Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-07-27, 14:29   #1
lucius lucius är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 3
Sömnads-ordbok sökes

Hej, jag har lärt mig sy på egen hand och har improviserat mig fram ganska mycket på egen hand. Nu har jag dock bestämt mig för att bli lite mer avancerad och har därför skaffat mig ett mönster att sy efter. Det största problemet med det är dock hela faunan med nya främmande ord som dyker upp och som det tas för givet att man känner till. Jag har lyckats lista ut vad som innebärs med ord som overlock och rynktråd, men kämpar fortfarande med begrepp som att "sy en stickning". Jag har letat på nätet efter en bra sömnadsordbok men inte hittat nån vidare bra. Är det nån här som har några bra länkar till en sådan?
lucius är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-27, 14:41   #2
lucius lucius är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 3
Nu hittade jag ordlistan på den här sidan (Ny på forumet.)Hittade dock inte hur man syr en stickning eller vad det är.
lucius är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-27, 14:47   #3
Banshee Banshee är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 149
hej, en stickning är helt enkelt en vanig söm som går igenom hela plagget(på det viset att den syns från framsidan). Man säger tex att man "stickar ner sömsmåner" om man viker dem åt ena hållet och syr igenom alla tre lager. En kantstickning kan vara längs med en kragkant. Titta på hur ett par jeans är sydda, alla sömmar som syns från utsidan länge med bensömmar och fickor eller gylf är stickningar!
Banshee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-27, 18:16   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Skriv gärna in de ord som du saknar i ordlistan med frågetecken i förklaringen, så kan vi försöka skriva in förklaringar där efterhand.

Tycker det är bättre om alla ord samlas på ett ställe (istället för att spridas i forumet). Sen hoppas jag fortfarande på att man ska kunna lägga in lite bilder som förklarar också. Har bett om det men jag har inte fått något gehör där (än???)
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-29, 13:01   #5
lucius lucius är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 3
åhå tack, det var en bra förklaring
lucius är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-29, 13:30   #6
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 469
En billig och bra bok

Hej!

Linda Gibson, Sy kläder. 312 sidor.Med mycket bilder och illustrationer, förklaringar. Den har även ordförklaringar. Den fanns nu senast på bokrea för 99 kronor. Gå in på adlibris eller bokus och kolla. Mycket, mycket prisvärd.

En mycket bra bok, du får hjälp med det mesta från den boken. Bra uppslagsbok att ha hemma även för den erfarne. Det finns ju alltid olika sätt utföra saker och ting på.

Här har vi sol och 23 grader. Mmmmmmmmmmm
sommaren är underbar

Kram/Gumpan
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-29, 13:39   #7
Vilding Vilding är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 47
Skräddarlexikon

Jag vill tippsa om boken Skräddarlexikon som finns att köpa genom Svenska Skrädderiförbundet. Den är kanske inte den billigaste boken men den innehåller allt man behöver veta och är lätt att hitta i. Är man osäker på om man vill köpa den för drygt 300kr så finns den att låna på ganska många bibliotek.
Vilding är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons