Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-05-11, 08:43   #1
Hellis Hellis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 10
Tips på hur man syr hörn?

Hej!

Hittade ingenstans där man kunde presentera sig så jag gör en snabb här.
Heter Andreas och är 30 år, har sytt en del och vill påstå att jag kan hantera maskinen trotts jag inte haft den så länge.

Till problemet.

Jag hade tänkt sy hållare till två walkie talkies.
Hållarna ska göra det möjligt att använda radion även om den är "nerstoppad", därav designen.
Materialet kommer vara Cordura tyg (ganska grovt nylontyg), banden kommer vara en väv av nylon, och sen kardborrestängning vid "krysset" på framsidan.
Så är tanken.
Men problemet är som ni kanske också ser på mallen, hörnen.
Hur gör man dem snyggt?

Jag har gjort liknande hörn tidigare när jag sydde in en extra ficka på insidan av en ryggsäck.
Men då var det svart tyg, svart ryggsäck, på insidan, och inuti fickan det såg mindre snyggt ut.
Så det känndes mindre allvarligt.

Nu kommer det synas mycket mer.
Har någon ett tips på hur jag ska klippa tyget för att kanske göra det lättare att få dessa hörn?
Min tanke är att sy fast ett kantband runt tyget som ska dölja en stor del av hörnmisstagen, men det blir säkert bättre resultat om man gör rätt från början.

Någon som har nått tips som kan underlätta?

Andreas
Bifogade bilder
    
Hellis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-11, 09:51   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Titta på den här bilden så kan Du se hur man kan "sy av hörn"
Det visar väl inte exakt hur man gör, men man kan se hur det är tänkt

http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=26690
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-11, 11:43   #3
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Jag skulle ha baksidan som ett stycke och sidorna som ett stycke som går hela vägen från sida till sida. Då ger sig hörnen av sig själva när du syr siddelen till bakdelen.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-11, 12:17   #4
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Jag skulle välja ett framstycke och ett bakstycke med en remsa som tjockleken på walkitalkin
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-11, 21:27   #5
Hellis Hellis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 10
Citat:
Dahlia skrev: Visa inlägg
Titta på den här bilden så kan Du se hur man kan "sy av hörn"
Det visar väl inte exakt hur man gör, men man kan se hur det är tänkt

http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=26690
Tack!
Kanske jag som tänker fel, men måste jag inte ha två hela sidor (framsida och baksida) för att få till dessa hörnen som du gjort där?



Citat:
Flia skrev: Visa inlägg
Jag skulle ha baksidan som ett stycke och sidorna som ett stycke som går hela vägen från sida till sida. Då ger sig hörnen av sig själva när du syr siddelen till bakdelen.
Intressant!
Tänkte jag aldrig på.
Blir lite mer jobb men kan helt klart löna sig i att det ändå blir lättare.
Bara lite orolig för att jag ska sy snett längs sidorna så det syns
Men ska definitivt testas!



Citat:
Delfintua skrev: Visa inlägg
Jag skulle välja ett framstycke och ett bakstycke med en remsa som tjockleken på walkitalkin
Du tänker så det blir som ett kryss?
Så baksidan ser ut som framsidan på min mall typ.
Hade den tanken från börja men var lite orolig för att radion ska kunna lägga sig snett och "pressa sig" ut.
Speciellt med tanke på att undersidan är rundad ganska mycket.
Hellis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-16, 11:46   #6
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Du kan rent teoretiskt använda metoden att "sy av" hörnen även med bara ett bakstycke det behöver inte sitta fast i ett framstycke, bara lägg till sidstyckets bredd runt om på bakstycket, vik bort överflödet i hörnen och sy av.

Jag hade dock också valt att göra ett framstycke, ett bakstycke och ett mellanstycke. Jag tror det är så Delfintua menar också. Att "remsan" är mellanstycket.

En fördel med att göra så att sömmarna hamnar längs walkie talkiens kanter(som det blir om man skippar mellandelen och "syr av" hörnen istället) är att man kan stabilisera bakstycket med till exempel mellanlägg eller flera lager tyg och på så sätt få det lite styvare. Då blir det lättare att få upp och ner walkie talkien ur fodralet.
Jag hade gjort ett "helt" framstycke, istället för bara en remsa i mitten. Fäll in en ruta nättyg i en "ram" av stadigare tyg så kan du fortfarande använda walkie talkien, men det är ingen risk att den slinker ur.

Jag hade klippt remsan längre än den behöver vara och börjat sy fast den vid till exempel bakstycket. När jag kom till ett hörn skulle jag jacka remsans sömsmån med ett jack, näääästan ända in till sömlinjen. Jag skulle stanna med nålen nere, precis vid hörnet (och jacket), vända arbetet nittio grader, se till att få remsan med mig (tack vare jacket ska det gå) och fortsätta sy tills jag kommer till nästa hörna och så vidare.
När remsan är fastsydd på bakstycket skulle jag klippa bort överflödig längd, markera trådrakt tvärs över remsans bredd så jag är säker på att härnen hamnar likadant mot framstycket. Jacka remsans sömsmån vid hörnmarkeringarna och sen sy och vara toknoga med att maskinen matar som den ska, så att hörnen verkligen hamnar rätt. Ev skulle jag till och med nåla. Och det gör jag aldrig om jag kan komma undan.
Sen skulle jag trimma sömsmånen i hörnen på fram och bakstycket, vända det hela och så är det klart.
Vill man inte ha sömsmånerna synliga innuti kan man göra ett foder, entingen med samma metod eller med avsydda hörn.
Är tyget benäget att tråda upp sig skulle jag droppa lite fray check eller motsvarande precis vid hörnen innan jag vränger, bara för att vara säker på att slippa obehagliga överaskningar efter en tids användande.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-19, 19:01   #7
Hellis Hellis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 10
Oj.
Det märks nu att jag inte är lika "inne" i språket som er

Men jag har gjort färdigt en.
Jag använde nog den metoden att sy av hörnen. Men jag vikte och klippte hörnen först, sicksackade runt tyget och sen sydde ihop det.
Eftersom jag sicksackade så borde det inte fransa sig i kanten, men sen dels för att skydda kanten och för att göra det snyggt så satte jag ett kantband runt.

Måste säga att jag har svårt att hänga med i vad du skriver. Men det är för jag är inte van vid språket som sagt.

Men vad gäller att fälla in ett nät, det var också en ide jag hade.
Men det skulle göra ytan för kardborre ganska liten.
Och då finn en risk att den öppnas när jag inte vill.
Eller att fönstret blir ganska litet.
Men jag ska sy en till, och ska kolla på den iden igen.

Men nåväl resultatet på den första versionen. Färdigställdes för några dagar sen, men varit lite upptagen på sistone.
Ganska nöjd.
Upptäckte vid några tillfällen att jag sytt fast delarna i fel ordning.
Bland annat sydde jag på kardborren sist vilket var dels tungt för maskinen och svårt att komma åt men manskinen.
Men några misstag kan man göra.
Bifogade bilder
    
Hellis är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons