Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-07-11, 09:38   #1
Tojan Tojan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2004
Inlägg: 129
Question Klippa hoppstygn / Ändra format ? mm HJÄLP !

Hej alla syglada !

Nu har jag ÄNTLIGEN kunnat brodera ut de broderier jag köpte i höstas. Jag har inte kommit överens med mitt PE-design !
Men efter lite pyssel så lyckades jag få över dem i kortläsaren och vidare till maskinen å sen har maskinen gått varm !

Nu undrar jag hur ni gör :

-Ska man klippa bort alla "hoppstygn" mellan färgbytena ?
-Klipper man även bort alla "undertrådssnuttar" på baksidan eller finns det risk för att det repar upp sig ?

(Hade ett broderi igår som det var många färgbyten i och då syr man ju fast en del hopp-trådar som sen är svåra att pilla bort efteråt !)


Eftersom min maskin vill ha PES-format undrar jag oxå hur man enklast förvandlar om t ex ett JEF- eller HUS-broderi till PES ?

Trodde detta skulle kunna göras i PE-design, men man måste kanske ha ett till program ?
Några tips ?

Nu när allt funkar vill jag ju kunna prova att brodera ut lite freebies jag hittat på nätet !


Ha en fortsatt trevlig sommar !
Kram Malin

Tojan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-11, 10:21   #2
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Det är bra att klippa hoppstygnen innan man syr vidare, just av det skäl du nämner: man syr ju över en del annars!
Baksidan är jag lite försiktig med. Beroende på hur din maskin fäster i början kan det vara bra att inte klippa för korta snuttar. Precis som du säger kan det repa upp sig då.
Du kan importera HUS i alla fall i PE Design, om det är "riktiga" PE Design och inte bara Basic. Har för mig att funktionen heter just "import", i "File"-menyn. SÅ väljer man vilket format man ska ta in. Är inte helt säker på att du kan ta in JEF (sitter inte vid en dator med PE design i sig just nu). Men det finns minst två gratisprogram som man kan använda för att konvertera mellan broderiformat: Pulse Ambassador och Wilcom Truesizer. Sök här i forumet så hittar du länkar till dem.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-11, 11:21   #3
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
Jag håller med om att PE design är ett knepigt program.
HUS-filer konverterar du till PES genom att markera filen ("enkelklicka") i "design database", därefter klicka på convert format under file. Däremot kan man inte få fram VIP-filer utan där måste man först konvertera dem till HUS (i VIP-programmet) därefter till PES i PE design. JEF vet jag inte hur det är med. Konstigt program....mycket jag inte fattar i det.
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-11, 11:35   #4
Tojan Tojan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2004
Inlägg: 129
Tack för era svar !
Har en del mönster i just VIP-format som jag vill ändra till PES.
Jag har PE-design version 6, orginal från Brother.

Barkle: Vad är VIP-Programmet ? Finns var ?

Asawi: Ska söka här på forumet ang. gratisprogram. Något som är enkelt som du rekommenderar ?

Funkar det att ändra andra format oxå ?
Har sparat på mig en del mönster på olika format, men de har jag på CD hemma.

// Malin
Tojan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-11, 11:46   #5
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
VIP är Husqvarnas program jag har till min D1.
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-11, 12:49   #6
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Jag har aldrig behövt konvertera VIP-filer till HUS-filer. Det enda som behöver göras är att byta filnamn så att det slutar med ".HUS". Det har fungerat för mig... varje gång!.
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-11, 13:07   #7
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Mitt favoritprogram för enkla ändringar, konverterinagr etc. är Embird, men det är inte gratis (kostar ca.$90). Det klarar de flesta format. Även VIP.
Vet inte om gratisprogrammen jag nämnde klarar VIP.De klarar många andra format, t.ex. det ganska udda SHV som används till Designer-maskinerna.
Jag vet att VIP och HUS i grunden är samma format, så det verkar inte orimligt det Gunilla säger, att man kan byta ändelse bara.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-11, 13:19   #8
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Uppdatering:
Gjorde som Gunilla och bytte bara filnamn till .HUS på en .VIP-fil och provade att öppna i olika program. En del klarade det, andra inte. Så här gick det:
PE Design ville inte öppna alls
Artista gav felmeddelnadet att filändelsen inte stämde med filinnehållet.
Embird klarade den utan problem (men Embird öppnar ju också VIP, och bryr sig egentligen inte om filändelsen när det väl börjar öppna)
Pulse Ambassador öppnade filen, men med totalt fel färger på sina ställen. Normalt sett inget stort probelm, men här hade det blivit hela färgbyten borta.
Slutsats: Det program som öppnade filen utan problem var det program som lika gärna kunnat öppna VIP-filen direkt. Kanske är det så att Gunillas program egentligen lika gärna öppnar VIP?
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-11, 13:39   #9
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Nej, mitt program (Digitizer 10000) kan inte öppna VIP-filer. Jag har försökt... men HUS-filer går bra, och som sagt även omdöpta VIP-filer, där jag bytt ut filändelsen.
Jag har ju inte något av de där andra programmen, så jag kunde inte känna till huruvida omdöpningen skulle fungera i dessa. Om jag öppnar en omdöpt VIP-fil i Digitizer och sedan sparar om den igen som en annan HUS-fil, så borde det bli en konvertering till HUS-fil som fungerar i PE Design också. Något vi borde prova kanske? Alltid kul att testa .

/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-11, 14:26   #10
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
Jag öppnar mina VIP-filer och sparar ner dem som HUS och då funkar det att öppna i PE-design. Det var det jag menade då jag skrev att jag konverterade till HUS.
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-11, 14:40   #11
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Jag förstår. Själv måste jag byta filändelse till ".HUS" för att överhuvudtaget kunna öppna filen i Digitizer. Därifrån borde jag sedan kunna konvertera den till en "riktig" HUS-fil som du skulle kunna öppna i PE Design. Möjligt att färgerna blir förvrängda, men det borde bli rätt antal färgbyten i alla fall... tror jag
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-11, 15:16   #12
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Embird klara i vilket fall det hela galant! Det och så mycket mer...
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-11, 15:30   #13
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Naturligtvis kan man göra mycket mer i Digitizer också, och det i ett betydligt enklare och användarvänligare gränssnitt.
Förlåt att jag ville vara vänlig och föreslå att vi kunde testa en sak...
Jag har haft programmet sedan 2002 och på den tiden hade jag inte hört talas om VIP-filer.
/Gunilla

Senast redigerad av gunnsan den 2006-07-11 klockan 15:34.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-11, 16:33   #14
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Det var inte så jag menade!
Jag ville bara peka på ett program för rimliga pengar som klarar väldigt mycket. Malin har ju redan PE Design som klarar mycket annat väldigt bra, och Embirds basmodul skulle kunna vara ett bra komplement till detta. Dessa två program kompletterar varann väldigt bra.
VIP är Pfaffs relativt nya format. Det är för att det är relativt nytt många program inbte stödjer det. Men Embird ligger alltid långt fram med att stödja nya format, bågar etc.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-11, 16:56   #15
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!

OK. Jag trodde att VIP var Husqvarnas nya format (som Barbro skrev ovan), eftersom det verkar vara så kompatibelt med HUS.
Nåväl, här kommer en JAN-fil, dvs ett broderi i Janomes format som har funnits i flera år. Om Embird ligger på framkant, så borde du alltså kunna öppna även denna fil?

Inga hoppstygn att klippa ska det vara i denna blomma heller... så det passar väl bra med tanke på det första inlägget?

/Gunilla
Bifogade filer
Filtyp: zip blomma.zip (28.8 KB, 189 visningar)

Senast redigerad av gunnsan den 2006-07-11 klockan 17:07.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons