Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-12-14, 00:14   #1
Merja Merja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 31
Hur sätter man fast frotté i broderbågen?

Jag vill gärna brodera bilder och namn på frottéhanddukar som jag ger i födelsedagspresenter och julklappar. Men jag har jätteproblem med att skruva fast handdukar i broderbågen. Bågen bara "hoppar" upp ur tyget. Jag har Janome MC 1001. Är det någon som har liknande problem? Eller har kommit på bra knep eller handgrepp för att avhjälpa problemet? Tack på förhand!

Senast redigerad av Merja den 2007-12-14 klockan 01:00.
Merja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-14, 05:35   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Spänn inte fast det.

Använd antingen klistersprej, klisterunderlägg eller en fixram. Om du inte har något av klister alternativen så brukar man spänna fast vanligt underlägg, sätta ramen i maskinen, lägga handuken ovan på och sedan sy fast den med en så kallad fixram. Fixram är helt enkelt en omgång rakstygn som går längs kanten på ramen. Vissa maskiner har dem inbyggda i minnet, finns inte det är det lätt att göra egna. Har du inte möjlighet att göra egna så kan säker någon här hjälpa dig.

Glöm inte att ha solvy uppe på.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-14, 15:27   #3
Merja Merja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 31
Tack!

Hej Alvan
Tack för svaret. Min Janome verkar inte ha fixram i minnet, men jag hade stor hjälp av dina råd. Ska åka iväg och köpa klister. Skönt att man slipper kämpa med alla tyglager som ska in i bådegn.
Merja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-14, 16:20   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag har lagt ut till fixramar för janome en gång i tiden:

http://www.sysidan.se/forum/showthre...hlight=fixr%2A
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-14, 22:10   #5
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Jag har också en Janome 10001. Har du en Clothsetter? Tack vare den lyckas jag spänna fast frotté i hoopen (med Solvy ovanpå, även den i hoopen). A-hoopen brukar gå hur lätt som helst även med rivbart under, men det är alltid lite svårare med den större hoopen. Här brukar jag istället ha det rivbara löst på undersidan (fastnålat långt ut i hörnen, med små knappnålar). Så gjorde jag när jag broderade de notprydda badlakanen här:
http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=35702

Det är 3 hoopningar på varje badlakan (2 x B-hoopen och 1 A-hoop).
Clotsettern hjälper till att hålla hoopen stadig mot underlaget och att få mittpunkten där man vill.

/Gunilla

Senast redigerad av gunnsan den 2007-12-14 klockan 22:14.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-14, 22:38   #6
Merja Merja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 31
Nu har jag sprejat klister på mina tyglager och Janomen håller på att sy fuchsiaröda bokstäver på ett mörklila badlakan för full fart.
Jag ska titta på dina tips på fixramar och se om jag kan lyckas klura ut hur man lyckas med dem. Är en nybörjare och redan mycket lycklig över sprejknepet.
Merja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-14, 23:52   #7
Merja Merja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 31
Hej Gunilla
Nej, jag äger ingen clothsetter. Har inte riktigt förstått vad man skulle ha den till. Dina handdukar var urfina! Det skulle vara kul att ge en handduk med noter till julklapp till min son som håller på med musik. Var hittade du noterna?
Merja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-15, 09:40   #8
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Noterna har jag stygnsatt själv.
Det enda jag verkligen ångrar när det gäller Clothsettern... är att jag inte skaffade den tidigare. Jag köpte den förra året (efter att ha broderat med Janome i 7 år...). Jag hade inte heller förstått vad man skulle ha den till.
Tack vare Clothsettern kunde jag sätta ihop det här korsstygnsbroderiet i 8 delar. Hade först gjort ett försök UTAN clothsettern, och det gick inte fullt så bra, kan jag säga. Det blev inte helt perfekt ändå, men betydligt bättre i alla fall.
/Gunilla
Bifogade bilder
 
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-16, 02:04   #9
Merja Merja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 31
Dynan var superfin. Jag ska försöka att läsa mera om clothsetter och se om även jag kunde ha glädje av den.
Merja är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons