Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-05-22, 19:31   #1
J.U. J.U. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 46
Klippa tyg och mönster

När jag ska klippa ut tygbitar till ett nytt plagg tar det väldigt lång tid. Ibland känns det som att det tar lika lång tid som att sy, och då är jag verkligen inte snabb. Samma "problem" har jag när jag ska klippa ut mönster.

Hur gör ni? Finns det några bra knep så att det inte tar så lång tid? Det är ju inte direkt klippandet som man är sugen på när man har en idé om vad man vill sy ...
J.U. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-22, 20:17   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Den tid man tar för att anpassa mönstret så att det passar tjänar man igen många gånger på sömnaden. Man slipper att sprätta och ändra. Det är inte alls fel att lägga ned mycket tid på mönster och provplagg. Att ha mönster som passar gör att det går snabbt att sy ett plagg nästa gång man använder det mönstret. Ibland upptill 75-80 % av tiden att få ett bra mönster, med sömnad av provplagg, och ändringar av mönsteret. Nogrannhet med mönster ger fint resulat och det märk verligen på slutresultatet.

Spar både orginalmönstert som du köpt och gör ett personligt orginalmönster som du inte använder tillklipping, då har du alltid ett mönster att återgå till. Mönsterbitar har en tendens att försvinna och gå sönder.
Man kan använda samma mönster om och om igen. Det är bara ta andra ärmar, lägga dit en ny kjoltyp. Ändra vidden på byxor också vidare.
Egentligen finns det inte så många olika mönster. Utan det är kombinationerna mellan dom olika mönsterdelarna som gör modellerna
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-22, 20:18   #3
CarPet CarPet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2012
Inlägg: 7
Jag håller med dig! Så känns det för mig med. Man vill ju inget annat än att komma igång och sy!

Jag vill gärna också ha tips
CarPet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-22, 20:36   #4
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Bra verktyg!
(om det nu var själva klippandet som var problemet)
*En bra och stor skräddarsax som passar din hand och klippteknik och som slipas , och som självklart enbart används till att klippa tyg. (dyrt, men väl värt det - en investering)
*Bra och rena/skarpa nålar eller vikter att hålla mönstret på plats.
*En stor och lång linjal + en måttlisa för enkel utritning av sömsmåner
*välvässad skräddarkrita
*Ett bra klippbord (om möjlighet finns. själv klipper jag på golvet )
*Rullkniv och stor skärmatta + stål-linjal. Detta är bra att ha när man ska skära många/långa raka stycken - personligen tycker jag det är svårt att skära kurvor bra, me det är kanske bara en vanesak.
*Bra musik - allt går mycket bättre med lite skön musik i öronen.

Det var nog allt jag kom på just nu.
Men håller även med "bila" att det är värt besväret med småpill i mönstret för att få ett bra slutresultat.
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-22, 21:14   #5
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Håller med både Birgit och Åsa.
Det jag vill tillägga är att jag brukar lägga till sömsmånen på pappersmönstret så slipper man det när man ska klippa och det blir enklare att "pussla" mönterbitarna på tyget. Smidigt om man ska använda mönstret flera gånger.
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-22, 21:38   #6
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Citat:
ninnami skrev: Visa inlägg
Håller med både Birgit och Åsa.
Det jag vill tillägga är att jag brukar lägga till sömsmånen på pappersmönstret så slipper man det när man ska klippa och det blir enklare att "pussla" mönterbitarna på tyget. Smidigt om man ska använda mönstret flera gånger.
Tänk bara på att väldigt många mönster har sömsmånen inräknat redan.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons