Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-01-03, 15:22   #1
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Pattern Master

Nu har jag äntligen beställt mitt mönster kontruktions program. Jag beställde från England men dom hade bara cd:s. Undrar hur lång tid det tar hoppas det fungerar.
Det var synd att det inte gick att köpa en download version från USA men att köpa cd och betala moms och tull blev lika dyrt som att köpa skivan från englan. Hur har ni andra gjort.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-03, 17:10   #2
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Nu har jag inte Pattern Master utan Garment Designer. Beställde den på cd från USA. Tog ca två veckor innan jag fick den och den fastnade inte i tullen så jag har varken betalt tull eller moms för den.

Nina
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-03, 18:16   #3
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
oj vilken tur du hadde.Så långt tänkte jag inte äns.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-03, 20:47   #4
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Faktum är att det är rätt sällan saker fastnar i tullen, om paketet inte är väldigt stort och tungt eller ibland verkar väldigt dyra saker fastna. För mig har det mest varit tunga prylar. En 50 cm lång docka i cernit i ett dockutbyte med staterna och där hon skrivit ett högt värde. På den tiden vi inte var med i EU och jag köpte böcker från England var det bättre att få dem skickade i flera paket än i ett stort.Riktgit säker kan man aldrig vara men det kan löna sig att försöka,

Nina
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-08, 17:42   #5
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Nu har jag fått hem Pattern Master Boutique
det tog 5 dagar. Men det tar väl tid att lära sig även om man har lexikonet framme.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-08, 17:50   #6
Celos Celos är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 398
Ser fram emot en recention. Jag köpte Garmet Design men fick skicka tillbaka den för det gick inte att installer den över huvud taget. Demon gick jättebra men inte programmet. Supporten i USA hade ingen aning vad det kunde vara för fel så det var bara att ge upp.
Celos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-09, 14:41   #7
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Jodå jag kommer att höra av mej när jag har lärt mig och hur det går att sy och om passformen.
Men än så länge är jag nöjd,håller på att tillverka olika grundmodeller som skall ligga till grund för andra personliga mönster.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-27, 02:28   #8
aliquis aliquis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 162
Re: Pattern Master

Citat:
TeknikFreek skrev:
Nu har jag äntligen beställt mitt mönster kontruktions program. Jag beställde från England men dom hade bara cd:s. Undrar hur lång tid det tar hoppas det fungerar.
Det var synd att det inte gick att köpa en download version från USA men att köpa cd och betala moms och tull blev lika dyrt som att köpa skivan från englan. Hur har ni andra gjort.
Varför kunde du inte köpa downloadversionen? Går det bara i vissa länder eller bara på vissa av versionerna?
Med lite tur slipper du ju moms o tullavgift.
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-27, 02:31   #9
aliquis aliquis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 162
Citat:
Nima skrev:
Faktum är att det är rätt sällan saker fastnar i tullen, om paketet inte är väldigt stort och tungt eller ibland verkar väldigt dyra saker fastna. För mig har det mest varit tunga prylar. En 50 cm lång docka i cernit i ett dockutbyte med staterna och där hon skrivit ett högt värde. På den tiden vi inte var med i EU och jag köpte böcker från England var det bättre att få dem skickade i flera paket än i ett stort.Riktgit säker kan man aldrig vara men det kan löna sig att försöka,

Nina
Jag gillar inte när folk säger sådär eftersom jag har fått betala tull vid båda tillfällena när saker kom från usa =P

På ena stod det eventuellt gift men jag minns inte säkert, innehöll parfym och kostade väl en 700+ eller så, det fick jag betala moms o tull på så det blev billigare än i Sverige
Var bara det att en person var utomlands och skulle handla åt mig så jag gick o sniffade men sedan köpte han inte åt mig så blev jag sur för att jag hade lagt ner så mycket energi på att bestämma mig så då handlade jag ändå.

Sedan fick jag strumpor, boxershorts och t-shirts som gåva från Sun för att jag fyllde i deras HCL, de hade dock inte kryssat i att det var en gåva. Beloppet var nog inte så stort men tull fick jag betala

Möjligt att man slipper om man alltid ljuger och skriver ner värdet, men egentligen skall man ju betala...
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-27, 09:57   #10
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Man skall alltid räkna med moms och tull när man handlar från USA.
Parfym har väl skyhöga tullavgifter om jag minns rätt.

Det går inte att köpa en nerladdningsbar version
från USA. Och england har ingen.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-27, 12:35   #11
aliquis aliquis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 162
Citat:
TeknikFreek skrev:
Man skall alltid räkna med moms och tull när man handlar från USA.
Parfym har väl skyhöga tullavgifter om jag minns rätt.

Det går inte att köpa en nerladdningsbar version
från USA. Och england har ingen.
För alkoholen då eller? Eller har vi speciell moms på sådana produkter? Jag tror jag fick betala 25% + 64kr som vanligt.
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-27, 13:50   #12
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Tullsatserna varierar ju på olika typer av varor.
Momsen är alltid 25 % utom på mat 12%
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-27, 19:29   #13
aliquis aliquis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 162
Citat:
TeknikFreek skrev:
Tullsatserna varierar ju på olika typer av varor.
Momsen är alltid 25 % utom på mat 12%
och 6% på böcker, men en del saker som elektronik har väl 0% i tullavgift? Iaf en del elektronik, vet inte alls hur det är med parfym, 64kr är väl expeditionsavgiften.
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons