Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-11-12, 13:00   #1
ann_blom ann_blom är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 97
Från storlek 44 till 38

Jag har ett mönster där minsta storleken är 44 och jag undrar om man kan minska det till storlek 38. Kan man mätta skilladen mellan sorlek 44 och 48, säg att det är 5 cm. Kan jag då mätta 5 cm in från 44 sträcken och det bil du storlek 38 ??

Tacksam för svar/anna-karin
ann_blom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-12, 14:53   #2
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Det beror lite på VAD det ska bli! Är det en "överdel" blir det lite problem med ärmhålet, är det en byxa blir det problem med grenen, så... Har du ett annat mönster med flera storlekar kan du se lite hur det "ska" se ut ungefär.

Upp till storlek 40 är det ganska små steg mellan storlekarna men sedan har de en tendens att öka lite.

Så allt beror på VAD du ska sy som sagt.

Ritar du ett eget mönster, tejpa gärna ihop det o prova så ser du var det fattas osv!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-12, 14:57   #3
ann_blom ann_blom är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 97
det är en lång kläning utan arm
ann_blom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-12, 15:19   #4
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Det bästa är att försöka hitta en storlekstabell som visar hur stor skillnaden är mellan storlekarna. Titta sedan på mönstret och jämför skillnaden mellan storlekarna med skillnaden på specifika mått på plagget.

T.ex:
Bystvidd:
38-46 är det 4 cm skillnad i bystvidd mellan storlekarna.
46-uppåt är det 6 cm skillnad.

Du ska alltså minska bystvidden med 3 gånger skillnaden mellan 44 och 46 på mönstret, eller med 2 gånger skillnaden mellan 46 och 48 eller med lika mycket som skillnaden mellan 46 och 48.

Titta på linjerna på mönstret och försök se var det skiljer sig mellan storlekarna, hur mycket linjerna förändras. Sedan får du titta på skillnaden i mått och hur de förhåller sig mot skillnaderna i mönstret. Och göra så för varje punkt där mönstret förändras (axelbredd, halsringning, midjevidd, livlängdfram, bysthöjd etc.)

Ett sätt att förenkla det hela, som kanske inte nödvändigtvis blir riktigt lika korrekt är att titta på skillnaden mellan 44 och 46 och sedan multiplicera det med 3.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-13, 00:24   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Generellt blir det bättre resultat om man klipper någonstans mitt i mönstret (var beror på mönster) och flytta in bitarna än att man "tar bort" på kanten, då blir det helt åt helvete.

Ger några länkar, oftast är det ju att öka storleken, men du kan ju tänka tvärtom.

http://www.sensibility.com/pattern/resizepattern.htm

lite annorlunda approach "fusk"
http://www.megannielsen.com/wp-conte...20tutorial.pdf
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-13, 07:47   #6
ann_blom ann_blom är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 97
Det verkar svårt.. Jag får kämpa med detta i helgen, hoppas jag lyckas. Tack för all hjälp!
ann_blom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-13, 07:50   #7
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Fast, flyttar tar man bort i mitten så ändrar man varken axelbredd, längd eller liknande, samtidigt som man tar bort väldigt mycket i halsbredd. Om någon nu missförstod det jag sa så är det inte att ta bort i ytterkant i sig jag menar, utan att man följer de förändringslinjer som finns. Det innebär att man dels flyttar i ytterkant, men också kring halsen och inre axelspets. När det handlar om så stora storleksförändringar som det här behövs oftast förändring på fler ställen än just i ytterkant eller i sidorna.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-13, 13:05   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Vet inte om det var till mig, men med "mitt i" menar jag inte exakt i mitten utan att man alltså klipper upp mönster istället för att ta bort på ytterkanterna.

Man får nog klippa upp en hel del för att få det jämnt, ja...
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons