Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2004-06-07, 20:26   #1
AnnikaB AnnikaB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 28
Exclamation Fula broderier

Hej!
Jag har fått problem när jag broderar på min designer, broderitråden går ner på undersidan och unertråden blir synlig på framsidan. Det händer inte alltid när jag broderar, men när det händer blir det jättefult.Det kan hända med vilka broderier som hels, även de disketter som är köpta från husqvarna. Finns det någon som har liknande problem?
Hoppas på hjälp
Annika
AnnikaB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-06-08, 05:41   #2
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Hej
Har du kollat trådspänningen? Jag måste ändra den beroende vilken undertråd jag har. Ibland får jag sänka den till 2.
Huskvarnas broderier är inte bättre än andra, på en del jag prövat ligger inte konturen där den ska.
Ann-Marie
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-06-08, 20:53   #3
AnnikaB AnnikaB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 28
Hej!
Tack för ditt svar. Det konstiga är att det är samma undertråd jag har andvänt hela tiden. När jag skriver husqvarnas broderier är det ett alfabet som jag provat flera gånger tidigare i olika material.
Hälsningar Annika
AnnikaB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-06-09, 05:41   #4
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Kan det vara något i mönstret kanske? Hjälpte det inte att ändra trådspänningen?
Ann-Marie
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-06-09, 12:42   #5
Malin.J Malin.J är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 235
Är det broder kort 21? Det har jag också haft problem med, det fungerar inte med tex metallictråd, då dras under tråden upp på framsidan.
Malin.J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-06-13, 21:59   #6
AnnikaB AnnikaB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 28
Hej Malin.
Det är husqvarnas alfabet med typsnitt clarendon.
Jag har pratat med en åf som säger att det kan ha fastnat tråd under spolhuset, jag får skruva sönder och titta. Han sa att jag inte skulle ändra på trådspänningen, för det sköter maskinen själv. Nu har jag snart lov och tid att prova mig fram. just nu sitter jag och ska försöka att stygnsätta en logga, men jag är urdålig på det. kanske man kan få lite starttips on hur digitizing fungerar.

Hälsningsr Annika
AnnikaB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-06-16, 10:02   #7
Janne Janne är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 107
Bra övningar

Hej Annika.

Börja med att gå igenom din instruktionsbok för Digitizing. Där finns ett flertal bra övningar och tips hur du ska göra. Många glömmer bort instruktionsboken, men läser man igenom den ordentligt och gör övningarna som det står har man kommit en bra bit på väg.

Tänk sen på att en sytråd åldras och lika så kan vissa sorter ha sämre kvallitet på tråden, till följd av att det blir sämre brodyr.

Vad för material man broderar på påverkar även resultatet och vad för underlägg man använder.

Även modellen på nålen som sitter i maskinen påverkar också sömmen, och givetvis ska den inte vara skadad på något sätt.

Brodyret i sig kan också vara dåligt gjort men oftast påverkar det inte trådspänningen, i så fall blir det oftast ett dåligt resultat på brodyret allmänt.

Tänk även på att inte sytråden under/över har blivit fel trädd till följd av att inte trådspånningen blir rätt då heller.

Prova också om maskinen syr en bra söm i vanlig sömnad.

Ofta kan man på det viset söka sig till varför inte maskinen går som man vill, hjälper inte det så bör man gå till sin återförsäljare och få extra hjälp.

Hälsningar: Janne
Janne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-06-19, 07:07   #8
Liljegren Liljegren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2004
Inlägg: 20
Hej Annika!

Jag har haft precis samma problem som du men min Husquarna Rose. I mitt fall var det nog inget fel på själva broderierna utan på maskinen. Jag har upptäckt att det har med undertråden att göra. Jag tror att när jag syr mycket så blir den hållare som håller undertråden lösare. Så jag tar helt enkel ut undertråden, skruvar på den lilla skruven i hållaren som håller undertråden och prövar mig fram. Det brukar fungera. Ett tips är att sy några vanliga sömmar, gärna flera olika, i det material du ska brodera på och med de trådar du ska använda innan du broderar. Jag brukar göra så för att kolla om trådspänningen är bra. Sen korrigerar jag över och undertråd - samt skruvar ev. på den lilla skruven. Jag vet inte om det här är så man ska göra men det fungerar för mig. Ett annat tips är att aldrig ändra storleken på ett broderi. Ofta blir det problem med konturerna eftersom lika många stygn ska sys fast på mindre/större yta. Jag broderar alltid i orginalstorlek. Lycka till!

Eva
Liljegren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-06-19, 08:30   #9
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Ändrar man storlek på mönstret så går det bra i Embird då man kan justera hur många stygn som behövs i olika storlekar. Men det kanske är olika på mönster. De som jag enbart ändrade storlek på innan jag visste om att det gick att justera blev inte bra men sen såg de ut som "vanligt".
Ann-Marie
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-06-21, 10:44   #10
Janne Janne är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 107
Undvik att justera på undertråden

Som Eva skrev kan man justera undertrådsspänningen - men - undvik detta. Det är mycket lätt att man skruvar för mycket och inte får tillbaka rätt trådspänning på undertråden.

På en Husqvarna Designer eller Rose ska undertrådsspänningen ligga på ca. 15-18g.

För mycket spänning gör sömmen hård och för lite gör att sömmen blir för lös när man syr.

Övertråden på Designer och Rose ändras automatiskt när man broderar till en lägre trådspänning.
Blir det inte bra bör man först kontrollera vad för sytråd man använder (nr.70 under & nr.40 på övertråden i grovlek). Givetvis att man också har maskinen rätt trädd och att man syr med en vanlig standard nål nr.80.
I vissa fall kan man byta standard nålen till en brodyrnål nr.75 eller 90 om tråden går av i besvärliga brodyrer eller om man använder metalltråd.

Är det fortfarande problem med att knuten i sömmen inte ligger på undersidan när man broderar ska man kontakta sin återförsäljare man köpt maskinen av.

"Kontrollera att maskinen är rätt trädd och att sytråden och nålen är den rätta då har man kommit en bra bit på väg ".

Hälsningar: Janne
Janne är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons