Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2004-06-16, 20:51   #1
Tojan Tojan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2004
Inlägg: 129
Huskvarna mönsterkort till annan maskin?

Har funderingar på att köpa en brodermaskin från Brother, och de har ju sina egna mönsterkort.

Men nu undrar jag:

Om man hittar mönster man gillar på ett mönsterkort från t ex Husqvarna, kan man på något vis förvandla om det så man kan använda det i en Brothermaskin ?

För jag antar att korten bara passar i en maskin av samma märke, eller ?

Och hur funkar det med broderier som man laddar ner från nätet? Funkar de till alla maskiner ?

// En glad nybörjare: Malin !

Tojan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-06-16, 21:34   #2
Liljegren Liljegren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2004
Inlägg: 20
Hej!

Jag är inte helt säker på mina svar, men jag försöker! Jag tror att om du har mönster från en annan maskin än din egen så kan du spara om dem i annat format på datorn. Men detta kräver alltså att du har tillgång till dator, en viss datorvana samt dataprogram. Jag har en Husquarna Rose som jag är rätt nöjd med, För att plocka ner mönster från Internet behöver jag ett ytterligare program samt en kortläsare. Jag har dessutom ett program där jag kan redigera och skapa egna broderier. Dessutom måste man ha en ganska bra dator. Jag plockar ner en hel del mönster från Internet och ofta så finns de i olika format, d.v.s passar flera olika maskiner. Annars konventerar jag dem. Jag jobbar en hel del med datorer i jobbet men tycker nog ändå att det är rätt bökigt att hålla på med broderier i samband med datorn. Det verkar som om de som skapat programmen inte själva broderar eftersom det finns en hel del problem och ologiska saker. Mönsterkorten är väldigt dyra att köpa men på Internet finns det tusentals broderier (en hel del riktigt bra) som man kan ladda ner gratis. Tänker du brodera i större skala eller under en längre period kan det vara väl värt pengarna att investera i de program som krävs. Det blir helt klart mycket roligare att brodera om du själv kan plocka ner broderier, korriegera och skapa egna!

Eva
Liljegren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-06-17, 05:46   #3
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Hej
Köper du ett annat märkes mönsterkort kan du lägga in det på datorn om du har diskettstation eller cd och kan använda programmet Customizing för att göra om det till det format du använder och så lagra över det på diskett eller cd som du kan sätta i din maskin.

Om du vill göra egna mönster finns ju resten av Huskvarnas program men även Embird som är mycket bättre och billigare säger de som "vet" på chatlistorna, det är på engelska. Finns bl a på www.embird.com samt www.secretsof.com. Vilket du än väljer för att göra mönster i behövs ett customizingprogram för att föra över bilder mellan datorn och disketten.
Det finns massvis med gratismönster på nätet, både bra och dåliga. Färdiga mönsterkort med broderier är inte mycket bättre, de kan också vara felaktiga i konturer m m. Min försäljare jämförde det med att man kan köpa en trasig glödlampa ibland också men det är en viss skillnad på priset tycker jag i alla fall. Köper jag ett svindyrt broderikort ska broderierna vara perfekta, gratisbroderier har jag överseende med även om jag blir irriterad.
Är du medlem på någon yahoolista om broderier? Det finns några skandinaviska sådana.
Ann-Marie
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons