Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-05-28, 15:48   #1
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Gaaaaah jag blir tokig

Ska brodera min slända på trikå, vilket jag gjort förut och det gick hur bra som helst. Nu när jag ska göra det igen så börjar tyget bubbla sig trots att jag har samma underlag som tidigare. Jag fattar ingenting, vad gör jag för fel???

Ska prova en tredje gång och försöka spänna ytterligare lite hårdare.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-28, 15:57   #2
Susen Susen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 151
JAg vet inte vad som skall till.JAg lyckas typ varannan gång att få det jätte bra men den andra gången blir det mest blää.Fattar inte iheller varför då jag gör likadant som tidigare.
Susen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-28, 16:45   #3
avslut101129 avslut101129 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 64
När jag syr i trikå har jag alltid underlägg och är trikån väldigt tunn stryker jag på ett exktra underlägg, på ovansidan har jag alltid Solvyn och faktum, mina broderier bubblar inte sig, utan att vara märkvärdig.

Lycka till

Monica
avslut101129 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-28, 17:01   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Phuuu, nu blir det bra. Jag spännde tyget lite innan jag strykte på det rivbara underlägget och så la jag till ett lite tätare rutmönster in under broderiet så tyget ligger fast bättre.

Förut så använde jag också underlägg på både under- och ovansidan men det ska inte behövas, som att köra med både hängslen och svångrem enlig några erfarna broderiare.

Det är av misstagen man lär sig
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-28, 18:36   #5
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Bra att det löste sig!
Solvy på ovansidan har man för att inte stygnen ska sjunka ner i t.ex. frotte eller fleece. Den stabiliserar inte just något (i alla fall inte den vanliga tunna).
Två lager stabilisering, som Monika nämner, är faktiskt ofta en bra ide. Två tunna lager kan vara bättre än ett tjockare. Särskilt om underlägget har "riktning". Då kan man lägga de två lagren vinkelrätt emot varann.
När jag syr på tunna/stretchiga T-shirts har jag oftast 2 lager under. Antingen 2 lager Totally Stable, eller 1 lager Totally Stable och ett lager av något annat. Totally Stable stryks på och har nog nästan blivit mitt favoritunderlägg!
Väldigt många problem vid brodyr beror på att man slarvat med stabiliseringen. Den är oerhört viktig! Ibland har man tur och det funkar ändå, men det är bättre att vara noggrann från början!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-29, 21:46   #6
eMeL eMeL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 24
Hej!
Jag har också problem när jag syr i stretchiga tyger. För mig blir det alltid bubbligt trots att jag använder två lager totaly stable.

Använder ni stort underlag och spänner in det i bågen eller bara under broderiet? Jag tycker det är svårt att spänna tyget i bågen om jag har underlag i hela bågen då blir underlag buckligt redan innan jag har börjat brodera.

MVH
Marianne
eMeL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-29, 22:02   #7
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Nu har jag broderat ca 10 tröjor på raken och alla har blivit bra. Jag har mest kört med rivbart som man stryker på, nr 30 tror jag från solbrodyr.

Jag gör så att jag spänner tyget lätt på strykbrädan med hjälp av nålar sedan stryker jag på det rivbara underlägget. Jag använder underlägg i hela ramen och använder en så liten ram som möjligt med hänsyn till broderiets storlek. De två jag använt nu är 126 x 110 mm samt 1400 x 200, det är ganska stora brodyrer.

Jag har även använt Heat Away (solvy borde gå bra också)på några tröjor som ska användas av riktigt små barn och där jag inte vill ha kvar något av underlägget. Då spänner jag först upp tyg och underlag i ramen och jag ser till att sträcka trikån lite när jag sätter fast det. Sedan är jag tvungen att nästa fast underlaget med en ram runt själva broderiet så att jag fixerar tyg och underlag ihop.

På brodyrer som jag broderat på trikå har jag även lagt till ett tätare rutnät underst i broderiet (jag stygnsätter själv) Då undviker man också bubblor.

Ska tilläga att jag inte hållt på så länge med brodering så jag exprimenterar fortfarande endel.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-29, 22:06   #8
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Om inte underlaget sitter i bågen gör det ju inte vad det ska: stabiliserar!!
Fäster man ett elastiskt tyg i bågen utan att spänna med underlägg kan det ju fortfarande töja sig, och bubbligt blir det...
Tyget behöver däremot inte nödvändigtvis vara fastspänt i bågen. Använder jag strykbart brukar jag låta tyget vara med i bågen. Men ofta spänner jag bara upp underlägget och fäster tyget ovanpå. Framför allt gör jag så med handdukar och lite annat småpyssel i lätt stretchig frotte. Haklappar som är för små att spänna upp till exempel.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-29, 22:13   #9
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Du har väl en sådan där maskin med automatisk fäst funktion? Det finns tyvärr inte på min, så jag måste isåfall lägga till en ram runt om i själva broderiet vilket blir lite bökigt.
Alla verkar hitta sina egna metoder och inget är väl egentligen rätt eller fel
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-29, 22:26   #10
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Jag har inte någon fix-knapp om det är det du menar. Jag ser till att lägga in fix-mönster (enkel raksömsram med långa stygn) på korten jag överför mönstren med på de maskiner som kräver kort (fix-mönstren eller basting stitches som de heter på engelska ligger alltså på varje mönsterkort jag skriver) och sys före egentliga mönstret. Har maskinen minne kan man lägga in dessa "mönster" där.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-29, 22:37   #11
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
oki doki då får du göra som jag då. Lite meckigt tycker jag men det går ju ganska fort ändå.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-29, 22:58   #12
eMeL eMeL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 24
För mig blir det bara ännu bubbligare när jag har underlag i hela bågen. Men jag får väll försöka igen trots att jag skulle behöva 4 extra händer när jag skall spänna in tyget i bågen.

/Marianne
eMeL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-30, 07:40   #13
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Ja, blir det bubbligare när du har underlägg i bågen är det inte spänt som det ska!
Man brukar säga att det ska vara som ett trumskinn ungefär. Jag slår alltid med fingret på så jag hör att det är "klang" i.
Jag vet inte hur din båge är konstruerad, men de brukar se ungefär likadan ut. Jag brukar hålla tyget spänt längs långsidorna i inre bågen och trycka ner den halvvägs (eller i alla fall inte ända ner). Justera i alla riktningar, spänn åt och dra ner sista biten. Det behöver inte vara hysteriskt hårt, men det ska vara spänt och stadigt.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-30, 09:18   #14
avslut101129 avslut101129 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 64
Jag spänner aldrig underlägget i bågen, jag bara stoppar in det under och vips är broderiet klart.

//Monica
avslut101129 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-30, 09:25   #15
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Du spänner alltså ett elastiskt tyg ensamt, utan underlägg i bågen?
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons