Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-01-19, 18:47   #1
karina61 karina61 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 57
Brodyrmaskin

Hallo..Har min funderingar när det gäller brodyrmaskiner..
Om jag bara vill brodera för husbehov, då räcker ju de små maskinerna.. de som bara har en brodyrnål..
Men sen är det ju olika hur mycket man broderar...Jag kan ju inte säga att jag broderar mycket,(tycker inte det själv) men har man 5 barn och 5 barnbarn..
Tycker att det går i perioder när man broderar..Jag börjar ju att fundera om jag har för stora krav på brodyrmaskinerna..

Så jag undrar hur mycket ni andra brodera på en dag tex eller en vecka..
Karina

Senast redigerad av karina61 den 2007-01-19 klockan 19:14.
karina61 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-19, 18:50   #2
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Hoppas det kommer mer text...
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-20, 10:21   #3
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
DEt beror på om du skall producera eller om det inte gör något om det tar tid.
Att göra ett stort broderi med alla trådbytten kan ta flera timmar.
Om jag skulle brodera för att sälja och hade behov av ett visst antal och maskinen skall gå stor del av dagen. Då skulle jag sattsa på en
kraftigare maskin som är konstruerad för ett litet företag typ en 6-12 nålar.
Det du vinner är det går mycket fortare ,den är byggd för att gå hela dagarna, livslängden.
Därenot kan den kosta dubbelt så mycket som dom dyraste hemma maskinerna.
Den är också större och klumpigare
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-20, 10:32   #4
karina61 karina61 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 57
Hallo..Men om jag bara ska ha för husbehov, brodera ett par bilder varje dag...Sy lite fina sömmar på maskinen..Då borde ju maskinen hålla LÄNGE eller hur..Men min kära maskin var ju bara 18 månader när den bara dog...
Så just nu känner jag mej så lessen...
Det borde ju vara så att ju dyrare maskin du köper.. ju längre borde den hålla..
Måste även tillägga att det är svårt att vara utan brodyrmaskin..Första veckan hu hu..Tredje veckan gick bättre..
Karina61
karina61 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-20, 10:40   #5
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Då räcker den till. Det är då viktigare att du väljer en som är enkel att använda med stor precision.Jag tycker att Janomes MC 11000 är den absolut bästa på marknaden. Den kan ta emot och sy störst filer på marknaden, den är direktuppkopplad till datorn över USB-port.
Jag läste om alla märken och tog reda på allt och jämförde priser men kom fram till att janomes 11000 slog allt.
Du skulle absolut hälsa på hos någon som kan visa dig. hur bra och enkelt det fungerar.
Många gånger får man inte tillräcklig info från affären.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-20, 10:49   #6
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Klart maskinen ska hålla bättre än så! Oavsett pris! Vad var det för maskin?

Jag hade en billig enkel Brother-maskin när jag började, och flera år framåt. Och den fick periodvis jobba HÅRT, eftersom jag broderade åt dverse föreningar redan då. Sist jag hade den inne på service sa reparatören att den nog skulle behöva en större översyn med vissa slitagedetaljer utbytta om jag skulle fortsätta jobba så med den, men det skulle inte var några problem att fixa det.Nu hade jag redan köpt en annan maskin vid det laget (en begagnad Artista 180), så jag pensionerade lilla Brother istället.
Jag har idag en 6-nålars Brother som jag inte kan "försvara" på minsta vis ekonomiskt, men för MIG personligen är den värd pengarna eftersom den för MIG är skillnaden mellan att kunna brodera eller inte, och jag har bestämt mig att min hobby gott kan få kosta, precis som andra hobbies gör det, och jag hade råd att köpa den. Men det är JAG. För många andra är detta inte ett alternativ. Inte bara för pengarna, utan för att, som An-Christin säger, den är mycket klumpigare och mer skrymmande än en vanlig maskin, och behöver ha sin fasta plats.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-20, 10:50   #7
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
OJ!! Ser i din profil att du har en Brother 4000! Då har du ju redan en "värsting"!! Är det den som lagt av? Ajajaj!!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-20, 11:04   #8
karina61 karina61 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 57
Ja det är min käre Brother som har lagt av..Saknar den så hemskt..Är verkligen nöjd med min maskin..USB-minne , trådklipp..Den går inte att gemföra med den senaste Janome..Det är just det när man känner sej SÅ nöjd med maskinen..Får väl hålla tummarna att den fungerar när den är servad...För som sagt så vill jag verkligen hålla på med denna hobby..
Visst är maskinen dyr men vilka billiga saker man kan göra och personliga.Men tycker fortfarande inte att jag broderar så mycket, bara till husbehov...
Hur ska de som tänker att de tjäna pengar på denna hobby klara sej..
Då måste man ju tänka om , då lär man väl ha en maskin med många nålar...
karina61 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-20, 11:12   #9
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Ja, ska man tjäna pengar på brodyr får man nog sätta ett rätt lågt pris på sin tid om man har en vanlig maskin.

Jag tittade på Inovis 4000 i samma veva som jag köpte min PR600, och den var verkligen imponerande! Jag tvekad en stund, och fick påminna mig om att det JAG behövde var fler nålar för att kunna gå ifrån på ett annat vis.

Janome 11000 har jag inte sett i verkligheten, men det verkar ckså otrolig! Den kvadratiska broderiytan till exempel verkar ju kanon!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-20, 12:43   #10
kulan kulan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 186
Jag tycker som Åsa att det är ju olika från person till person det där med maskiner. Jag började med en husqvarna Rose och har aldrig haft så roligt i hela mitt liv.Men kände oxå ett behov av fler nålar och satsade på PR600:an. Syr man som sagt mycket till företag och föreningar så går det ju mycket fortare och man behöver inte sitta vid maskinen hela tiden.Nu är ju dessa maskiner rena brodyrmaskiner så man måste ju även ha en "vanlig" maskin.Sen om det är ekonomiskt försvarbart vet jag ine för det skall mycket till för och bli rik på sin hobby men va f..n detta är MIN hobby och den ger så mycket tillbaka i glädje.Har vi råd så tycker jag vi kan unna oss detta sen kan jag förstå att inte alla kan. Men som Åsa säger ..detta är JAG och jag har oxå haft lyckan att ha råd.
kulan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-20, 13:35   #11
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Vad kostar en brother pr 600 jag tror den är helt fantastisk.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-20, 13:45   #12
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
I krokarna runt 70 papp! Usch! Jag ryser när jag skriver det!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-20, 14:59   #13
avsl090302 avsl090302 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 194
En fråga bara. Om du hade en värsting som dog efter bara 18 månader, har dom inte nån bra garanti då? Jag menar, 1½ år bara, då borde det ju vara garanti kvar.. eller är det inte?
avsl090302 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-20, 20:24   #14
karina61 karina61 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 57
Hallo..Jo visst finns det garanti..Men om det blir så igen efter 18 månader..Vet ej hur länge garantin räcker..Är det full garanti i 2år sen är det garanti på delarna i 2år men du får betala för den som lagar den..Jag får väl vänta och se när jag får hem den..
Saknar den så hemskt, särskilt när jag har jobbat och bara vill varva ner..Då är det så skönt att få sätta sej vid brodyr maskinen och bara njuta...Man skulle haft en liten brodyrmaskin också...hi hi hi..Ha det så bra i snövädret.
karina61 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-21, 11:02   #15
yllet yllet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 113
jag har en designer maskin,jag broderar nästan varje dag,den har varit inne på service en gång,det får man räkna med när nan syr mycket.har sett att designermaskinerna säljs beg,för ca 20 000 det är en bra hobby-maskin som dessutom syr bra med sensorsystem
yllet är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons