Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-02-19, 19:58   #1
AnnikaB AnnikaB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 28
Question Vougemönster till balklänning

Hej!
Finns det någon som har erfarenhet av vouge mönster? Jag ska sy en balklänning och har hittat ett jättefint mönster nr v1944,men det är några saker jag inte förstår.Det står includes designer inom parentes på deras mönster. Någon som vet vad det betyder. Det finns inte heller materialförslag och tygåtgång på alla heller, konstigt tycker jag. Finns det någon återförsäljare i Sverige? Jag har glömt vilken storlek som motsvarar 36.Är det 8?

syhälsningar Annika
AnnikaB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-19, 20:35   #2
Rae Rae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 866
Hej!

Den mönster du pratar om är en Vera Wang designer mönster.

Om du går till denna site:

http://www.sewingpatterns.com/pdf/1944v.pdf

kan du se en kopia på baksidan på mönstret med tyg förslag, tygtåtgång mm.

Om du kollar denna site:

http://www.onlineconversion.com/clothing_womens.htm

kan du översätta olika storlekar.

Jag har inte hittat där du kan köpa Vogue mönster i Sverige...(dock flera siter på nätet) kanske någon annan vet.

Lycka till! Rae
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-19, 20:54   #3
AnnikaB AnnikaB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 28
Tack för dina tips!
Jag har tittat på mönstret massor av gånger utan att se någon pdf-fil. På många andra mönster kommer den informationen upp automatiskt. Jag kollade lite på storlekstabellerna.Tror du att detta är ett u.s eller u.k mönster
Annika
AnnikaB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-20, 08:26   #4
Rae Rae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 866
Längst uppe till vänster står det: U.S. / Can. So it's American.
/Rae
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-21, 11:32   #5
AnneliM AnneliM är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 6
Återförsäljare

Hejsan!

De återförsäljare som har mccalls mönster kan oftast även ta hem Vouge. Vouges mönster är lite dyare och hamnar ofta på dryga hundringen. Jag har sytt både Mccalls och vouge. De är helt OK men var ej översatta till Svenska. Jag fick dock med en lista med de vanligaste orden översatta.

Lycka till
Anneli
AnneliM är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-21, 23:05   #6
AnnikaB AnnikaB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 28
Tack för ditt svar. Vet du någon återförsäljare?
Jagfunderar på att beställa direkt därifrån annars. Någon som gjort det tidigare
Hälsningar Annika
AnnikaB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-24, 10:36   #7
TantPernilla TantPernilla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 34
Thumbs up

Jag har sytt flera brudklänningar från Vogue-mönster och de brukar vara mycket bra och välarbetade = mycket bra passform.

Här i Stockholm finns det Vogue-mönster hos de flesta av de större tygfirmorna, Ohlssons Tyger, NK Tyg & Sy, SidenCarlsson... Hur det ser ut i Skåne (för det är väl där du bor?) vet jag inte, men jag tycker inte att det borde vara några problem att få tag i Vogue-mönster där. Att beställa på internet funkar ju också, men då brukar det ju komma till frakt och sånt, och det kan ju vara lite onödigt om det går att få tag i på hemmaplan.

Din klänning kommer säkert att bli jättefin!
/Tanten
TantPernilla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-24, 11:52   #8
anirac anirac är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 12
Det ska väl inte vara så svårt att hitta återförsäljare. Vet att de har ex på tyg i meter i malmö. Gå in i närmsta tygaffär å fråga vetja!
Lycka till.
anirac är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-06, 21:30   #9
AnnikaB AnnikaB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 28
Hej pernilla!
Jag tröttnade på att leta efter mönstret på hemmaplan sä jag beställde det på nätet.Nu har jag fått det men det känns som sömnadsbeskrivningen är lite klen och de engelska sömnadstermerna är kanske inte helt lätta att förstå. Hoppas att jag fixar detta. Just nu känns det inte så.
i mönstret står det lining och underlining och interfacing. Vilket är foder? Vilket är mellanlägg? Det ska väl inte vara dubbelt foder i klänningen? Jag har ingen översättningslista.

Hälsningar Annika
AnnikaB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-07, 00:23   #10
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Lining=foder
Underlining=mellanfoder(kallas även dubblering)
Interfacing=mellanlägg t ex vliselin

Dubbleringen kan vara antingen tunt billigt sidentyg (om klänningens tyg är natursiden) eller det tunnaste bomullstyg du kan hitta, t ex moll eller batist. Man kan också använda vanligt fodertyg, men det blir inte alltid lika bra.Det kan också vara organza, om man vill ha lite styrsel. Jag tvättar alltid bomullstyg först så att det aldrig kan krympa sen.
Man kan tillochmed dubblera med kraftig bomullstvills/jeanstyg om man vill sy starka teaterkläder!! (inte till din klänning!)

Man lägger det helt enkelt bakom tyget på alla mönsterdelar, ibland bara vissa, t ex på livet.
Det gör att plagget blir mer proffsigt och håller sig snyggt längre, naturligtvis blir det starkare också. Sen syr man sömmarna genom båda lagren, man låtsas alltså att de är ett.
Du behöver bara markera mönsterdelarna på mellanfodret, sedan lägger du tyget bakom och nålar ihop dem och tråckla gärna.

Hade du köpt Voguemönstret i en svensk tygaffär hade du fått med en bra översättningslista. Du kanske vill göra det en annan gång, det behövs ju bara en gång, det är samma papper i alla mönster.

Lycka till1

Senast redigerad av Syofta den 2006-03-07 klockan 00:27.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-07, 07:06   #11
AnnaEff AnnaEff är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 33
Vogue Sewin

Hej!

Jag sydde min brudklänning med hjälp av två Vogue-mönster. De var, som Pernilla skrev, väldigt bra vad gällde passform och så, men även jag hade problem med den engelska terminologin. Jag fick mycket hjälp av just Pernilla, men även av en bok som jag lånade på bibblan som heter "Vogue Sewing" eller nåt sånt. Den är i och för sig också på engelska, men hade många illustrationer, och jag tyckte att den var väldigt bra just när det gällde att förstå vilka olika sömmar och så som krävdes.
Annars tror jag nog att det bara är att kasta ut frågorna här, så får du hjälp! :-)

Lycka till,
Anna
AnnaEff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-07, 11:19   #12
TantPernilla TantPernilla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 34
Hej igen AnnikaB!

Jag har varit lite slö här på sistone, men det har ju inte ställt till problem eftersom du fått så bra svar av både Anna F och Åsa Ö.

Om jag minns rätt så brukar det stå rätt mycket information på själva mönstret. Där står det på mönsterdelarna hur många du ska klippa och det är inte omöjligt att det kan vara dubbelt foder plus dubblering. I en Vogueklänning jag sydde var det fem lager tyg! Det var klänningstyg, dubblering av organza, dubbelt foder och gud vet vad! Men det blev fint till slut!

Den där boken Anna F skriver om låter ju som en superbra grej. Den skulle jag ha behövt för flera år sedan. Jag har fått köra trial and error-metoden i stället.
/Tanten
TantPernilla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-08, 21:54   #13
AnnikaB AnnikaB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 28
Hej!

Tack för alla snälla svar. Det känns så skönt att man kan bolla tankar och funderingar på denna sidan. Nu ska jag påbörja projektet så får vi se hur det blir.

Annika
AnnikaB är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons