Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-11-22, 09:50   #1
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Question Arbetstsol när man sitter och syr

Hej!

Jag undrar om någon har något bra förslag på arbetsstol till när man sitter och syr en hel del? Ska det vara med eller utan ryggstöd och ska det vara armstöd? Höj och sänkbar? Man sitter ju framåtböjd med axlar, rygg och nacke en hel del. Finns det någon stol som gör så att man sitter mer rak i rygg, nacke när man syr kanske?

Jag har problem med rygg, axlar och nacke men vill ändå kunna hålla på med min hobby så mycket som möjligt. Vill ju helst starta eget så jag undrar om det finns nå hjälpmedelsmöbler eller likande?
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-22, 10:01   #2
emmatrollet emmatrollet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 68
Jag har också problem med axlar och rygg och för några år sedan köpte jag en stol som jag är helnöjd med. Jag får inte alls ont på samma sätt. Det viktigaste är nog att du går runt på olika affärer och provsitter så du hittar nåt som du trivs med, eftersom det kan vara så olika.
Jag har en IKEA-stol från deras arbetsstolssortiment. (Kan kolla precis vad den heter om du vill) Den är med ryggstöd och utan armstöd. (Armstöd skulle vara ivägen för mig. Man vill vara fri, tycker jag.) Ryggstödet har svank-inställning och det går att vicka framåt/bakåt. Sen är stolen höj och sänkbar med en enkel knapptryckning. Det använder jag ofta. När jag syr för hand passar det att sitta högre med lite framåtlutat stöd, men när jag syr på maskin passar det att sitta "som vanligt". Hjulen är också viktiga, så att man kan rulla sig fram längs bordet, mellan symaskinen och fria bordsytan.
Om du har jättestora problem så kanske det finns specialstolar, men såna kan jag inget om.
emmatrollet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-22, 10:32   #3
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Hej
Jag har en kontors-stol som är höj och sänkbar.
Tyvärr har den armstöd, men de ska gå att plocka bort. Men ibland, kan det va bra att lägga armarna på dem, när jag syr något stort.
Aina
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-22, 10:33   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag hade en kontorsstol från IKEA först som inte gick att ställa in överhuvudtaget, inte bra, hade ont överallt.

Sedan skaffade jag en ny från IKEA med lite inställningsmöjligheter, den paja dock efter några dagar.

Jag skaffade då en begagnad Kinnarps. Den har flera inställningsmöjligheter, höjd, vip, djup m. m. Nu är all värk borta i axlarna. I nyskick är stolen jättedyr ca 3000 tror jag men jag fick ge strax under 1000-lappen och den ser ny ut.

Armstöd är ju bra om man vill ha avlastning men när man syr tycker jag de är i vägen.

Jag rekomenderar en rejälstol med bra inställnings möjligheter. Lägg lite pengar på stolen. IKEA är säkert bra men köp inte deras billigaste.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-22, 10:52   #5
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Sadelstol?

Hm, jag tog upp den här tråden förut angående sadelstolar för att jag har hört att dom ska vara så bra för ryggen osv. Tänkte att dom kanske kunde vara bra för ryggen, axlar och nacken. Så i dag kom det förbi en kille från stället där dom tillverkar sådana, med en sådan sadelstol som jag ska få prova i 14 dagar. Men priset är hutlöst! Den kommer gå på 4331:- och det skulle jag aldrig vilja ge för en stol. Men å andra sidan vill jag ha en BRA rejäl stol för ryggen, nacken och axlarna eftersom jag har ganska kraftiga problem med iaf just axlar och nacken. Och eftersom jag i perioder sitter och syr hela dagar i sträck. Men som sagt: jag vill ha en stol som en vanlig fattigmans privatperson har råd med om man sparar lite grann.

Ingen som vet om det går att köpa begagnade sadelstolar? Jag har kollat på ett ställe som heter allaannonser.com där verkligen sveriges alla annonser från olika sajter finns med, men finns ingenting sånt.

Vet någon om man kan få hjälp inom rehab på ams eller från försäkringskassan eller andra ställen om man är privatperson och ska köpa någonting privat? Och i sånna fall vilka kan hjälpa till med sånt? Jag håller på och startar hobbyverksamhet. (Som jag hoppas ska kunna bli ett riktigt företag senare beroende på hur det funkar.)

Senast redigerad av Hellebelle den 2005-11-22 klockan 11:20.
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-22, 10:53   #6
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Svar till Emma

Hej Emma!

Du får jättegärna kolla vad det var för stol du köpte på Ikea och vad du betalade för den! =) Alla förslag är bra förslag!

Måste även passa på att fråga dig om stolen du beskrev. Du säger att den har ett format svankstöd. Använder du det när du sitter och syr då eller? För när man syr blir det väl automatiskt att man sitter framåtlutad?

Senast redigerad av Hellebelle den 2005-11-22 klockan 11:23.
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-22, 11:27   #7
emmatrollet emmatrollet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 68
Den heter "maximal" men när jag tittar på ikeas hemsida så verkar de inte sälja den längre. Jag har för mig att den kostade ungefär 1500 kr.

Nu måste jag tänka efter hur det är med svankstödet... (Snarare gick och provade!) Det är egentligen inget svankstöd, märker jag. Men det funkar som det om man sänker ryggstödet maximalt och samtidigt vickar det inåt, mot ryggen. Då fyller det upp svankutrymmet i ryggen och det är skönt tycker jag. Samtidigt kan man ju vippa stolen framåt, och då sitter i alla fall jag bra. Men återigen - jag tror att du måste prova vad som passar för dig. Det beror ju på hur lång, smal osv man är. Min man valde en helt annan stol, t.ex!

Senast redigerad av emmatrollet den 2005-11-22 klockan 11:33.
emmatrollet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-22, 12:03   #8
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 369
Om man har ont i nacken är det jättebra med ett högt bord så att man inte behöver "gama" så mycket för att se vad som händer kring nålen. Vill man kan man också sätta armstöd på bordet istället för på stolen (kanske vanligare vid datorn än vid symaskinen)

Själv syr jag på ett ovanligt högt gammalt skrivbord, och med en förvaringsask eller lagom boktrave under vänster armbåge - behöver inte böja på halsen alls och sträcker automatiskt på ryggen

/Maria
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-22, 12:31   #9
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
Jag brukar sy vid köksbordet och alternerar stolarna. Vanlig köksstol med böcker/pärm under trampan och sedan en kontorsstol utan armstöd som är höj och sänkbar.
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-22, 22:37   #10
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Den här stolen är inte snygg, men den är skön att sitta på... avlastar rygg och axlar... Från Ikea

http://www.ikea.com/webapp/wcs/store...00*15877*15879
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-23, 05:57   #11
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Det var nästan en sådan jag hade förts och jag fick fruktansvärt ont i mina axlar och i min rygg. Det är som sagt en personlig sak med stolar. SJäl våste jag ha vippfunktionen så att sittandet inte blir lika statiskt.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-23, 18:26   #12
barwin barwin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 278
Jag har ett datorbord från IKEA, med halvmånformig urskärning. Bra till symaskinen, stöd för armarna. Arbetshöjden är jätteviktig, ett höj-och sänkbart bord är suveränt.
Har man ont i ryggen är det inte alltid bra med hjul på stolen. Dels spänner man ofrivilligt benen, dels blir man sittande. Att tvingas resa sig, byta ställning när man ska hämta något är bra!
Sedan kan det vara bra med hjul om man ska använda stolen på flera ställen. Riktiga arbetsstolar har ibland"centralbroms", dvs man kan låsa när man sitter.
Barbro
barwin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-24, 13:54   #13
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Jag har ju provat den där riktiga sadelstolen en hel dag nu och dom sa att man kunde få träningsvärk efteråt i början för att man inte är van att sitta rak i ryggen.

Under tiden jag satt på den så fick jag väldigt ont mitt på ryggen där jag har problem med ryggen annars. Sen fick jag ont i nacken eftersom jag fick titta ner åt så mycket vart jag än satt med den.

Så jag har fattat att det är viktigt med ett ganska högt bord och en stol, kanske en sadelstol där man nästan blir tvungen att sitta rak i ryggen hela tiden. Men jag undrar varför jag fick så ont i ryggen av den???

Ska ringa dom och kolla upp det när jag användt stolen lite mer.

Det där databordet du har va heter det?
Men den där stolen från IKEA ser lite grann ut som en sadelstol. Den var ju ett mycket billigare alternativ om den funkar lika bra. Hm, måste nog tänka lite mer innan jag gör någonting.
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-24, 14:12   #14
barwin barwin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 278
En anledning till att man får ont i början: musklerna har nerver som känner av smärta. Senor och ligament har det inte. Dvs det känns när musklerna jobbar, men inte när man "hänger" i ligamenten. Dvs inte förrän efteråt.
Mitt bord köpte jag som lösa delar på IKEA. Bland kontorsmöblerna brukar de ha några skivor med urtag.
barwin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-24, 14:23   #15
barwin barwin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 278
Så här ser min bordsskiva ut
barwin är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons