Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-01-23, 14:15   #1
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Spottande strykstation

Jag har en strykstation som heter Philips Intellicare som, fast jag har gjort ren den enl instruktioner som följer med, spottar fläckar när jag använder ånga. Finns det något mer sätt att rengöra på än enl instruktionerna? En del fläckar går inte bort utan jag måste tvätta om och så blir det ju ojämnt fuktigt.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-23, 15:12   #2
Frida_L Frida_L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 93
Ättika lär vara bra för rengöring, men jag har ingen egen erfarenhet.
Köp destillerat vatten i fortsättningen, så borde du slippa problemet.
Frida_L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-23, 15:14   #3
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Tack. Jag antar att de har det på bensinmackarna. har aldrig tittat efter sånt förut :-)
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-23, 15:56   #4
Frida_L Frida_L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 93
Det finns säkert på macken, jag har köpt på ett stort Åhlénsvaruhus också en gång. Eftersom det inte innehåller kalk eller andra mineraler sätter det inte igen strykjärnet och är det enda man bör använda om man bor på ett ställe med hårt vatten.
Jag var kanske lite otydlig, men det är viktigt att du får rent strykjärnet först, annars blir du nog inte av med problemet. Men det förstod du säkert själv.
Frida_L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-23, 16:05   #5
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Nädå så långt som rengöring tänkte jag inte nu men förhoppningsvis hade jag gjort det sen :-) det var bra att du påminde om det.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-24, 20:45   #6
eca eca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 221
MAcken har dest vatten. Det finns både i 4-5 liters dunkar och 25 liters. 25 liters dunken är otymplig att hantera, men Du tjänar jättebycket på att köpa storförpackning..
eca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-25, 05:41   #7
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Är dest vatten bättre än kokt vatten?
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-25, 07:04   #8
Frida_L Frida_L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 93
Jag är inte expert, men om du bara kokar vatten borde väl bara bakterier och annat levande försvinna?
Vid destillation blir man av med salter och kalk och liknande. Om man dricker enbart destillerat vatten en längre tid kan man dö, eftersom det suger ut alla salter ur kroppen på en (jag vågar inte säga om man även måste avstå från mat för att bli ursköljd på det här farliga viset). Kokt vatten är däremot inte farligt att dricka, för där är salt, kalk och dylikt kvar.
Däremot känner jag inte till skillnaden på destillerat och avjoniserat vatten. Det finns ju små manicker man kan hälla vattnet i för att avjonisera och det lär väl funka till strykjärn, vid närmare eftertanke.
Frida_L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-25, 07:53   #9
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Det är ju just kalket man vill bli av med eftesom det sätter igen strykjärnet.

Om du har en kondenstorktumlare kan du använda vattnet som samlas upp i tanken eftersom det inte innehåller kalk. Så om du har en sådan så är det kanske värt att testa.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-25, 10:07   #10
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Jo vi har en kondenstumlare fast vi leder ut vattnet i golvbrunnen. Men det kan man ju ändra på, ska göra det och prova. Fast det kan ju vara bra att ha dest vatten hemma ändå, det är ju inte alltid man har tumlarvatten när man ska stryka.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-25, 12:13   #11
eca eca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 221
Jag använder även tumlarvatten ibland, men häller det genom ett Melittafilter eftersom det kan finnas en del flock från tvätten.
eca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-25, 13:24   #12
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Jag använder bara destillerat vatten.Köper 25 l dunkar häller över på en 5 l rengjord saftdunk
så man orkar lyfta den
Har ett Rowenta ångstrykjärn som bara är kört på dest vatten och har inte rengjort det på alla dessa 10 år , det har aldrig spottat .
Även min ångstation Laura Magic har bara gått på dest vatten.
Det sparar strykjärnet och dina kläder, du slipper bli frusterad när du stryker fin blusen och skall gå på fest.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-25, 17:12   #13
@enga @enga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 294
Hej Ann-Marie
Har du kollat vad som står i bruksanvisningen ang vatten.
Vet inte om det är skillnad mellan en strykstation och ett vanligt ångstrykjärn.

Vilket vatten bör användas?

I bruksanv. till mitt ångstrykjärn (Tefal Aquaspeed 165)står att det är konstruerat för att fungera tillsammans med vanligt kranvatten. Det är dock nödvändigt att med jämna mellanrum utföra en självrensning av ångkammaren för att få bort fristående kalkpartiklar. Anvisning finns hur man gör detta. Om använt vatten har en hög kalkhalt kan man blanda kranvatten med avmineraliserat vatten i proportionerna 50% - 50% .

Vilket vatten bör undvikas?

Under avdunstningen koncentrerar värmen olika ämnen som finns i vattnet. Nedanstående vattensorter innehåller organiskt avfall eller mineralämnen som kan orsaka vattensprut, brunfärgade fläckar eller för tidigt åldrande av apparaten : outspätt avmineraliserat vatten, torkskåpsvatten, luktvatten, avhärdat vatten, kylskåpsvatten, batterivatten, vatten från luftkonditioneringsanläggningar, destillerat vatten, regnvatten.
Vet ju inte om detta gäller din strykstation men för säkerhets skull så kolla bruksanvisningen.

Ett spottande, fräsande järn som orsakar fläckar är ju aldrig kul så jag hoppas du får ordning på det igen.
Kram Agneta

Senast redigerad av angis den 2007-01-25 klockan 17:33.
@enga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-26, 05:48   #14
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Hej
Nu har jag läst instruktionerna och man får inte använda avkalkningsmedel. Och är kranvattnet hårt kan det blandas med lika mängd dest vatten men inte enbart dest vatten. Tack för rådet att kolla om det. Ska pröva att blanda vattnet.
Funkar inte det vet jag inte vad jag ska göra, får väl ev köpa ett ångstrykjärn i så fall. Det är billigare.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons