Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-03-13, 18:58   #1
mellie mellie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 143
fel färger på broderi

Hej!
Jag gillar broderier från Emblibrary och köper därifrån ibland. Problemet är att när jag laddar hem dem så blir det jättekonstiga färger på broderierna som inte alls stämmer. T ex blir snögubbar blåa... Har fler samma problem? Vad kan jag göra för att det ska bli rätt färger på broderierna när jag laddar hem dem? Hälsningar Gunnel
mellie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-13, 19:20   #2
annamian annamian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 49
Det var ett tag sedan jag gjorde det, men du ska även ladda ner txt.filen och spara i samma mapp som du sparade broderiet. Då får du rätt färger. Om du går in på broderiet i orders, så finns en knapp som heter Download txt-file. Lycka till!
annamian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-13, 19:34   #3
mellie mellie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 143
Åh, det hade jag ingen aning om, tusen tack för hjälpen!
mellie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-13, 20:42   #4
mellie mellie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 143
kan inte

Var tvungen att testa meddetsamma, gjorde som du skrev, laddade hem även txtfilen, men nej det blev inte rätt ändå. Är jag ovanligt trögfattad eller vad blir fel? När jag öppnade den hemladdade filen var det bara text, när jag öppnade den på emblibrary-sidan var den korrekt. Det är så trååkigt när det inte funkar.
mellie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-14, 10:04   #5
Bir Bir är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 423
Jag har samma problem när det gäller vissa färger. Men jag brukar manuellt gå in och ändra till de färger som står i tread list, eller de färger jag tänker använda. det är ju inte alltid jag vill ha just de färger som originalbroderiet är sytt med.

Lycka till!
Bir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-14, 13:57   #6
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Testa och ställ in broderiprogrammet och även symnaskinen på den tråd du använder.
Att man unviker vitt är att det ofta inte syns och då färgar man den med någon annan färg.
Jag brukar ställa upp alla färger jag använder i ordning innan jag börjar brodera, jag byter ofta ganska så friskt.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-14, 14:41   #7
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Jag har fått för mig att det blir så när man laddar ner i fel format för ens broderiprogram?????? Eller är jag helt fel på det???
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-15, 22:55   #8
Ma-lou Ma-lou är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 243
Jag beställde en hund den var röd, gul, blå och grön har för mig jag har hört att det beror på vilket program de stygnsätter i.
Det följer med ett färgschema så du ser vilka trådnummer du ska använda var, sedan får du själv göra om färgerna i ditt program.
Väldigt dåligt därför har jag bara handlat där en gång. Detta borde ju vara ett känt problem för dem. Men det är väl en ekonomisk fråga kan jag tänka.
Ma-lou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-15, 23:27   #9
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Oftast beror det väl på att programmet man tittar på broderierna i inte är inställda på samma färgkarta/trådtyp/trådmärke som det det är stygnsatt i?
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-16, 08:15   #10
annamian annamian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 49
Citat:
mellie skrev: Visa inlägg
Var tvungen att testa meddetsamma, gjorde som du skrev, laddade hem även txtfilen, men nej det blev inte rätt ändå. Är jag ovanligt trögfattad eller vad blir fel? När jag öppnade den hemladdade filen var det bara text, när jag öppnade den på emblibrary-sidan var den korrekt. Det är så trååkigt när det inte funkar.
Det är bara text och den ska bara ligga i samma mapp som broderi-filen. Du ska inte behöva öppna textfilen. Blev det ändå inte rätt när du öppnade broderifilen menar du?

Att färgerna inte stämmer tror jag har att göra med att broderiet är skapat i ett annat format och med andra trådfabrikat som referens.
annamian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-16, 08:17   #11
annamian annamian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 49
Citat:
Ma-lou skrev: Visa inlägg
Jag beställde en hund den var röd, gul, blå och grön har för mig jag har hört att det beror på vilket program de stygnsätter i.
Det följer med ett färgschema så du ser vilka trådnummer du ska använda var, sedan får du själv göra om färgerna i ditt program.
Väldigt dåligt därför har jag bara handlat där en gång. Detta borde ju vara ett känt problem för dem. Men det är väl en ekonomisk fråga kan jag tänka.
Jag har handlat mycket där och det har alltid funkat när jag tagit med textfilen. Så det gäller bara veta hur man ska göra och minns jag inte helt fel så finns det instruktioner om det på deras sida.
annamian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-16, 08:26   #12
annamian annamian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 49
Under Help och Color questions på Emblibrarys hemsida kan ni läsa mer.
Det jag pratar om med txt-filen verkar vara något som funkar i Embird (som jag har) Har ni andra program så kanske den varianten inte funkar. Men läs under hjälpen så finns svar på mycket vad gäller färg-problematiken och hur man kan göra.
Lycka Till!
annamian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-17, 16:45   #13
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
om du går in på ett broderi och sen tittar en liten bit ner så finns färgkoden där... bifogar en bild som pekar... (hoppas jag)
Bifogade bilder
 
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-23, 12:13   #14
mellie mellie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 143
Smile

Tack för era tips och förslag på hur jag kan göra!
Jag har broderiprogram 4D professional, och har kommit fram till att det inte går att få rätt färger automatiskt i broderier från emblibrary. Jag får helt enkelt ladda ner pdf-filerna med bild och färger och lägga in rätt färger manuellt. Omständigt och tar lång tid, och dåligt av emblibrary tycker jag. Man vill ju gärna sätta igång och brodera de nya broderierna direkt, vilket inte går. Ska försöka hitta en annan favoritsäljare av broderier. Hälsningar Gunnel
mellie är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons