Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-10-28, 15:53   #1
asynja asynja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 79
Thumbs down Avråder från nedladdning av mönster

Gjorde ett stort misstag när jag för första gången beställde ett utskrivbart mönster från www.sewingpatterns.com. För det första var man tvungen att installera ett speciell programvara på datorn (krångligt, fast jag är hyfsat bra på datoranvändning). Sedan visade det sig att mönstret bestod av 64 (!) A4-sidor som först skulle skrivas ut, sedan klippas av på minst två sidor och pusslas/tejpas ihop...

Det var inte värt besväret - jag hade hellre betalt frakten från USA, som jag gjort tidigare för att få hem mönstret i brevlådan.

För att spä på eländet, så stämde inte deras översättning till europeiska storlekar, så nu har jag lagt ned timmar på ett möster som aldrig kommer passa mig. Den mista storleken är på tok för stor.

Kan hända har andra här bättre erfarenheter, men jag kommer aldrig beställa ett sådant mönster igen...
asynja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-28, 20:07   #2
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Har samma erfarenhet. Fick tillslut ett mönster stort nog åt en elefant.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-02, 16:06   #3
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Köpte också en sådan när jag var i akut behov av ryggsäcksmönster FORT och de som fanns inte passade.
Programvaran var eländig och bara det att man måste installera programvara suger! Slöseri med papper, sedan stämde det inte exakt heller när jag skulle tejpa ihop.

Tur så var det ju en ryggsäck så jag kunde gå utifrån det och göra själv.

Om jag skulle sy kläder av dessa köpemönster blir det fysiskt istället för skriva ut!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-03, 12:07   #4
Eitchy Eitchy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 25
Om man behöver ett speciellt program kan jag förstå att det är meckigt.

Burda har en del nerladdningsbara mönster (både gratis och mot en kostnad), men de ligger i .pdf-filer, vilket innebär att man bara behöver Adobe Reader (gratis och de flesta har det redan).

Det är lite pilligt att rita av mönstren (jag brukar inte sätta ihop dem, utan rita varje papper för sig), men med lite vana går det ändå rätt fort.

Känns lite som om jag är i minoritet, men jag ville bara påpeka att inte alla nerladdningsbara mönster är helt hopplösa (pillande med papper kommer man dock aldrig ifrån).
Eitchy är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons