Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-08-13, 09:02   #1
Avsl081020 Avsl081020 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 33
BH-ändring

Hej,jag behöver hjälp,jag har en svägerska som har svårt med att få en Bh som passar bra, problemet är att själva bysten är större (E-F kupa) medan "kroppen" är 75.Jag vet hur ledsen man blir när man provar och provar så nu tänkte jag försöka hjälpa henne med att sy en, men även jag behöver lite hjälp.
Jag har ett mönster från LG men det sträcker sig till DD kupa, hur gör jag för att ändra själva kupans srorlek, eller finns det någon som har ett färdigt mönster som kan tänkas passa. Jag är jätteglad för all hjälp jag kan få.
Avsl081020 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-13, 09:37   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Man brukar räkna med att det är ca 2, 5 cm mellan varje kupstorlek. Det är inte så svårt att öka. Det hade varit lättare att beskriva om jag visste hur mönsterdelarna ser ut. Men i princip så delar man mönsterdelarna på mitten, även de bakre. Sedan flyttar man isär delarna i kupan totalt 2,5 cm (alltså 1,25 på varje sida). På bakdelen tar man bort motsvarande mått.

Man har slutat med dubbelbokstäver så en DD är enligt de nya systemet en E-kupa en DDD=F så kolla måtten ordentligt innan ni börjar. Mät under bysten först, då får ni ju omkretsen (i detta fall ca 75). Mät sedan över högsta punkten. Om skillnaden är 15 cm är det en B-kupa. Om det är 15+2,5=17,5cm är det en C-kupa, 15+2,5+2,5=20cm en D-kupa o s v.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-13, 12:42   #3
Avsl081020 Avsl081020 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 33
BH-ändring

Tack Cecilia, jag har sett dina verk så jag hade nästan hoppas på att du skulle svara. Det här med att typ DD, DDD hade försvunnit har gått mig förbi, inte konstig att jag kännde mig som ett frågetecken när hon sa att hon hade E-F för mig kom ju det efter DDD... och sååå stor byst tyckte jag ju inte att hon har. Mönstret jag har är delat på mitten så som du sa så med hjälpen jag fått ska jag försöka mig på att fixa en till svägerskan.1000 tack
Avsl081020 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-13, 12:49   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Det var så lite.

Lycka till!!
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons