Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-06-04, 23:15   #1
marcy marcy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 24
Hur ska man tvätta duchess? (+ en del andra frågor)

Min lillasyster fick en hunddräggelfläck på sin balklänning vid provningen. Hur ska vi tvätta den på bästa sätt? Hur varmt får man stryka duchess egentligen? Och hur gör man en slips på enklast möjliga sätt? (Ja den blir också i duchess)

Stort tack på förhand! /Sandra (och lillasyster Veronica)
marcy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-04, 23:54   #2
Linnea Linnea är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 240
Hej
Jag har sytt flera långklänningar i duchess (var marskalk på universitetet för några år sedan och högtiderna krävde flera långklänningar).
Jag blev egentligen rekommenderad att kemtvätta dem, men har aldrig gjort det eftersom det ju blir så dyrt. Problemet med duchess är att det blir fläckar om man bara tvättar bitvis. Istället har jag fyllt badkaret med vatten och tvättat klänningarna där och det har fungerat. Jag har tvättat med flytande tvättmedel eller flytande tvål utan blekningsmedel.
Tag en provlapp och lägg i blöt och låt självtorka så ser du om det går.

Vad beträffar styrkning fick jag en chock första gången då jag strök en ceris klänning eftersom strykjärnet lämnade ifrån sig en helt annan färg...men tack och lov återfick klänningen sin färg när den svalnat. Jag använde 1-2 prickar (kan variera mellan olika strykjärn). Testa på en provlapp.

När du syr slips så skall den klippas till på skrodden (snedden) som när man skär till snedslåband....hoppas jag inte säger galet nu...men har bestämt för mig det.

Lycka till
Linnea
Linnea är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-05, 08:49   #3
Anni Anni är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 101
Jag sydde en prinsessklänning till dottern när hon var 5 år och den användes mycket flitigt, både ute och inne, på dagis och alla möjliga tillsällningar. Som du förstår blev den ofta ganska smutsig. Jag brukade tvätta den på 30 grader fintvätt och använde ett flytande tvättmedel och bara lite sköljmedel, dropptorkase och sen strök jag den på svag värme och den blev som ny!
Anni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-05, 09:03   #4
marcy marcy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 24
Jättetack för svaren! Återkommer med bild på (det förhoppningsvis fläckfria) reultatet.
marcy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-05, 09:31   #5
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 647
Re: Hur ska man tvätta duchess? (+ en del andra frågor)

Citat:
marcy skrev:
Och hur gör man en slips på enklast möjliga sätt?
http://www.sy.husqvarna.se/syproj_slips.htm

Husqvarna har ett mönster på slips. Har inte sytt den själv.......
Lycka till!
Anne-Marlen
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-05, 16:59   #6
nillas nillas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 99
jag sydde precis en slips till min man i thaisiden och jag tog en gammal slips och sprättade helt enkelt upp den som mall. jag har hört innan att man skulle klippa tyget på tvären för slips, men gjorde inte detta utan tog på bredden och för mig så gick det bra (är inte så kinkig) kram nilla
nillas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-07, 10:01   #7
klaas klaas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 95
Citat:
nillas skrev:
jag sydde precis en slips till min man i thaisiden och jag tog en gammal slips och sprättade helt enkelt upp den som mall. jag har hört innan att man skulle klippa tyget på tvären för slips, men gjorde inte detta utan tog på bredden och för mig så gick det bra (är inte så kinkig) kram nilla
Jag har ochså gjort så , prefekt med en gammal som mall.
klaas
klaas är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons