Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-10-08, 18:56   #1
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Sömsmån - hur gör ni?

Har en liten newbie fråga som jag hoppas jag kan få lite svar på;

Hur gör ni med sömsmånen?
1. Om det står i ett mönster att sömsmånen skall vara 1.5 cm, gör ni som det står då? Jag får inte till det riktigt då, eftersom jag gärna vill köra nära kanten när jag overlockar - annars tycker jag det är svårt att följa den. Det blir således kanske 0.6-0.8 cm sömsmån i verkligheten. Och på det senaste så är det så jag har klippt också.
2. Varierar ni sömsmånen efter hur sömmen skall sys? Tex om man skall sy på en krage på en skjorta så kan det ju genast vara trevligt att ha lite större sömsmån så att man enkelt kan vika ner och få det snyggt. (nu hoppas jag att ni förstår vad jag menar) Men å andra sidan kan det ju bli lite knivigt att hålla reda på vilken sömsmån man har valt om man gjort olika för olika sömmar?

Hur skall man göra?
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-08, 19:52   #2
OmDuInteFanns OmDuInteFanns är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 124
Jag har ofta olika sömsmån när jag syr saker, och då skriver jag på mönstret hur mycket jag haft just på den streckan, sen kan man även med krita skriva på avigsidan av tyget vilken sömsmån det är just där
OmDuInteFanns är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-08, 19:53   #3
kollkoll kollkoll är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 65
1. sömsmånen sätter ja efter hur nära kanten ja syr, tar man den sömsmån dom tycker och så kan de bli för srort eller litet de man syr, beroende på hur nära kanten eller långt in man syr. så de e klart bäst å varier själv efter hur man syr.

2. jag varierar lite efter hur de ska sys, ska de va krage så e de ju lämpligt att lämna tillräkligt me sömsmån så att man kan få de snyggt. (hoppas du förstår va jag menar)
kollkoll är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-08, 19:55   #4
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Tack - då är jag således på rätt spår.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-08, 19:57   #5
max max är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 6
Jag gör såhär:

1. Tar sömsmån som känns bra för mig, har nämligen samma "problem" vill köra nära kanten. Gör likadant när jag kör med overlock, tycker att det inte behövs mer än 0,5 cm sömsmån, sedan klipper jag bort överblivet tyg (man får dock passa sig så man inte klipper i stygnen, vilket har hänt...).

2. Jag brukar göra som du beskrev, ta lite mer sömsmån där det kan behövas och mindre på andra ställen. Är det ett större projekt så brukar jag markera med en krita el liknande på tygets baksida och sedan skriva ned på ett papper vad jag hade tänkt med sömsmånen just där, hoppas du förstår vad jag menar...

//Johanna
max är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons