Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-01-24, 16:55   #1
TD_Johansson TD_Johansson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 11
Talking Kan någon hjälpa mig med mönster till en speciell väska?

Hej, Jag e helt ny här på forumet och jag har letat som en lite blå efter ett svensk mönster till en väska. Den väskan jag vill sy ser ut som en tygkassa men har en bred botten och är som en triangel på sidorna. Ja altså att den är bred ner till och smalnar av lite upp till. den behöver inte göra det. Jag ska använda väskan till en kurs jag går nu och det kommer vara mycket böcker i den. Är det någon som vet eller har ett eget bra mönster?

Jag har öven tänk mig att göra den av lappteknik och jag har sett att det är måna som använder overlock. Va är det? Jag har lärt mig grunderna i syslöjden i skolan men mer än så kan jag inte. Jag har ingen avanserad maskin utan en billig sak från jula som funkar ganska bra. Jag kan inte sy i tjocka matrial men jeans går bra. Snälla kan ni hjälpa mig?

//TD
TD_Johansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-24, 17:49   #2
spotty spotty är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 337
Lättsytt av lappar

Kolla efter boken "Lättsytt av lappar" av Anna Örnberg eller någon annan lite nyare bok om lappteknik så kan du få ideer till olika väskor att sy själv. Kanske inte precis i den modell som du är på jakt efter men ändå...
spotty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-24, 17:55   #3
TD_Johansson TD_Johansson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 11
Jo, det kan bli svårt då vårat biblotek här i byn är mycket gammal och har bara gammla böcker. Jag har kollat och hittar inte det jag söker riktigt. Tänkte det kanske va någon här som hade sytt något liknande. Men tack för tipset...
TD_Johansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-24, 18:24   #4
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 647
http://www.quiltbiten.com/

Där finns en del svenska mönster med väskor.
Kanske du finner vad du söker där.

Anne-Marlen
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-24, 18:28   #5
TD_Johansson TD_Johansson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 11
Tack och åter tack.... Det va en kanon sida och ja hittar liknande väskor... tack...
TD_Johansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-24, 18:39   #6
TD_Johansson TD_Johansson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 11
Citat:
TD_Johansson skrev:
Tack och åter tack.... Det va en kanon sida och ja hittar liknande väskor... tack...
Mops. det fanns ju inga mönster om man inte köper det. Det har jag ingen lust med men när jag blir rik ska ja kolla in sidan igen... tack igen
TD_Johansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-24, 18:52   #7
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 647
http://www.sysidan.se/forum/showthre...&threadid=4845
här finns en del länkar till väskor.
Kanske det är något

Kolla även andra trådar i väskforumet. Finns säker fler bra länkar där.
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-24, 18:59   #8
TD_Johansson TD_Johansson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 11
Tack så mycket. Ska genast trippa in och kolla...
TD_Johansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-24, 21:10   #9
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Är det något sådant här du menar? Mycket enkelt mönster som går att ändra form på själv.

http://www.craftster.org/forum/index.php?topic=12251

Den är busenkel att sy, dessutom!

Eb overlock är en maskin som har mellan tre och fem trådar. Om du tittar i några av dina T-shirtar så kan du hitta overlocksömmar i dem, och likaså det mesta som du har köpt i affären. De flesta overlockar skär samtidigt som de syr, vilket gör att du inte behöver krångla med sömsmån, och de har en hel del andra finesser.

http://en.wikipedia.org/wiki/Overlock

Jag tycker bara att overlocken bli nödvändig om du ska göra pillarbeten och sy i elastiska tyger, men annars klarar man sig med en vanlig symaskin.
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-24, 21:18   #10
TD_Johansson TD_Johansson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 11
Nja, inte riktigt. det är mer en blandning mellan http://www.craftster.org/forum/index...7786#msg657786 den och denna http://www.connectingthreads.com/boo...?itemid=991183 men hur man gör står på engelska och ja kan knappt säga hej på engelska. det e jättesvårt och mitt engelska lexikon är bort *snyft* Det som ja mäst funderar på när det gäller den röda väskan är hur dom har sytt ihop sidorna och hur gör man när man ska sy i foder? Ja, du kanske tycker ja e dum men mitt intresse för att börja sy har nyss vaknat till liv igen och det är nästan 10 år sen ja hade syslöjd... Vet du hur man gör?

Jaha, så det e det som är overlock. det har inte ens min symaskin (billig skit från jula)... Då behöver jag inte bry mig mer om det. tack så mycket...
TD_Johansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-25, 09:46   #11
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Det går inte om du använder lexin då?

http://lexin2.nada.kth.se/sve-eng.html

sedan finns ju det här, för sömnadsord:

http://www.kwiksew.com/Translations/Monster.print.pdf

Jo, det verkar som att sidodelarna bara kräver lite pill i hörnen. Sömmarna ska hamna utåt, eftersom väskan kommer att kantas med rött band senare. När du gör fodret syr du exakt likadant som med yttertyget, och sedan nålar du fast det i kanterna och syr. Personligen tycker jag att det räcker gott och väl med att bara titta på bilderna, men eftersom du är en gammal nybörjare så kan jag hjälpa dig med texterna senare idag om länkarna ändå inte kunde hjälpa

Kul att du har hittat tillbaka till sömnaden!
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-25, 11:21   #12
TD_Johansson TD_Johansson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 11
Hej, tack för dom bra länkarna. Jo det är ju som så att jag har lite problem med att förstå i bland. Det är inte lätt att vara dyslektiker (stavas?) Eftersom jag har börjat en ny kurs så vill jag ha en bra och prakrisk väska att ha alla böcker i. Eftersom jag har mycket ryggsäckar som är bra men det är så bökigt tycker jag med det. Sen har jag en väska man händer över axeln och knäpper på bröstet. En se ryggsäcka, den har säkert ett annat namn och den är för liten. Då tänkte jag sy en kasse. Men jag har inget som där grejs (kommer inte på va det heter) som gör att tyget blir lite hårdare. Går det då att lägga i lite tjockare papper mellan uttertyget och fodret? Jag har många frågor men ni kanske inte har lika många svar. Kantband ja. Det tycker jag e besvärligt att sy, men det löser sig nog... tack för dom bra länkarna...
TD_Johansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-25, 18:20   #13
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Om du tvättar väskan är jag nog rädd att papperet kommer att lösas upp och ge dig en massa problem... glömt ett kvitto i byxorna och kastat dem i tvättmaskin någon gång?

Mellanlägg eller vlieselin heter det du ska ha emellan tygerna för att ge stadga. Väskan kommer inte att kunna stå av sig själv, men den kommer inte heller att säcka ihop så fort du tömmer den

Dessutom märks det knappt att du är dyslektisk

Lycka till och fråga bara på om det skulle vara något!
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-25, 18:39   #14
TD_Johansson TD_Johansson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 11
oj, tack så mycket. det va snällt av dig att skriva dom snälla orden. Jag kan stava bättre om ja skriver på datorn än för hand.

*hmmm* Va kan man anväda som stagda om man inte har det där va det nu hette. Finns det inget man kan ta och ha i stället... Har du några bra mönster som man ka låna om en snygg och praktisk väska som är lite åt en tygkasse liknande? Hällst inget med dragtjedja. Kan inte sy det. Har visseligen inte provat men tänker inte ge mig på det just nu i alla fall...
TD_Johansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-26, 12:10   #15
sy-sara sy-sara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 146
biblioteksbeställningar

Även om ditt bibliotek bara har gamla böcker
så brukar dom hjälpa till med att beställa böcker från andra bibliotek så att man kan låna därifrån, ibland kostar det en slant att beställa men inte alltid, beror på om det är ett litet bibliotek som lånar av huvudbibioteket i kommunen eller om boken i fråga måste beställas ännu längre ifrån.

Lycka till med väsksöket
sy-sara är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons