Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-02-07, 19:46   #1
spacepingo spacepingo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 75
Question Laga trasig jacka

Hej

Jag har en vinterjacka som gått sönder på två ställen och jag skulle behöva lite tips och ideer på hur den skulle kunna lagas.
1. Det har blivit en reva där fickan är fastsydd på yttertyget. Fickan "sliter" i tyget och revan blir större och större.
2. En L-formad reva mitt fram på den andra fickan (jag gick rakt in i ett elskåp när jag tittade åt ett annat håll )

Det finns en ficka på ärmen som jag skulle kunna offra ifall jag behöver en lapp för att laga det.
Antagligen blir det till att sy förhand då jag inte tror att jackan går att få in i symaskinen och antagligen är det för tjockt att sy i.

Bilder på revorna bifogas.

Jag är tacksam för alla ideer!
Bifogade bilder
  
spacepingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-07, 19:58   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Du kan öppna fodret så att Du kommer in i jackan.
Endera finns en söm i ena ärmen där Du "kan gå in"
Eller så kan det gå via nederkanten,, attöppna en bit på sömmen.

Du kan lägga en tunn tygbit under de bägge revorna och sy med trestegs-söm fram och tillbaks några gånger.

Det bli inte osynligt, men bättre än ett par revor.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-07, 20:05   #3
strumpan strumpan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 582
trasig jacka

Nár du lagat revan kan du dekorera med nâgot band eller reflex eller göra en applikation över
strumpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-07, 20:07   #4
spacepingo spacepingo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 75
Revan mitt på fickan skulle kunna lagas som du föreslår Dahlia. Men jag är tveksam till att den andra revan går att laga så. Den ligger liksom kant i kant med sömmen som fäster fickan. Det går inte att fästa en lapp över eftersom fickan är ivägen. Jag har varit inne på att ta loss fickan men är osäker på om jag får tillbaka den igen...
spacepingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-07, 20:17   #5
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Jag har lagat revor vid såna fickor, och då har jag sprättat upp en del av ficksömmarna och efter lagningen sytt tillbaks den.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-07, 20:41   #6
myway myway är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 115
Jag använde en bit skinn och lagade en jacka som hade både en reva och ett hål. Det blev faktiskt en kul detalj.
myway är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-08, 19:43   #7
spacepingo spacepingo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 75
Tack för svar. Jag inser att det bästa nog är att lossa fickan, åtmonstone ena sidan.

Bör man förstärka bakom revan där fickan sitter eftersom det verkar som fickan "drar" i tyget just där? Mitt på den andra fickan är det nog inte nödvändigt tror jag, den är inte lika utsatt.
spacepingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-08, 20:01   #8
Xel Xel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 48
Jag vet inte om detta fungerar på lagningen av revan bak, men jag har vid några tillfällen förstärkt med en bit vliselin som jag pressat in under tyget och sedan sytt fast tyget i plagget i vliselinet. Därefter för hand sytt på en applikation. Jag tror också det skulle bli snyggt med reflex, kanske reflexband som Du sedan också sätter på samma ställe på andra sidan, så att det ser ut som det "ska" vara så - symetriskt. Vad gäller revan vid fickan, så hade jag gjort något liknande med vliselin och även använt sådant där "sick-sacka-kanter-med"lim på kanten på revan. Sprättat upp sömmen på fickan och gjort likadant med limmet på kanten. Därefter använt en så smal fåll som möjligt och sytt fast fickan över revan för hand med små, små efterstygn (tror jag det heter). Jag tycker det känns bra när man lyckas laga kläder utan att det syns för mycket. Hur Du än gör lagningen - LYCKA TILL! :-)
Xel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-08, 20:10   #9
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Visst kan Du lägga en bit tyg på baksidan och fästa fast, en bit wliselin är också bra att pressa fast, då får Du ihop revan ordentligt.
Och en liten bit tyg ovanpå det på avigsidan av jackan.

Sedan kan Du på maskin sy dit fickan på plats igen.
Revan är så pass nära fickan att det inte kommer att synas så väl att det är lagat.
Den mindre revan kan Du göra lika med, en bit wliselin och ev en tygbit som lapp på baksidan.

Det finns något som heter "flickflock" ett pulver man har på en laglapp och sedan pressar fast, då kan man föra ihop kanterna så det inte syns så mycket.
Jag brukar inte klippa rent i såna här revor, utan låta de "lösa trådarna" vara kvar, den lagade revan syns mindre då,
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-08, 21:08   #10
Xel Xel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 48
Ursäkta mig, jag skrev i mitt förra inlägg "revan bak", menade naturligtvis revan på fickan....men egentligen ingen skillnad efterson vliselinet går att pilla in under revan även där.
Xel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-10, 12:10   #11
spacepingo spacepingo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 75
Thumbs up Efterbilder

Tack för alla hjälpsamma svar! Nu har jag lagat jackan och jag gjorde såhär:
Revan vid fickan:
Här fick jag sprätta upp fållen längst ner på jackan för att komma in i den på lättaste sättet (och även lättaste sättet att återställa) och sprätta loss sidan och nederkanten på fickan. Sedan sydde jag fast en lapp över revan. Jag sydde fast fickan på lappen och sen sydde jag igen fållen. Allt på maskin.

Revan på den andra fickan:
Här insåg jag att det skulle bli mycket sprättande om jag skulle kunna lossa så mycket att jag fick in den i maskinen så denna sydde jag förhand genom både yttertyget och fickans foder.

Som lappar använde jag tyget till en ficka som satt på en ärm. Jag använde aldrig den ändå.

Jag är mycket nöjd med båda lagningarna!
Bifogade bilder
  
spacepingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-10, 12:41   #12
strumpan strumpan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 582
reva i jacka

Jättebra. Har ocksâ knyckt tyg för att laga
strumpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-10, 15:17   #13
Xel Xel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 48
Bra jobbat! :-)
Xel är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons