Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-02-08, 11:35   #1
kristinatj kristinatj är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 5
Mönster till anorak sökes

Hej!

Jag är ute efter ett anorakmönster. Någon som vet var man kan få tag på ett? Det är alltså en klassisk fjärranorak jag vill sy.

/Kristina
kristinatj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-11, 08:14   #2
melvinara melvinara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 333
Kan det här vara något för dig?
http://hemmafabriken.se/anorak
http://www.shelby.fi/catalog/default...86d9e3c84861a0

Lycka till!
melvinara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-12, 12:45   #3
kristinatj kristinatj är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 5
Tack för hjälpen! Ska genast kika på sidorna!
kristinatj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-17, 05:58   #4
kringlur kringlur är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2013
Inlägg: 3
Jag har ett mönster från en 1950-tal isländsk tidning som jag har översätt till svenska för dig just nu. Jag är dålig på svenska och har inte sövt men min fru ska korrekt det här i morgon.

Anorakbilden: http://imageshack.us/a/img801/2303/anorak1.png
Mönstret: http://imageshack.us/a/img824/928/anorak2.png
(OBS! Läsa nedan, man kan inte bara använda bilden! Du måste rita mönstret din själv. "Ermaspeldi" på mönstret = "armsdel".)

Kimorak (hemma-jacka) och anorak (kapuschong-vinterjacka)

Efter läsarnas önskningar, publicerar Melkorka mönstret och bilder av två praktiska plagg, kimorak och anorak.

Kimorak är roliga plagg och bekväm att "pop out of the house in" (vet inte på svenska). Hann sys ur fleece, ull, eller syntetmaterial.

Först man får sig papper, minst 60x80 cm i storlek, och dela hon med raka linjer i 5 cm rutor. När rutorna är 15 på en sida men 11 på annan, är jättelätt att rita mönstret som på s. 23. Då är lade på transparent papper och mönstret av varje stycke är ritade på. Punktlinjerna visa anoraken, framstycke, ryggstycke, och arm. - Hela linjerna är mönstret av anoraken. Han är i tre styckar och (áfest - vet inte??) hätta. Armsdelen faller under sidan.(?)

Rita pilarna på pappersmönstret, de måste lägga på armen efter garn. Armen måste vara sned liksom pilarna visar.

Kimoraken är hneppur (?? ska fråga i morgon) på baksidan och behöver att lägga till 2 cm vid för utalhneppingunni (??) och 4-6cm i "kantfoder" (vet inte hur man säger det på svenska). Mönstret är utan sömsmån och nr. 42.

Senast redigerad av kringlur den 2013-02-17 klockan 06:38.
kringlur är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-17, 12:45   #5
kringlur kringlur är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2013
Inlägg: 3
Nu kan jag inte redigera mitt tidigare inlägg...

áfest = fästade
hneppur = "är slut med knappar och ett knapphål"
útálhneppingunni = för aluminiumet knappar(?)
kantfoder = typ "extra tyg för kanten så att det är inte alltför tät". ("border fodder" på engelska)
kringlur är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-17, 14:27   #6
kringlur kringlur är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2013
Inlägg: 3
Korrekt:

Kimorak (hemma-jacka) och anorak (kapuschong-vinterjacka)

Efter läsarnas önskningar, publicerar Melkorka mönster och bilder av två praktiska plagg, kimorak och anorak.

Kimorak är ett roligt plagg och bekvämt att dra på sig när man ska ut en liten stund. Den sys ur naturfibrer (bomull, ull, osv).

Först tar man papper, minst 60x80 cm i storlek, och delar det med raka linjer i 5 cm rutor. När rutorna är 15 på en sida men 11 på den andra, är det mycket lätt att rita mönstret som på s. 23. Sedan lägger man dem på transparent papper och mönstret av varje stycke ritas på. Punktlinjerna visar kimoraken, framstycke, ryggstycke, och arm. - De hela linjerna är mönstret av anoraken. Den är i tre stycken och en fäst luva. Armdelen faller under sidan.(?)

Rita pilarna på pappersmönstret, de måste ligga på armen längs med tråden. Armen måste vara sned liksom pilarna visar.

Kimoraken stängs med knappar och knapphål på baksidan och behöver därför ha 2 cm extra för knapparna och 4-6cm i kantfoder. Mönstret är utan sömsmån och nr. 42.

Senast redigerad av kringlur den 2013-02-17 klockan 15:12.
kringlur är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-17, 19:06   #7
kristinatj kristinatj är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 5
Tack så mycket!
kristinatj är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons