Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-09-09, 17:36   #16
charliseelisa charliseelisa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 141
Kantstickningsfot har man till som en slags linjal som leder en igenom arbetet lättare,styrningen underlättas betydligt.Priserna varierar beroende på val av fot men den foten för osynlig blixtlås kostade 160kr för ett tag sedan.
charliseelisa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-09, 18:50   #17
xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 69
osynlig dragkedja /gimpingfot

Sydde förra sommaren en brudklänning, eftersom jag inte syr så mycket kläder längre ville jag inte köpa en extra pressarfot. MEN det fungerade utmärkt med vanlig pressarfot att sy i en osynlig
dragkedja.Fick med en beskrivning hur man gjorde när jag köpte dragkedjan på knappekarlsson.

En fot som jag har haft kul med är gimpingfotenen. Man sätter fast en tråd tex lingarn också syr med blank brodertråd med satinsöm över, tråden blir upphöjd dekoration, och iläggstråden syns inte alls
xxxxxxxxxx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-09, 19:45   #18
Davidedesign Davidedesign är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 16
Dettta blir mycket att ta ställning till för stackars Dig som ska köpa pressarfot men...förutom "osynliga blixtlåsfoten" som nästan alla nämner så har jag upptäckt en klar favorit; raksömsfoten! Perfekt när man skall sy i riktigt tunna tyger som gärna drar sig ner i mataren. Istället för att skaffa en speciell stygnplåt för den sömaden, blir detta ett mycket billigare alternativ!
Dessutom är jag rätt förtjust i övermatarfoten (vet ej vilka fabrikat som har den för övrigt, har Janome) men den är jättebra till både tunna och extremt tjocka tyglager, typ hästtäcke!!

Trevlig helg! Elisabeth
Davidedesign är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-09, 20:04   #19
@enga @enga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 294
Mina favoriter är nog kantstickningsfoten, både den med linjal i mitten och den med linjalen i yterkant, teflonfoten är också bra. Även rynkfoten är bra dom få gånger man syr rysch o pysch.Ja dom flesta underlättar nog arbetet var och en på sitt sätt men sen är det ju som alltid en fråga om prioritering och vad man har mest användning för. //Agneta
@enga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-22, 13:55   #20
Rutis Rutis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 433
Nu har jag fått pressarfötterna! (och symaskinen)

Det blev: biséfot, 1/4 Quiltfot, fällsömsfot, dolt blixtlås och en rynkfot. Tillsammans med de som följde med (standardfoten, blindsömsfot, knapphålsfot, stoppfot, fållvikare, broderfot å säkert fler som jag inte kommer på så här på rak arm) så har jag nog så jag klarar mig ett tag!

Tack för alla tips!
Rutis är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons