Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-12-26, 12:41   #1
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
Hur förvara alla dessa mönster

jag börjar bli tokig på alla mönsterdelar som jag samlat på mig... en del har jag i plastmappar och de är oftast av silkepapper eller liknande... sen har jag utskurna i i ritfolie och de går inte att vika eftersom dessa veck inte går bort utan måste förvaras rullade eller plana... favorit mösnter hänger på väggarna i klädnypor... men det måste ju finnas smartare sätt som ger överblick... för ofta vet jag inte vad jag har utan köper nytt eller ritar nytt och så har jag redan gjort det... och sen har vi storlekarna som ibland är flera på samma mönster... hur gör ni??? från en som alltid är ute efter smartare sätt att göra saker på än det jag själv kankse kommit på...

God fortsättning på er alla!!!
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-26, 13:15   #2
Gun-Britt Gun-Britt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 126
Tyvärr har jag inte någon smart lösning på problemet. Jag har själv alla mönster i en STOR låda, som tar stor plats och alla mönster ligger i en enda röra.
Försökte ett tag att klippa ut alla mönsterdelar i lakansväv, som jag även gjorde noteringar på ang. sömsmån, veck o.s.v. Dessa går ju att förvara vikta, rullade eller upphängda på något sätt. Lycka till. Låt oss höra om Du kommer på något nytt sätt.
Gun-Britt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-26, 14:24   #3
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
Orginalmönstret ritar jag av och förvarar det sedan i påsen det kom i.

Kopior förvarar jag i ziploc påsar (Toppits märke 1 liter) markerade med mönsternummer, storlek och notering på vad jag har sytt för något alternativt en liten tygbit. Det går att skriva på dessa platspåsar och de är i lagom storlek att förvara mönsterbitar i.

Orginal och kopior hamnar sedan i någon av de märkta pappkartongerna ovanpå garderoberna i hallen. Jag har kartonger med Dam, barn, dans och diverse till att börja med. Detta system passar mig nu när det har blivit en hel del mönster. Enda nackdelen är att jag måste hämta en stol från köket för att nå upp till kartongerna.
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-26, 17:36   #4
avsl09091600 avsl09091600 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 34
Skulle man inte kunna använda avloppsrör (nya förstås) som finns i en mängd olika dimensioner och så bara kapa dem i lagom längd och fästa ihop en massa sådana med hålen utåt som du kan ha dina ihoprullade mönster i? Till de tillklippta mönstren är en hängmappsvagn med hängmappar ett bra alternativ, ni vet en sån man har på kontoret och lägger ner olika filer/mappar i. Finns i en mängd olika färger och då kan man ha grönt till byxor, rött till tröjor o.s.v.
Snacka om brainstorm såhär på annandagen.
P.s Var det någon som förstod hur jag menade med rören?
avsl09091600 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-26, 18:12   #5
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
hehe ja dä ser man...

här lyser uppfinningsrikedomen med sin tappra lampa...

Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-26, 22:03   #6
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Min syster brukar förvara sina mönster i sånadär papprör med plastlock i var ändå. Hennes är ca 8-10 cm i diameter. Har däremot ingen som helst aning om vart man kan få tag i dem... Men det verkar fungera bra!
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-27, 11:20   #7
Pysseltant Pysseltant är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 599
Själv har jag fått en rulle fibertyg från mitt arbete som är perfekt till mönster.Jag ritar av det mönster jag vill ha och sparar det i plast fickor som sen sparas i stora tidskriftsamlare som är märkta i olika kategorier. Klännigar, kjolar, blusar & toppar, byxor mm.
vilket funkar väldigt bra för mig eftersom jag viker alla mina mönster. /Ingrid
Pysseltant är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-27, 11:46   #8
evanew evanew är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 7
Smile

Hej!
Jag samlar mina mönster i plastfickor, som i sin tur är insatta i pärmar,som är märkta, blusar, klänningar, byxor mm. För mig är det en bra ide. Lycka till.
evanew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-30, 16:58   #9
asynja asynja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 79
Jag har ett antal A5-pärmar med plastfickor i A5. Där placeras alla mönster jag ritat av i kronologisk ordning.

Jag märker alla mönsterdelar med vilken tidning de kom ifrån och gör ett försättsblad med vad det är för mönster, numret på mönstret och vilken tidning jag ritat från. Ibland tar jag tom ett foto som jag skriver ut och placerar vid försättsbladet.

Alla pärmarna heter "Överdelar 1, 2, 3", "Byxor 1,2", "Barn 1, 2, 3" o.s.v.
asynja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-25, 10:10   #10
Caija Caija är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 21
Jag har ju mina mönster i tidskriftssamlare, och sedan har jag då mönsterdelarna i ziplock-påsar strl A4 o funkar bra på sådant som man kan vika.

Saker jag inte kan vika, rullar jag ihopa till en tub och lägger ner i papprör av lämpliga storlekar, och på pappröret skriver jag vad de innehåller.
Papprören i sin tur kan man trava i hög upp på bokhyllor eller ställa i en kartong/större papperskorg som agerar "paraplyställ" då slipper man få 200 rullar med mönster i huvudet när man letar efter ett specifikt mönster.
Caija är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons