Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-05-09, 15:58   #1
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Glesa broderier

Jag har sytt några broderier nu på frottéhanddukar och de är så glesa att frottén tittar upp genom dem. Jag har fått förslag på att sy delar av broderierna två gånger, vet någon hur det blir? Det är Snövit, Ariel från Disney som jag sytt och Hello Kitty. Ett par andra broderier som jag köpte från Embroidery Library häromdagen blev jättebra liksom en Bakugan från den ryska sidan. Ibland funderar jag på om det är dålig kvalitet fast broderierna är från ett känt märke eller om det är min maskin, fast då borde ju de här som blev bra blivit dåliga också.
Även om jag köper handdukarna på Jysk så kostar de och broderierna tar ju tid också. Till på köpte blev ett broderi bra när jag provade det på en handduk men dåligt på nästa suck. När jag sydde Snövit nyss så tog jag Cover up under tack och lov men frottéfärgen syns ju ändå men sticker ju inte upp.
Så tacksam för råd.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-09, 17:26   #2
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
De flesta brodyrer där ute är oftast gjorda för bomull eller liknande tunt ganska fast material. Det är sällan en enda brodyr kan pass på alla material.

Skall man brodera på frotté så behöver understygnen vara mycket tätare än normalt och fyllningarna skall också vara något tätare än normalt.

Skall man ha brodyren på en t-shirt så har man normal täthet i understygn men fyllningarna skall helst bara precis fylla för att inte tynga ner tyget och göra så det snabbt går hål.

På satin kan man inte ha satinsöm som är för bred då det drar ihop tyget och fyllningar kan gärna vara lite glesare.

Fast det är så olika krav på brodyr för olika tyger ser man aldrig något val för detta när man köper utan man får ha så som designern har gjort eller försöka fixa till det själv.

Det du kan göra är att antingen minska hela brodyren i storlek utan stygnförändring, då blir den tätare eller så ändrar du tätheten om det går i ditt program. Har du så du kan skapa brodyrer själv och kan öppna stygnfil i ditt program kan du lägga till understygn i alla fall. Kan du redigera stygn i ditt program kan du kanske ta tag i ett under stygn och lägga till stygn i rader under fyllningen. Understygn för frotté skall vara i ett rutmönster och ganska tätt. Rutmönstret skall vara i 45 graders vinkel mot fyllningen. Alltså skall ingen rad i understygnen vara i samma vinkel som fyllningen.

Varför brodyren blir bra på en men inte på nästa beror knappast på brodyren. Det kanske inte var samma frotté eller kanske storleken på handduken var större på den riktiga. Det kan ibland göra att det drar sig. Något kan ha hindrat maskinens arm, tråden kan ha fastnat så det blivit mer spänning, plus massa andra konstiga saker som händer med maskinerna och sist men inte minst maskinen kanske inte kände för den brodyren just då, jag har varit med om allt.

Monica Boberg
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-09, 18:40   #3
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Tack för alla råd. Ja maskinen kanske tröttnade på handdukar. Dessutom behöver den service och det ska den få.
Jag har Embird med Studio och jag kan ingenting annat än att jag lyckades ta bort en del av ett broderi med en "lasso" en gång. Sen har jag 4D Embroidery med Organizer. Så jag är analfabet på det området tyvärr. På något broderi gick understygen bara i ett par tre rader innan överstygnen började, jag tyckte det såg lite lite ut.

Jag får skicka maskinen på service och försöka med Embird, programmet är på svenska men jag tror Hjälp var på engelska men bara jag tar mig tid ska det väl gå.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-09, 19:03   #4
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
Först kopierar du filen så du har ett orginal. I Editor markerar du sedan brodyren, högerklickar och väljer Redigera i Studio. Du gör inget med objekten som finns utan väljer verktyget Fyllning. Sätt noder runt det första omsådet som sys. Bocka bort "Använd täckande stygn" så får du bara understygn. Sätt understygnen Sicksack 1 och 2 i 90 graders vinkel mot varandra och i 45 grader mot fyllningen. Ev minskar du också tätheten på raderna, det är alltid 5.0 som standard.
Högerklicka och välj Skapa stygn. Markera nu det sista objektet i listan till höger, det är den du nu gjort, med högerknappen. Dra den uppåt tills den är pekaren är på den fyllning den tillhör. När du släpper väljer du Infoga före. Då broderas den innan. Högerklicka i fyllningen under och drag upp till ditt objekt. När du släpper väljer du Sätt samma färg.

Markera fyllningen igen och högerklicka. Välj Skapa transportstygn. Sys de utanför kanten får du justera.

Upprepa för alla objekt som det behövs extra stöd.


Hjälpen i Embird är tyvärr fortfarande på engelska. Jag har fått filerna som skall översättas men det är inte lika enkelt som programmet. Då var det rena textfiler men nu är det htm-sidor och formateringen skall bibehållas. Jag har kommit en liten bit på väg så någon gång skall det bli på svenska. Håll ut.

Monica Boberg.
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-09, 19:06   #5
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Tack. Kära nån, men det där måste jag ju klara tycker jag. Tack snälla för instruktionerna. Jag kan ju engelska men ibland kan man fastna på något men då får jag ju fråga på sysidan.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-09, 19:07   #6
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Broderienheten

En fråga till, behöver man lämna broderienheten på service. Jag har en Huskvarna Quilt Designer 2.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-09, 19:08   #7
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Intressant länk.
På digtizer finns det möjlighet att ställa in vilket tyg man ska brodera i och broderiet anpassar sig efter dom olika tygerna.
Har inte varit så flitig att använda den funktion, men nu har jag fått en jättebra förklaring hur den fungerar.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons