Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-08-03, 18:10   #1
JoCarinaWolff JoCarinaWolff är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 222
SPRÄTTA och TVÄTTA

Som nybörjare på maskinbroderi (april) så har jag funderat på hur väl broderiet sitter då man klipper av massvis med "hopptrådar". Detta har jag lärt mig idag!! Efter att ha suttit i timmar, timmar, timmar och sprättat en kattsiluett som jag inte tyckte blev fin från en trikåtröja. Visserligen bara ca. 3.000 stygn, men smått. Så nu vet jag att det sitter!!
Undrar däremot hur håller sig broderier i tvätt? Har sett att en del broderat på t.ex. lakan och de vill man ju tvätta i iallafall 60 grader. Hur klarar det centrifugen och ev. tumlaren (frotté)??
Ska nu brodera en finare katt som jag köpte från embroidery library i stället på tröjan. Fast denna gång har jag provsytt den på en tygbit först.
Tack Pulvertrollet för tipset av varg i fotdyna. Den blev jätte-snygg!!
JoCarinaWolff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-03, 18:21   #2
broderiks broderiks är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 154
Skulle brodera en döskalle på ett par nyinköpta jeans, så fick maskinen fnatt och for iväg så broderiet blev något helt annat.För att få bort broderiet utan att skada jeansen tog jag en engångshyvel på baksidan av broderiet och skrapade försiktigt bort trådarna. Sen var det lätt att få bort trådarna.Funkade jättebra!!!
broderiks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-03, 18:22   #3
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
Broderier med Sulkytråd klarar galant 60 graders tvätt, den färgar heller inte av sig.
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-03, 18:28   #4
Bustraden Bustraden är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 177
vilken katt brodera du, har du foto?
Bustraden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-03, 18:31   #5
helen helen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 699
Hahaa, nog sitter det alltid dar man inte vill. Välkommen till sprättar gänget!! Du har en annan maskin än jag (D1) men jag tror att det går att göra broderiet en aning större i själva maskinen, stygnen blir då längre, lättar att sprätta hahaa. För mig har det aldrig hänt att det har färgat av sig i 60. som det blir med virkade i vitt och rött Grrr..
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-03, 18:42   #6
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag har broderat en vit bil på en ljusblå barntröja åt en bekant. Den tröjan har åkt in och ut i maskinen massor av gånger och används nu av lillebror. Broderiet är fint som snus fortfarande.

Däremot är jag lite försiktig med att klippa av tråden för nära på baksidan då jag vid två tillfällen fått stygn som lossnat. Men det räcker med 2 mm så är det lugnt.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-03, 19:47   #7
JoCarinaWolff JoCarinaWolff är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 222
Nej, jag har iget foto på den "fula" bortsprättade katten. Kanske skulle sparat som "minne". Men har nu provsytt ett nytt kattansikte (siluett) samt en katt trio (siluett) från embroidery library och de är riktigt fina! Lägger kanske in en bild när tröjan är klar. Har samlat på mig en massa foton av saker jag broderat för att kanske öppna ett almbum. Det är så kul och uplyftande att titta i andras almbum. Håller på att ordna min profil med vad som finns i syrummet mm. så ett almbum kanske kommer inom kort.
På tal om syrum - har läst alla inlägg om alla tjusiga trådställ. Då mina symaskiner måste dela rum med min dator, målarsaker och alla andra pysselsaker så har jag inte plats för ett trådställ tyvärr. Jag löste det på såsätt att jag spikade upp 150 långa spikar bakom dörren till arbetsrummet där jag trädde upp mina trådrullar. Det blev riktigt bra. Ska ta ett foto av det när jag får tid och lägga in.
JoCarinaWolff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-03, 20:07   #8
rymden rymden är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 55
Inga problem

Hej
Jag har broderat på många handdukar genom åren. De allra första broderade jag åt mina barn för snart tre år sedan och de har åkt in och ut ur tvättmaskin och tumlare. 60 graders tvätt och ingen skillnad syns på brodyren, lika fin nu som när de var nysydda. Kanske finare till och med eftersom handduken krymper lite och gör brodyren tätare. Den tråd jag använder är färgäkta ända till 95grader (Mettler poly sheen) så det är mest kvalitéen på tyget som avgör hur varmt man kan tvätta.
rymden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-03, 23:30   #9
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Tror som Lillemor att underlaget avgör tvätt temp.
Har brodererat med MÅNGA olika sorters tråd.
Billiga och dyra!!! Ingen har färgat eller betett sig konstigt. Dock har jag märkt att mycket täta broderier på tex handdukar blir lite "stumma"
efter tvätt. Vilket jag tror beror mest på "för" många stygn på en liten yta.

Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-04, 08:37   #10
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
Jag broderade julgardiner på vitt linne med en billigare indisk tråd, minns inte varifrån, men skickade efter den från ett av de vanligare företagen i USA. Vid tvätt färgade det röda av sig och förstörde gardinen, det blev en rosa kant runt broderiet, så en liten varning är nog ändå på sin plats. All tråd blir inte lika fin efter tvätt.
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-04, 17:10   #11
trine trine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 117
När jag brodera ett tätt broderi brukar jag låsna trådspänningen lite, så drar det inte ihob sig lika mycket och det blir lite mjukere.
Mvh Trine
trine är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons