Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-11-10, 16:24   #1
Annie Annie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 248
Spänna frotte i bågen...

Ursäkta, en lite dum fråga, men brukar ni spänna fast frotten när ni broderar på handdukar, ja, i bågen alltså? Det var lite svårt tycker jag.

Annie
Annie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-10, 16:34   #2
Tojan Tojan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2004
Inlägg: 129
Jag spänner fast undermaterialet i bågen.
Sedan spraylim att fästa frottéhandduken med på undermaterialet.
Sedan Solvy över som jag fäster i ytterkanterna med ett par nålar.


mvh Tojan
Tojan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-10, 16:45   #3
monica35 monica35 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 234
hej! Jag spänner upp frottén i bågen och broderar utan något rivbart under, och det går jättebra. Tänk bara på att om det är tunn frotté så kan du inte spänna för hårt, -jag gjorde det en gång på några billiga tunna handdukar och när jag spände upp handduken när den satt rätt så hårt i bågen, så blev det inte bra för det gick nästan sönder där bågen satt. På resterande jag hade kvar tog jag det försiktigt och då gick det bra
monica35 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-10, 16:46   #4
Annie Annie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 248
Ja, min frotte var lite tjock, så jag får nog bara spänna undermaterialet...
Annie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-10, 16:53   #5
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
Jag spänner den rätt tjocka frotten jag använder i bågen med rivbart underlägg under och vattenlösligt ovanpå. Funkar bra om man skruvar upp bågen tillräckligt och bankar lite våldsamt....
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-10, 17:02   #6
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Jag gör som Barbro, spänner frottén och sen lägger jag rivbart under och plast över. Kan spänna tjock frotté utan problem. Jag brukar använda handdukarna från Jysk som heter Beaver Lux.

Ulla
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-10, 17:03   #7
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag gör precis som Barbro fast använder mer kroppsvikten än att banka.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-10, 17:07   #8
Annie Annie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 248
Skulle brodera en Porsche på en handduk till gubben på fars dag. Trodde att det bara fick plats ett broderi på mitt kort, men upptäckte efter ett tag att det inte var en bil som broderades, utan det mönstret jag använde sist. tur att jag har en handduk till. Nu ska jag göra ett nytt försök...
Annie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-10, 17:14   #9
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Ha ha ha, ursäkta kunde inte låta bli att skratta. Jag har gjort precis likadant.

Förlåt igen det är jätteförargligt när det händer. Kan du använda den första handuken ändå, vad blev det för motiv på den?
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-10, 17:16   #10
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Jag gör som Malin. Underlägg i bågen. Handduken ovanpå, ej fastspänd. Busenkelt! Lätt att spänna,lätt att passa in positionen. Funkar perfekt varje gång!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-10, 17:21   #11
Annie Annie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 248
Det gör inget att du skrattade, för det gjorde jag med...Som tur är var det ett litet motiv jag hade. Det var typ ett tribemönster om du vet vad det är. Det är sådant som många har som tatueringar. Det var svarta handdukar, och tanken var att det ska bli en vit Porsche på. Nu blev det på första försöket ett vitt tribemönster på en svart handduk. Inte så snyggt tycker jag, men jag använder den kanske själv eller ger bort.

Lite synd bara eftersom jag inte har så mycket vit tråd kvar...

Maskinen håller på att brodera, känns väldigt bra, eftersom det nu är en väldigt fin bil som håller på att framträda!
Annie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-10, 18:08   #12
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Va bra att du inte tog illa upp, blir säkert en uppskattad present. Och handukar kan man ju alltid använda.

Senast redigerad av Alvan den 2005-11-10 klockan 18:16.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-10, 18:18   #13
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Jag har haft ett par hjärnsläpp och trätt upp maskinen med fel färg och inte insett det förrän ett bra tag in i mönstret (samma fel TVÅ GÅNGER!!! Hur korkat är det??? Ibland är det bara inte meningen att man ska sy!). Då klippte jag bort schabblet och gjorde haklappar av resterna av handdukarna. Rejäla saker att dra över huvudet. Väldigt praktiska och uppskattade!!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-10, 20:47   #14
gko gko är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 90
Jag har sytt många frottehanddukar både tunna och tjockare, jag har bara vattenlösligt på översidan eller den rivbara "plasten" den tunnare och det går jättebra. Jag tråklar på maskinen alltid innan jag broderar, lycka till. Du tvättar väl handdukarna först så de inte krymper sedan när broderiet är på, men man kan ju alltid stryka på handduken om den blir lite draget.
Gun

Självklart så spänner jag fast den i bågen så att den sitter på plats. Ibland syr jag mönstret upptill och ibland syr jag nedtill
D s

Senast redigerad av gko den 2005-11-10 klockan 21:10.
gko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-10, 21:41   #15
Annie Annie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 248
Tack för allt ni skrivit. Jag har testat båda sätten nu, både att spänna tyget i bågen och inte. Båda blev bra, fast det var lite lättare att inte spänna tyget i bågen. Tålamodet var det ont om! Handduken, den med rätt motiv blev jättefin. Nu gör jag en med stålmannenmärket på som jag ska ge bort imorgon till ett par vänners son.

Det där med att trä fel färg har jag ockå gjort, och jag har ockå lyckats med det typ två gånger.

För att ni ska sova gott kan jag även berätta att jag även sytt i en dragkedja i en gylf uppochner!!! Ja, det är sant. Många hävdar att det är omöjligt, men jag jag har lyckats!

Go natt!
Annie är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons