Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-03-26, 10:55   #1
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Vad syr man som gåva till en förstagångsmamma?

Min lärare ska få barn i juli, och för några nätter sedan kom en blixt från en klar himmel: Jag ska sy något åt henne!
Men vad?

Jag vill undvika att sy kläder så långt det är möjligt eftersom man aldrig vet vilken storlek barnet kommer att ha. Kön ska inte heller spela någon roll. Jag kan visserligen sy kläder i en storlek som barnet kan ha när det blir lite större, men mamman ska ju godkänna färg och modell och allt sådant där. Det här ska vara en present.

Jag velar mellan att göra ett täcke i quilt (finns en dam här i stan som säljer de mest fantastiska quilttyger, men jag kan ju inget om quilt!) eller köra på standarden: ett gosedjur. Jag har tillgång till brodermaskin, annars har jag en vanlig symaskin. Overlock kan också skaffas om det skulle knipa. Kanske kan jag göra både och? Men jag måste fortfarande lära mig quilta!

Någon som kanske har andra förslag på vad nyutexaminerade mödrar kan tänkas behöva/vilja ha?
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-26, 11:03   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Täcke är ingen dum idé.

Handduk med luva är mysigt. En sån som är som en fyrkant och i ena hörnet syr man på en trekant som blir som en luva.

En mössa eller hakklapp med roligt motiv.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-26, 12:14   #3
Quiltlisa Quiltlisa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 61
Hej!
Jag har just sytt ett täcke i storlek till spjälsäng till en förstagångsmamma. Jag gjorde det med applikationer föreställande fjärilar i en mängd olika färger och qultade det sedan med en mjuk och god vadd.

Om Du inte vill quilta ett täcke kan Du ju köpa en bit fleece och ev. göra ett bakstycke av en bit snyggt lapptäckstyg och sedan bandkanta det hela. Tänk dock på att tvätta alla tyger och band innan Du syr.

Sen finns det ju massor av fina saker Du kan göra om Du har tillgång till brodermaskin.

Hälsn. Quiltlisa
Quiltlisa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-26, 12:24   #4
kittykat kittykat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 19
Jag har nyss lagt upp två bilder på saker som nyblivna föräldrar ska få till sin flicka. En mössa och en skallra.
Ska sy något mer klädesplagg också. Funderar på en body, det är ju alltid bra att ha flera st. Sen om den är lite förstor i början tror jag inte att det gör sååå mycket.
kittykat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-26, 12:29   #5
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Quiltlisa: Vilken storlek hade du på täcket? Jag funderar på 1x1 m men det vore ju inte så roligt om det vore för stort/litet...

Ditt täcke låter jättevackert

Jag fick reda på att det visst behövs en quiltmaskin för att quilta, men jag kan fortfarande göra ett lapptäcke och vaddera det. Just lapptäckebegäret är att jag såg ett jättevackert täcke hänga på väggen i en symaskinsbutik här i stan, med gröna, lila och vita rutor med brodyrer av kaniner i de vita rutorna
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-26, 13:00   #6
Quiltlisa Quiltlisa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 61
Täcket har måtten 125 x 110. Jag tittade i IKEA-katalogen och fick där måtten på en spjälsäng. Jag tror att det kommer att passa ganska bra.
Quiltlisa
Quiltlisa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-26, 13:04   #7
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Tack så mycket!
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-26, 18:08   #8
Lingling Lingling är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 171
Quiltmaskin? Vad menar du för sort då?
Som jag förstått det så går det lättare med en symaskin avsedd för lapptäcken, men det går med andra också.

Men presenter ... Bodies (helst omlottbodies tycker jag), byxor, pyjamasar med knäppning hela vägen fram och ner i bägger benen, det brukar vara rätt mkt i omlopp i början.
Även senare för den delen.
Täcke är trevligt. Roligt djur eller boll eller skallra (inte för högt och gällt). Haklappar kan man ha många av. Sött örngott.
Lingling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-26, 18:28   #9
GOBLIgobli GOBLIgobli är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 158
Kan komma med ett tips jag med...
Jag har sytt en sk "wrapper" som man kan använda både som lekfilt och att vira i bebin i tex i vagnen. Har en bild på den i mitt album.
Annars gå in på www.lodger.com, det var där jag fick idén.
GOBLIgobli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-26, 18:30   #10
GOBLIgobli GOBLIgobli är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 158
Länken funkade såklart inte för ett komma

www.lodger.com
GOBLIgobli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-26, 20:52   #11
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Lingling: Ja, i quiltforumet pratades det ju en massa om maskiner hit och dit... eller är jag bara söndagsförvirrad? För ett vanligt lapptäcke med fyrkanter kan man ju använda en helt vanlig symaskiner, men för mer oregelbundna mönster krävs det väl något mer?

Mari B: Wrappern var helt underbar! Men hur "fäster" hon den i filmen? Hon lägger upp den undre flärpen, sedan den till höger och sedan den till vänster: hur hålls den sedan stängd?

Få se, nu ska jag sy ett gosedjur, haklapp, täcke, wrapper, solhatt. Kanske får sortera bort ett par grejer? :s
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-26, 21:51   #12
Lingling Lingling är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 171
Solhatt var en bra idé; det är näst intill omöjligt att hitta bra klassiska solhattar, med brett brätterunt om, gärna hakband i neutrala tyger - t ex rent vitt - de görs nästan bara i väldigt "tjejiga" tyger, små pojkar anats bära keps, och keps är idiotiskt på en liten bebis som ska skyddas för solen, även om den har nackskydd, det brukar vara en glipa vid öronen ändå. Och då kommer vi till ett förslag till :solskydd för vagnen, ngn slags smart luftig gardin man kan sätta upp så att bebisen slipper sol på huden och i ögonen, och som sitter kvar.
Bara att sålla vad du tycker verkar kul att göra eller bäst.

Jo, komplicerade broderifigurer är väl inte riktigt grejen med "vanliga" maskiner, men det lär viss gå det med, tror det fanns beskrivningar på hur man gjorde det till mammas maskin, med stoppfot och bortkopplad matare, men det lär kräva övning.
Lingling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-26, 22:09   #13
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Hmm, men då kanske jag kan försöka quilta på min då? Jag ska nog ha en stoppfot någonstans (fick typ 25 olika pressarfötter med mormors maskin). Jo, det hade jag!

Fast ett solskydd kan bli småsvårt att sy eftersom jag då måste smyga iväg och ta mått på hennes barnvagn i hemlighet, och jag vet inte ens var hon bor

Tack för alla förslag, det här lär bli jätteroligt!
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-26, 22:27   #14
Rutan Rutan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 8
hmm man kan sy en sån här kudde som man har när man ammar? dom brukar vara uppskattade =)
Rutan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-27, 08:22   #15
Tojan Tojan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2004
Inlägg: 129
Jag skulle....

....sy ett större golvtäcke ca 150x150cm.

Oftast får de nyblivna föräldrarna så mycket som är i storleken nyfödd till 3-månader.

Jag sydde ett täcke till en kompis son i doppresent. Det blev använt både när hon ammade och senare när han kunde ligga själv på golvet. Han är nu 3 år och älskar sitt mystäcke. Det använder han flitigt till att bygga koja med t ex.

Lycka till!

// Malin
Tojan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons