resultat bäst. |
2014-02-15, 19:43 | #3 | |
|
Citat:
|
|
2014-02-16, 15:27 | #4 |
|
Jag tyckte att det hjälpte att minska på trådspänningen.
|
2014-02-17, 21:21 | #5 |
|
Lossa på undertrådsspänningen, så undertråden inte drar ihop övertråden. Notera positionen så du kan justera tillbaka sedan. Hur du justerar trådspänningen ska stå i manualen om det är en bra sådan. Står det inget eller att det står at man inte får, så får du fråga här, så hjälper vi dig med det.
(vissa nya symaskiners manualer vägrar låta dig justera vilket är att dumförklara människor, man behöver visst kunna justera trådspänningen under ocskså) |
2014-02-17, 22:29 | #6 | |
|
Citat:
Jag bytte till en tätare tvillingnål och valde en sick-sack och då blev det bättre men jag är fortfarande inte nöjd. Tack för alla tips! |
|
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:23.