Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-11-05, 12:09   #1
gko gko är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 90
Problem

Varför måste det bli så många och långa trådar när man syr i samma färg, först några stygn här och sedan hopp ner till ett annat ställe och så lite här och lite där, ni skulle sett när jag syddee bären det var nog bland det versta som jag sett, jag satt och klippte och klippte, måste man ha så många hopp när det skall sys med samma färg runt hela lövet t ex varför inte sy klart det och sedan gå till nästa.
Vill någon svara.
Jag har beställt 4D och hoppas att mina alster inte skall få så långa hopp.
Se bild under bilder.

Tack på förhand
gko@glocalnet.net
gko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-05, 12:23   #2
kaviar kaviar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 173
ja, det var många hopp

Är det ett broderi Du köpt eller fått?

Har förstått att det är stor kvalitetsskillnad på broderier. Det är bra att ha ett broderiprogram för att kvalitetskolla brodyrerna innan de sys ut.

Det är det som är trixet i mitt 3D att göra broderiet i rätt ordning, så att det inte blir hopp och färgbyten i onödan.

/Monica
kaviar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-05, 12:25   #3
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Vid autmatisk stygnsättning (När man laddar in en bild och programmet sköter stygnsättningen själv)blir det ofta onödigt många hoppstygn.Det är abra ett av fler negativa saker med autoamtisk stygnsättning.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-05, 12:58   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Är det et broderi du gjort själv eller köpt?

Det som saknas i detta broderi är dels så kallade transportstygn men även ett mer logiskt upplägg av syordningen.

Mellan ytor så brukar man om det går göra så kallade transportstygn, raksöm som man lägger under ytor som sedan broderas över. I detta fall så funkar det bara på några ställen eftersom ytorna bindssamman av tunna linjer och då kan man ju inte brodera över, men några får att få bort.

Genom att planera sitt broderi bättre och genom att använda rätt metod vid stygnsättningen kan man också slippa många hopp. I detta fall så kan de mörkgröna linjerna sys i en bättre följd och de borde gå att få dessa linjer med enbart två hopp, en mellan varje kvist.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-05, 14:52   #5
gko gko är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 90
Problem

Det är ett gratisbroderi men det bör ju i alla fall gå att sy utan att "klippa" sig trött, ni skulle bara ha sett de röda bärens alla hopptrådar.
Jag får snart mitt program 4D och hoppas att jag skall kunna fixa det bättre. Jag har aldrig stygnsatt något motiv men det skall bli roligt att kunna göra, om jag klarar av det, annars så blir jag en trogen "frågare" här.
Tack för svaren.
gko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-05, 20:41   #6
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Var det tre klasar i det ursprungliga broderiet, eller har du kopierat ett broderi med en bärklase och sedan ändrat färgordningen? Då kan det bli hoppstygn...

Olika program hanterar automatiskt stygnsättning olika bra. I Janomes Customizer kan det bli extremt mycket hoppstygn, medan Janomes Digitizer gör automatiska transportstygn och minimerar hoppstygnen även vid automatisk stygnsättning. Automatiska konturer (raksöm) gjorda i Digitizer blir helt fria från onödiga hoppstygn. Det kan bli bra konturer även i Customizer, men det beror litegrann på bilden.
/Gunilla

Senast redigerad av gunnsan den 2007-11-05 klockan 20:46.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-05, 20:58   #7
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Här är exakt samma bitmapp med konturer stygnsatt helt automatiskt i både Digitizer och Customizer.
De streckade linjerna i Customizer-versionen visar hoppstygnen (blev alltså lite fler och längre hoppstygn i detta program, dock visar ett av hoppstygnen första steget från mittpunkten, och är alltså inget hoppstygn).
Digitizer gör endast små hoppstygn och håller ihop broderiet i en logisk ordning.
De små fyrkanterna visar var respektive broderi slutar någonstans.
Bifogade bilder
 

Senast redigerad av gunnsan den 2007-11-05 klockan 21:00.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-05, 22:06   #8
gko gko är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 90
Gratisbroderiet

Detta var ju ett gratisbroderi så jag har inte gjort något bara hämtat hem en ZIP-fil och sedan sytt det, men det är tre klasar så det kan ju hända att det är ändrat av den som har gjort mönstret. Är det någon som har nya 4D? är det lät att stygnsätta med det programmet????
Gun.
gko är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons