Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-08-13, 22:04   #1
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Hur kompatibla är olika broderimaskiner/program?

Jag har väldigt vaga planer på att någon gång i framtiden när jag får råd köpa en broderimaskin. Det skulle vara så himla kul att designa sina egna broderier. Men så läser jag om alla olika märken och alla olika program det finns. Fattar inte riktigt. Är vissa filer (vissa extensions) bara möjliga att öppna i ett visst märke av maskin? och kan man i så fall konvertera dem till andra maskiner (och hur?). Om jag exempelvis har Brother PE Design (visst är det ett broderidesignprogram?), kan filerna jag gör bara användas i Brothers maskiner då?

Jättetacksam för all hjälp med hur det funkar
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-13, 22:23   #2
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
De flesta program kan öppna de flesta filerna och du kan spara ner dem i andra märkens filsort.

Jag har tex Bernina och sparar i ART men öppnar en mängd olika och senast häromdan sparade jag ner i tex PEC som jag har för mig är Brothers. (Jag hjälpte en med hennes logga.)

Sedan finns det extra program, har jag hört från nån som har Hq´s tror jag, som kan omvandla filerna.

Jag körde även Hq innan men när jag ville köpa senaste och "totala" programmen blev det för dyrt och jag valde istället Berninas...
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-14, 06:55   #3
Beppe Beppe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 244
Jag gör själv inga stygnsättningar men om jag förstått saken rätt
så är Embird att rekomendera som program
sen är det så att alla olika märken av maskiner har sitt eget format tex Brother = PES Husqvarna = HUS m.m
men det finns program för att konvertera de olika filerna till andra format & vissa maskiner kan ta emot olika format utan att man behöver konvertera
Beppe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-14, 06:57   #4
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
I Embird kan man konvertera till de flesta format.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-14, 17:27   #5
AnnLindahl AnnLindahl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 269
Jag har laddat ner ett program som heter Buzz och med det så kan man på nån sekund konvertera till andra filer. Programmet finns även att hämta hem med en prövotid på en månad. Ett mycket användbart program.Prova så får du se.
AnnLindahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-14, 21:50   #6
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Lightbulb Ja, det är enkelt att konvertera!

Ja, som Johanna skrev så finns det flera program där man kan öppna de flesta filformat och spara i vilket man vill. Ett konverterteringsprogram fixar det direkt med några klick på filen utan att du behöver öppna själva broderiet.

Jag vill bara berätta att jag är hellycklig med det program jag köpte för nåt år sen (jag har haft broderiprogram i 9 år, flera). Det heter 4D Sketch, det är helt otroligt kul att jobba med, det följer med ett digitalt ritbord så man kan rita "på fri hand" så det blir de stygn man har ställt in, vanliga rakstygn eller sicksack på olika sätt eller de stygn som finns på symaskiner. Man kan ha valfri digital bild bakom när man ritar/gör broderiet.
Det är så KUL! och det blir helt ens egen design!!!

Med 4D Sketch kan man öppna och spara broderier i :
Brother/Babylock/Bernina PEC (.pec), Brother/Babylock/Bernina PES (.pes version 2,3,4,5,6), Compucon/Singer PSW (.xxx), Husqvarna Viking/ Pfaff (.vp3 and .vip), Husqvarna (.hus, .shv and .dhv), Janome (.jef and .sew), Melco (.exp), Pfaff (.pcs), Tajima (.dst), and Toyota (.10*).
Det går också bra att skicka direkt genom sladden eller USB-sticka till Husqvarna-, Singer- och Pfaffmaskiner.

Det gäller bara att försöka fundera ut vad man själv vill göra och sen fråga så mycket som möjligt för att lära sig mera, förslagsvis här och i symaskinsaffärer och surfa runt som bara den...
Alltså broderiprogram finns det massor...och maskiner också...de måste inte vara av samma märke!
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-14, 21:58   #7
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Förresten, när jag läser din fråga igen: det är viktigt att ta reda på vad programmet man är intresserad av kan, en del program kan du inte göra helt egna broderier i , bara "sätta ihop" de på lite olika sätt, ändra lite,kanske lägga till text osv.
Många börjar med ett sånt, och en hel del nöjer sig med det, man kan ändå göra väldigt mycket.

Vill du göra helt egna designer måste du ha ett mer avancerat program som ofta heter nåt med "digitizing", det är det du måste fråga efter isåfall.

Det finns väldigt många olika upplägg på program!
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-17, 10:00   #8
koocachoo koocachoo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 589
Lånar tråden lite...

Så för att jag har en Husqvarna maskin så måste jag inte ha just deras program eller? Fattar jag fel?
koocachoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-17, 11:34   #9
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Näpp! Du behöver INTE använda Hq´s broderiprogram för att stygnsätta för din maskin.
Däremot kan det behövas ett mindre hq-program för kortläsaren/överföringen mellan maskin o dator. Beroende på hur du överför färdiga filer...
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-17, 20:04   #10
koocachoo koocachoo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 589
Låter bra det...har man ju lite mera möjligheter om man säger så!! Är det någon som kan rekommendera något bra program? Jag är helt ny på detta men har bra datakunskap för övrigt.
koocachoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-18, 06:36   #11
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Som sagt så gillar jag Berninas program väldigt mycket. Och det var billigare än Hq´s. ("Värsta" versionen gäller för stygnsättning.)
Jag vet att det finns flera olika man kan hämta på nätet men jag har ingen aning om vad de kostar eller hur de är att jobba i...
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-19, 08:50   #12
Lisbethw Lisbethw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 159
Question

Hej
är på gång att köpa nytt program,
Vill gärna lära mig stygnsätta och dela broderier
Har en viking "Rose" 10*10 & 10*17 ramar

Är embird något för mig då?

vilka delar behöver jag till detta,
ärdet bara grundprogrammet eller behöver jag flera delar?
och vad kostar det?

Väldigt tacksam för svar. Mvh.Lisbeth
Lisbethw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-19, 09:15   #13
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Visst kan Du använda Emird.
Embird kan Du köpa olika moduler.
Du behöver Basic, och för att stygnsätta Studio.
Iconizer är också bra att ha

http://www.embird.com/

Billigast att köpa är från Secrets of
http://www.secretsof.com

Här kan Du även se vad de olika delarna kostar.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-19, 09:21   #14
Lisbethw Lisbethw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 159
Tack för svaret....
Då kan jag köpa basic först,
behöver i förstahand dela broderi...

och kan sen utöka för stygnsättning...
och lära mig vidare...

mvh. lisbeth
Lisbethw är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons