Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-01-29, 06:11   #1
moniq moniq är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 48
schabrak igen...

Jag trodde att jag hade löst schabrakbroderandet i helgen, då gick det ju så himla bra... men nu är det tvärstopp igen. Förstår inte... antagligen måste det bero på schabrakkvaliten, men att det kan se så olika ut. Jag spekulerar i allt möjligt vad som kan vara problemet.. kvaliten på schabraket,tråden, nålen, inställningarna i maskinen, brodyrmöstret... mitt problem är att broderiet bara plötsligt ser så vansinnigt supertråkigt ut, glest mellan stygnen, platt o livlöst, fattar absolut ingenting, jag ska lägga upp bilder ikväll. Så typiskt att det ska bli så här när jag fått en beställning av en liten flicka som inget hellre vill än att få sitt namn på sitt ponnyschabrak...
moniq är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-29, 07:34   #2
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
hej Monika
det är klurigt att brodera schabrak.
ja schabrak kan bestå av olika kvalitet o olika fyllning. detta gör att vissa typer av text kan vara svårare på olika schabrak, men man kan också behöva ändra inställningar på olika schabrak också.

jag skulle vilja föreslå att du syr lite olika schabrak o tvättar efter broderingen ca 20 gånger innan du tar emot beställningar. för folk vill tvätta dem o det sliter i stallet om stygnen är för lös vilket det låter son när de blir för glesa. o då kanske de vill ha pengar tillbaka om brodyren inte håller för tvätt.
det är lite större slitage krav som ställs på schabrak och att de är lite kluriga material att brodera på, gör att det kan se väldigt olika ut efter ett par tvättar än som nybroderat..

påvissa schabrak hjälper det att bara lägga på lite mer backing, andra måste man ändra inställningarna på..

träna på, det är kul när schbraken är fina, men helst fina länge o då är det en glädje att ge bort dem!
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-30, 20:30   #3
moniq moniq är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 48
Nu vet jag vad jag gjorde för fel, läste lite noggrannare på den vita tråden, då s ågjag att det stod bobbinthread.... det är väl undertråd! Inte konstigt att det blev platt o trist, det är väl ingen glans i den tråden heller o alldeles för tunn... provade o byta o det blev betydligt bättre.
moniq är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-30, 21:31   #4
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
precis, det är sådan som är gjord för att vara tunn, bra att du löste problemet!!
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons