Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-10-02, 10:34   #1
mli4 mli4 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 2
Question Tilda tomte och sömnsmån..?

Hej!
Jag är en riktig nybörjare på det här med att sy, rent generellt Har aldrig ens haft syslöjd, då jag gick i skola utomlands under låg-mellan-högstadie åren. Men jag har gett mig tusan på att sy en Tilda tomte! Jag fick ett liknande infall 2010 då jag sydde något enstaka bebis plagg till nu äldsta lilltjejen, då kände jag att jag fick rätt bra koll på symaskinen och alla termer mm men man glömmer ju så fort när man har småbarn!
Nu har jag iaf köpt "Large Santa with Sack" från Panduro. Började lite smått att försöka mig på kroppen igårkväll, men jag blir så förvirrad av det här med sömnsmån, hoppas att inte allt för många gäspar åt min frågaDet står ju klart och tydligt att det ska läggas till sömnsmån till samtliga delar på mönstret, men jag känner mig lite vilse kring själv begreppet sömnsmån ändå, trots idelt googlande.
Om jag har två tygbitar som ska ligga räta mot räta, som jag ska lägga mönstret över och rita av, för att sen sy ihop dessa (alla sidor förutom nederdelen) precis som dom ligger alltså utan att initialt klippa ut tyget efter mönstret, för att sen vända bitarna till rätsida (genom att rulla ut och in). Ska jag räkna med sömnsmån på dessa trots att dom inte ska klippas ut efter mönstret eller fållas runtom? Följer jag det utmålade mönstret så kommer ju stygnen att hamna precis där jag syr så att säga. Har svårt att förstå varför jag skulle behöva lägga till mer i det fallet? Skulle så gärna vilja veta om jag är inne på rätt tankespår eller om jag ska tänka om
Nu blev det här lite långt, hoppas att någon vänlig själ orkade läsa! Vill så gärna fortsätta på min tomte ikväll när barnen somnat
Mvh,
Emelie
mli4 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-02, 16:31   #2
melvinara melvinara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 333
Skönt att man inte är ensam i terminologidjungeln!

Om det står att du ska lägga till sömsmån på samtliga delar så bör du göra det! Du lägger till sömsmån för att kunna sy ihop delarna utan att tomten blir en storlek för liten!
Räkna med 1 cm extra runt om.
Tag mönsterdelarna och placera dem på tyget, det gör du för att se att tyget räcker.
Du måste placera delarna med minst 2 cm mellanrum.
Lägg ut och nåla fast delarna på avigsidan (läs baksidan) av tyget, då kan du rita av mönsterdelarna precis efter delarna.
Rita med en tygkrita eller med en blyertspenna.

Nu kommer sömsmånen: Nu ska du klippa ut delarna och DÅ ska du klippa 1 cm utanför det du har ritat!
När du sedan syr ihop så syr du på/i det ritade strecket.
Jo, det är rätt tänkt, sy ihop och vänd ut och in på tomten. Det blir ju så eftersom du syr ihop tyget räta mot räta, D.v.s. du ser avigsidan på tyget när du syr.
Om någon del blir lite för lång kanske du kan justera det i efterhand?

Hoppas att inte jag har svamlat nu...?

Ställ fler frågor om mer stöd behövs!

Lycka till!
melvinara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-02, 18:18   #3
Ma-lou Ma-lou är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 243
Jag har sytt lite tildor och jag tycker nog att en cm är väl tjockt jag brukar ha mindre än en halv cm, 4 mm högst. Du ska inte klippa ut något före du syr det gör man efter vilket är väldigt smidigt.
Ma-lou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-02, 21:03   #4
mli4 mli4 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 2
Smile Tack

Tusen, tusen tack för era tydliga svar! Det här är ju så himla kul, lite knepigt bara Jag kämpar vidare, men njuter varje sekund än så länge..
Kan vara så att det kommer flera frågor längre fram
mli4 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-03, 22:16   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Klipp gärna i sömsmån på kurvor då blir det snyggare när det vänds rätt igen.

Visserligen på engelska men bilder säger mycket så ignorera texten om du blir förvirrad: http://thecuttingclass.com/post/4256...ers-and-curves
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons