Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-08-15, 22:20   #1
Alissa Alissa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 153
Maskinbrodyr på t-shirt, hjälp behövs.

Jag behöver hjälp!!!!
Ska brodera text och ett motiv på en vanlig t-shirt.
Tycker att jag spänner tyget ordentligt i ramen, men det blir ändå lite bubbligt och ojämnt =(.
Spänner jag för hårt blir det konstigt, och samma med för löst.
Något råd från någon?
Ska vara färdig med tröjan i morgon förmiddag, och nu har jag redan förstört tre stycken utan att få ett resultat jag är nöjd med =(.
Snälla, jag behöver hjälp!

/Annelie
Alissa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-15, 22:47   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Vad använder du för stabilisering?
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-15, 22:53   #3
Linnea Linnea är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 240
Hej Annelie!
Man kan lösa det på flera olika sätt.
- En variant som en del använder är en rivfleece som har en klisteryta. Man fäster då denna typ av rivfleece i bågen ...drar av skyddspapper och fäster tröjan på och sen är det bara att brodera. Jag har testat den varianten men gillade inte den, dels pga att jag tyckte att materialet var rackarns dyrt och dels för att man förstörde nål (fick tvätta i lösningsmedel för att få bort kletet)...men jag vet att en del gillar det.
- Den variant jag använder är att jag helt enkelt fäster den tunnaste rivfleecen jag har i bågen tillsammans med tröjan. Ovanpå har jag solvy, dvs vattenlöslig plast för att undvika att tråden gräver sig ner i tyget....allt detta fäster jag i bågen och drar försiktigt ut trikån så att det blir lagom spännt i bågen (med tiden har jag lärt mig hur mycket jag skall dra...beror lite hur pass ribbad trikån är). Är det stor brodyr eller mycket satinstygn som har förmåga att dra samman brodyr stabiliserar jag med lite extra rivleece som jag lägger löst under bågen. Resultatet brukar bli kanon. Är jag rädd att det skall krypa i bågen brukar jag även använda fix-knappen och tråckla fast det (har en Designer 1 (Husqvaran) som har en sådan knapp).

Ibland kan man få sk "brännmärken", dvs avtryck från bågen som blir fula och då fäster jag bara rivleecen i bågen och så sprayklistarar jag den och fäster därpå tröjan och det sitter kalas. Var då noga med att snabbt dra tröjan tillrätta innan det torkar. Ovanpå det lägger jag sovy innan jag tråcklar fast det med fix-knappen.

Hoppas att något av förslagen fungerar för dig.
Jag överdriver nog inte om jag säger att jag broderat minst 100 tröjor genom åren (ger bl a ofta bort i present till min dotters kompisar på kalas).
Önskar Dig lycka till!
Hör av Dig om Du har ytterligare frågor. Du kan gärna skriva direkt till mig linnea@linneaartline.com om du vill ha ytterligare förklaringar och hjälp.
Varma syhälsningar
Linnéa
Linnea är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-16, 08:31   #4
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Jag brukar använda Sulky Totally stable, ett tunnt underlägg man stryker på.
Små bokstäver kan ställa till bekymmer också, men det brukar mer vara att de inte blir snygga, inte att det bubblar.
Använd en av de kasserade T-shirtarna att exprimentera med tills du får det bra!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-16, 08:39   #5
monicas.design monicas.design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 62
Hej Annelie!

När jag broderar på t-shirts så använder jag vanligt underlägg spännder det inte i bågen utan stoppar bara in underlägget under, och Solvy på ovansidan som jag spänner i bågen.

Lycka till

Monica
monicas.design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-16, 19:25   #6
Alissa Alissa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 153
Tack till er alla

Efter att ha provat era tips så lyckades jag få till en rackarns så snygg tröja *s*.
Perfekt, utan konstiga bubblor, dragningar i trikån och annat (o)lustigt.
Vad skulle jag göra utan er?
Tröjan blev som sagt perfekt, och levererad till den nya lyckliga ägaren.
Stort tack!

/Annelie
Alissa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-16, 19:29   #7
Linnea Linnea är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 240
Grattis Annelie!
Vilken känsla Du måste känna, när Du lyckats överlista den bångstyriga trikån . Nästa gång går det på ett kick.
kram
Linnéa
Linnea är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons