Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-08-18, 04:18   #1
Ullet Ullet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 1
Question Behöver hjälp med översättning

Jag har köpt mönster från USA och allt är frid och fröjd om det inte var så att jag inte förstår en del termer på mönstret. Jag ska sy en kappa och där behövs foder, lining, men interlining, är det en slags stoppning då mellan fodret och själva kapptyget? Vilket material använder jag då helst? Flanell står det, kan det vara rätt? Snälla hjälp mig.

(ny här inne)
Ullet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-18, 06:11   #2
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Ja det kan vara rätt! Brukar sys samman med yttertyget, Jag har köpt flanell lakan på Jysk för ändamålet
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-26, 13:56   #3
oliva oliva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 154
mellanfoder

Hej.

Interlining heter också backing och är något många verkar glömma bort helt. Exempelvis om du syr en sidenklänning i taft eller dupon måste du sätta dit backing som organza för att få nåt styrsel på klänningen men inte många som verkar göra så.. Läste till och med om en person som mailade textillärrarlistan och skrev att hon klistrat på mellanlägg för att få det stadigare och undrat varför det blev så fult.. . Backing följer med yttertyget i sömnaden, och efter att du har tråcklat dit det så behandlas tyget som ett. Syr du sidenjacka kan du ta två lager organza som backing.

När det gäller kappa så kan du sätta dit backing, eller mellanfoder som det heter på svenska, ifall du vill ha det om ditt yttertyg inte är tillräckligt tjockt eller om du vill ha en varmare kappa men det är alltså inget krav alls. Du kan skippa det helt. shetlandsull mellanfoder anv på skrädderier vad jag vet. du kör ju inte in det precis överallt men kanske på ryggen vore lämpligt. Har själv aldrig anv det.

Alltså, lining är det där blanka tyget som är innuti jackan som heter foder på svenska. interlining översätts till mellanfoder.
oliva är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons