Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-03-30, 06:29   #1
Ann-Sofie Ann-Sofie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 104
Question Konfirmation

Min dotter ska konfirmeras nu i maj och jag hade tänkt att maskinbrodera en konfirmationstavla till henne! Jag visade min mamma mönstret hur det skulle se ut och var själv väldigt nöjd! Men min mamma tycte inte att man kunde maskinbrodera en sådan sak utan det skulle man göra för hand eftersom det fanns mer "kärlek" i det då.....
Vad ska jag göra??
Får väl fråga om pappa kanske syr en tavla, annars får jag väl se vad jag hinner?!
Vad tycker ni om alltihop?
Vad skulle ni ha gjort?
Givetvis skulle jag lämnat in det för inramning om jag maskinbroderar!
Hoppas på många kommentarer så jag sedan kan ta ställning för vad jag ska göra.
Mvh Ann-Sofie
Ann-Sofie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-30, 07:18   #2
klaas klaas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 95
"Men min mamma tycte inte att man kunde maskinbrodera en sådan sak utan det skulle man göra för hand eftersom det fanns mer "kärlek" i det då....."

motivet kanske är "kärlek" i eller?

klaas

P.S. gör jag något som jag inte blir helt nöjd med
som jag ger bort brukar jag tänka att det är ju tanken som räknas !
klaas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-30, 07:33   #3
Tygfantasten Tygfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 67
Klart att du ska ge din dotter det DU vill!
Din mamma är av en äldre generation som kanske
inte vill acceptera att vi lever med många tekniska finesser som sparar tid.
Har man ett heltidsarbete(vet inte om du har det) och samtidigt ska förbereda en konfirmation så är man tacksam om man har en maskin som kan göra jobbet, eller hur?
Lycka till med broderiet!
Tygfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-30, 07:35   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Trams! klart du kan ge bort det! Du har ju lagt ner tid, omtanke, kärlek och pengar även om du broderar på maskin. Jag kan visserligen förstå din mammas känsla av att det inte är lika "äkta" som handbroderat men som jag ser det är det två helt olika saker som inte ska jämföras. Om du köpte en handbroderadtavla som du beställt av någon skulle hon känna likadant då? Du skulle ju lagt ner mindre tid och kärlek på en sådan än på den maskinbroderade.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-30, 07:52   #5
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Ärligt talat - klart du kan maskinbrodera en tavla till din dotter.
Om den kristna tron tillhör familjens livsfilosofi kan jag förstå att konfirmationen är en viktig del av livet. Om man som i mitt fall är konfirmerad enbart för att 'det hör till' och för att glädja den äldre generationen, så kommer inte tavlan ha lika stor betydelse om 20 år som om man är troende.

En hemgjord present är alltid hemgjord oavsett om den är gjord för hand eller med hjälp av maskin.
Skulle i så fall hemgjorda bullar där man använt en bakassistent inte vara 'lika fina' som bullar där man blandat degen för hand? Oavsett metod så är bullarna lite finare än bullar köpta på påse i affären.
Lycka till och lyssna inte alltid på mamma, det gäller bara att veta när man behöver lyssna på henne!
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-30, 08:21   #6
lillan4 lillan4 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 7
Självklart kan du ge henne en maskinbroderad tavla, jag tror hon kommer att bli jätteglad. Jag misstänker att hon vet hur maskinen fungerar så hon blir nog förstummad över hur mycket man kan göra med den. Kanske det rent av smittar så hon också vill börja sy på den:-)
Om inget annat kommmer jag bli stum av beundran då jag inte lyckats få ihop något större broderi, hoppas att du lägger ut en bild på den så vi får se resultatet.
Mvh Lillan4
lillan4 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-30, 14:48   #7
eca eca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 221
Visst kan Du maskinbrodera en tavla till konfirmationen. Det är ju inte bara att sätta tyget i maskinen och att den sköter sig själv sedan. Vet Din mammma om allt för och efterarbete med maskinbroderade arbeten?
Tänk på att det är tanken och omtanken som räknas.


Många säger att häradsdräkter måste sys för hand , för att de inte är äkta annars. Tror Ni inte att om det funnits symaskiner från början, hade inga kläder varit handgjorda.

Lycka till med Ditt broderi.
eca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-30, 21:11   #8
Ingsy Ingsy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 96
Maskinbroderat är snyggast

Hej Ann-Sofi!
Min kära mamma säger likadant att maskinbroderat
inte är fint. Jag har blivit riktigt förbaskad och bestämt mig för att varenda present som hon ska få av mig ska bestå av något maskinborderat alster tills hon förstår att man inte ska döma ut det man inte begriper. Jag tror att Din dotter tycker att det är finare med något som hennes mamma har broderat till henne med kärlek oavsett om det är på en älskad symaskin eller för hand. Det ligger i tiden att brodera på maskin och det är en konst det med. Det vet ju alla vi som sysslar med det.
Det var bara forna tiders hemmafruar som hade oceaner av tid till att sitta och handbrodera och fast att de hade symskiner så satt de och fållade handukar för hand för att det skulle vara "fint". Vi måste frigöra oss från dessa dumheter.

Kram Ingsy
Ingsy är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons