Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-01-31, 12:13   #1
L8syr L8syr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 22
Råd till köp overlock

Skulle gärna vilja ha tips till ev. köp av overlock-symaskin. Har i måååånga år velat ha en overlock men aldrig blivit av. Jag vill ha en maskin till då jag syr kläder byxor, skjortor, kjolar odyl. med en snyggare fåll än vad jag får idag med vanlig zick zack i min vanliga maskin. Alltså jag syr inte så jätte mycket i trikå. På sidan symaskinswebb hittade jag Husqvarna S15, Pfaff hobbylock 2.0 och Singer 14 SH754. Är dessa likvärdiga och hur tryggt är det att köpa vi webbshop? Vill gärna ha lite syn punkter innan jag funderar vidare på köp eller ej.
L8syr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-31, 12:35   #2
baggen baggen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 23
Thumbs up

Jag var i samma sits som dig i höstas... Till slut valde jag att köpa en Janome 644D. En enkel oc relativt billig overlock. Ångrar inte en sekund, lätt att använda och fint resultat
baggen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-31, 14:04   #3
Baltzer Baltzer är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 261
Jag har en Janome 644D och tycker att den är underbar. Lätt att använda och slitstark.
Baltzer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-31, 14:31   #4
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 470
Jag tycker att du ska ta och titta på Bernina också. Se hur de är att trä m m.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-31, 15:12   #5
L8syr L8syr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 22
Ok,tack för era svar. Tror nog jag får åka till stan och se om jag kan få prova på och se vad jag tycker innan köp. Bor tyvärr på liten ort där det inte finns någon återförsäljare av symaskiner.
L8syr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-31, 17:02   #6
miiaoo miiaoo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 61
Jag har en Brother 3034d som är helt suverän! Jag köpte strax efter jul och har hunnit sy en massa på den hittills!
Kan vara värd att kika på också. Jag köpte av www.smd.uk (?) heter det så?? Fick maskinen på posten.
miiaoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-31, 18:49   #7
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Citat:
miiaoo skrev: Visa inlägg
Jag har en Brother 3034d som är helt suverän! Jag köpte strax efter jul och har hunnit sy en massa på den hittills!
Kan vara värd att kika på också. Jag köpte av www.smd.uk (?) heter det så?? Fick maskinen på posten.

Håller med, en bra maskin som är väldigt lätt att använda.

Rätt länk till affären i England.
http://www.sewingmachines.co.uk/
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-02, 19:17   #8
Linwa Linwa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 34
Jag köpte en Pfaff hobbylock från Symaskinswebbshoppen för ett litet tag sedan. Den fungerar bra!

Leveransen gick supersnabbt - jag kunde hämta maskinen på utlämningsstället ca 20 timmar efter att jag gjort beställningen!!
Linwa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-02, 20:03   #9
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 470
Hej!

Jag har en Bernina 1100DA, som är helt fantastiskt bra. Lätt att trä, det inte så att jag någon gång drar mig för att göra det för det går så himla fort och lätt.

Den syr mycket bra, lätt att justera och ställa in. Spinner som en katt när du syr. Snabb, bra fotreglage går både att sy mycket sakta och fort. Automatisk nålträdning, när du lyfter på pressarfoten släpps trådspänningen automatiskt. utsvängbar syfot Syr igenom flera jeanslager utan problem. Lätt att trä - layin system. Fantastiska rullfållar och mycket lätt att fålla upp kläder med. Lätt att justera trådspänningen på. Bra instruktionsbok. Uppsamlarlåda för remsorna som skärs bort när du syr.

När jag skulle köpa min overlockmaskin så kollade jag runt på alla maskiner.

Det var på en stor mässa. Jag bad säljarna demonstrera maskinerna för mig. Jag är handikappad och har mycket svårt att kunna göra något med mina händer. Jag kan helt enkelt inte göra så mycket med dem. Jag talade om det för alla symaskinssäljare.

Den enda som var beredd att dra ut alla trådarna och trä om maskinen från början var Berninasäljaren. Säljarna för Husqvarna och Singer, öppnade bara och pekade hur den skulle träs. Det verkade mycket svårt när det skulle träs in bakom maskinen. När jag sa att ville se, att de skulle demonstrera och att jag fick pröva att trä den, så pratade de bara bort det med att -Du skarvar bara tråden och drar igenom den.Ihärdig som jag är, sa jag att men jag måste kunna trä den, för någon gång händer det att tråden åker ur. Jamen nog löser du det. Ni ska veta att det var inte mycket folk eller något annat som störde så att de inte kunde demonstrera. Det var många säljare i resp monter.

Ja, ni kanske förstår varför det blev en Bernina.

Senast redigerad av Gumpan58 den 2010-02-02 klockan 20:15.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-03, 05:27   #10
L8syr L8syr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 22
En slitstärk och lätt maskin vill man ju ha. Om den krånglar så är det lätt att bli frustrerad då man inte kommer vidare med sitt arbete. Eftersom jag alltid haft Pfaff som symaskins märke så blir det lite att man sneglat åt dessa maskiner. Hade tänkt att pris på maskin gärna fick ligga mellan 3500-4500 kr helst. Tror en del av de råd jag fått här kanske är lite dyrare?
L8syr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-03, 08:12   #11
Millej Millej är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 91
Du skriver att du vill ha snyggare fållar, men det får du inte med overlock. Då behöver du ha en cover-maskin, eller en kombinerad. Så har jag förstått det i alla fall. En overlock används för att sy ihop kläderna, sedan får man använda en cover till att fålla, eller den vanliga maskinen.
Millej är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-03, 08:18   #12
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Jag har en Hq s15 och är mycket nöjd med den. Jag handlade den från www.symaskinswebbshoppen.se
Dom har bra priser och för det mesta fraktfritt.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-03, 09:48   #13
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 470
Den enda symaskinen som jag har köpt ny är overlocken. Den köpte jag för de pengar som jag hade sparat när jag slutade röka.

Alla andra maskiner som jag har köpt är begagnade. De har fungerat helt problemfritt. Inga som helst bekymmer. All produktion idag har inte samma kvalitet som förr.

Om du köper en Bernina via en "syaffär" så kan du få 2 års garanti, inbytesrätt till det en annan maskin inom garantitiden. Vet inte var du bor. Men så är det i Göteborg, Stockholm m fl.

Kolla på nätet får du se.

Senast köpte jag en datasymaskin för 2 500 kr. Den syr igen drygt 7,5 mm läder utan problem, har alphabet, 74 olika mönstersömmar.
Jag lagade gubbens bälte till byxorna. Efter det så bytte jag nål och tråd. Forsatte och sydde i ett tunn, tunn viscoseblus.
Inte behövde jag ställa om trådspänningen. Sydde helt perfekt.

Jag tycker att en begagnad Bernina overlock är ett bra alternativ.

Senast redigerad av Gumpan58 den 2010-02-03 klockan 10:22. Anledning: Jag var och kollmätte bältet. det är drygt 7,5 mm tjockt.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-03, 19:15   #14
L8syr L8syr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 22
Citat:
Millej skrev: Visa inlägg
Du skriver att du vill ha snyggare fållar, men det får du inte med overlock. Då behöver du ha en cover-maskin, eller en kombinerad. Så har jag förstått det i alla fall. En overlock används för att sy ihop kläderna, sedan får man använda en cover till att fålla, eller den vanliga maskinen.
Det jag menar med "snyggare fållar" är ex. när jag sydde en skjorta och byxor i linne tyg i somras så hade varit bra om jag kunde kastat sömmarna med overlock maskin istället för vanliga zickzacken då det blev fransigt efter några tvättar. Tror även att det blir roligare att sy i trikå om jag skaffar en overlock.
L8syr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-04, 07:23   #15
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Just precis Lotta - det blir mycket roligare när man har en overlock. Allt blir liksom fortare färdigt och med ett proffsigt utseende.
Såg vad för pengar du har och röra dig med och jag kan bara återigen säga att jag är jättenöjd med min overlock, en Husqvarna s15.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
overlock; köp; råd av köp


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons