Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-07-11, 18:09   #16
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Nej, Embird kan inte hantera JAN, eftersom JAN är ett "arbetsläge" under skapande av brodyr, specifikt för Digitizer, ditt program.
http://www.janome.com/lesson_show.php?lesson=109

Här kan man läsa vilka format Embird stöder idag:
http://www.embird.com/sw/embird/features.htm
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-11, 18:11   #17
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Men är inte VIP ett arbetsläge för Husqvarnas program?
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-11, 18:30   #18
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Det vet jag inget om. Det kan hända. Men VIP är i så fall OCKSÅ filformat för vissa Pfaff-maskiner. Verkar tokigt om det skulle vara två saker, men tokiga saker existerar ju...
Förresten blandade jag ihop Pfaff-formaten. Det är VP3 som är det nysate, inte VIP.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-11, 23:29   #19
kulan kulan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 186
Ang.Vip filer i Pe design

Det enklaste är att öppna VIP filen spara som HUS gå in i Pe design i Layout&Editing och gå in på file i menyn. Välj import från file och simsalabim där finns filen bara att öppna.
kulan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-12, 09:38   #20
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
VIP är inget arbetsläge utan ett filformat för Husqvarna. I arbetsläget är det en "CAN-fil". Verkar som om Pfaff också har samma program enligt vad Åsa skriver. VIP har funnits ganska länge och är ett i mitt tycke mycket mer användarvänligt och lättförståerligt än PE design som i mina ögon är helkonstigt. VP3 sägs vara ännu bättre, det har jag aldrig provat.
Åsa: Skulle vara intressant att veta mer om hur Embird kompletterar PE på ett bra sätt.
Barbro
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-13, 14:45   #21
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Britt, vad menar du med "öppna VIP-filen spara som HUS"? Öppna med vadå om man bara har PE Design?
När jag provade Husqvarnas program för några år sedan (minns inte vilken version, var nog den före den som gäller nu eftersom det var ca.3 år sedan) tyckte jag det var helkonstigt! Det beror nog helt på vad man är van vid! Jag var då van vid PE Design, som jag tycket funkade bra för stygnsättning. Numer föredrar jag Artista för den lilla stygnsättning jag gör.
Jag har inte Embirds stygnsättningsmodul, och det lilla jag testat den kommer jag inte helt överens med den, och eftersom jag har både PE Design och Artista känner jag inte heller något behov av fler program.
Däremot är Embirds basprogram jättebra för att göra ändringar i befintliga mönster! Mycket lättare att t.ex. ta bort ett helt färglager än i PE Design. Eller bara en del stygn.
I nya PE Design 6 är det enkelst att "splitta" (dela upp) mönster i delar till flerpositionsram, men i versionerna innan var det jätteknöligt i PE Design, och jättelätt i Embird.
Har man PE Design kan man göra text av alla typsnitt man har i datorn (det kan man numer i fler program, men funktionen fanns i PE Design långt innan den fanns i t.ex. Husqvarnas program), och den är lätt att manipulera. Att göra samma sak i Embird är lite knöligare.
Embird är busenkelt att använda till konvertering mellan filformat.
Köper man till Iconizer-funktionen syns broderifiler som bilder i vanliga Windows-utforskaren (som de gör i PE Design Database, men utan att öppna något program, och dessutom alla format)
Det var exempel på hur just de här två programmen kompletterar varandra, om man ändå har PE Design (som en del med dyrare Borthermaskiner fick med "på köpet" när de köpte sin maskin).
Har man inte PE Design, eller annat motsvarande program kan man komma väldigt lindrigt undan prismässigt med Embird.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-13, 23:39   #22
kulan kulan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 186
Jag har både VIP Customizing från Husqvarna och PE design så det är väl därför det är enkelt för mig,då jag öppnar VIP filen i Husqvarnas program och sedan importer den till PE design.Ber om ursäkt om jag rörde till det, det var inte meningen. Jag vet själv hur frustrerande det var när jag började med Pe Design och inte kunde öppna VIP filerna och hur glad jag blev när jag kom på hur man gjorde så det var bara det jag ville dela med mig av.
Kram från Britt
kulan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-14, 10:23   #23
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
Tack Åsa för ditt långa svar. Låter hoppfullt att PE Design inte är så dåligt som jag fått för mig! Men som du säger det beror nog mest på vad man är van vid, VIP kan jag ju det mesta i och tycker är jättelätt, och har nog inte gett PE design en tillräckligt stor chans.
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons