Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-09-12, 14:56   #1
Janoch Janoch är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 26
Hemmagjord tryckram

Hej. Jag fick ett infall som jag provade. Screenduk och ramar är ju dyrt, och jag är en utfattig student, så jag försökte få ihop en billig variant bara för att se om det gick att göra.

Resultatet blev dock en besvikelse. Men om någon kan hjälpa mig att få ordning på det hela skulle här finnas ett väldigt billigt sätt att göra tryckramar för kläder.

Min fråga är om det dåliga resultated beror på
* fel sorts färg? Jag använde palett täckfärg.
* att chiffon inte alls duger som duk?
* att det kräver någon sorts hantverksskicklighet?
* att det helt enkelt aldrig blir professionell kvalitet på hemmagjorda screentryck, och att jag har för höga förväntningar?

Här kommer en utförligare beskrivning av "experimentet":

En normal duk för tygtryck har ju tydligen 40-60 trådar per cm, och består av polyestertråd. Billiga chiffon-stuvar jag hittade på Ohlsons hade ca 30 trådar per cm, och var också nån slags syntettyg (?). Jag fixade en ram och lackade och hade mig, och tillslut hade jag en tryckram.

Jag gjorde stenciler i självhäftande bokomslagsplast, och till färg använde jag lätt vatten-blandad Palett-färg (vit täckfärg).

Som skrapa tog jag en sån där dusch-skrapa och skar en riktigt skarp kant i gummilisten.

Resultated var tyvärr högst tveksamt :-(
Om jag hade mycket vatten i färgen blev det en väldigt massa "blöd" utanför stencilkanterna. Detta även om jag tejpade den självhäftande plasten direkt på tyget.

Om jag istället bara spädde färgen lite kladdade den igen "duken" helt och hållet. Det behövdes flera timmars t-röd-bad och inte så försiktigt pensel-petande för att få bort färgen, och då blev det ändå en "spökbild" som heter duga.

Om jag inte spädde färgen kom den inte ens igenom duken.

Rent generellt var det sista ett problem, jag var tvungen att skrapa många gånger för att få något tryck. Ska man verkligen behöva göra det, eller räcker det med en skrapning om man har rätt sorts färg?
Janoch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-12, 22:50   #2
katta katta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 203
När jag har tryckt, vilket jag bara gjort med köpta ramar så har det räckt med några få "skrap" med rakeln. Häromdagen så hittade jag en sida där det finns en beskrivning på hur man tillverkar sin egen ram. Jag ska se om jag kan hitta adressen.

Annars kan man ju se det som en investering. Jag är också student men å andra sidan som kommer ju ramen att hålla i en massa år.
katta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-12, 22:52   #3
katta katta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 203
Det tog inte lång tid att hitta den adressen.

http://www.bjorn-carlen.se/teknik_1b2.htm

Hoppas att det är till någon nytta. Om du lyckas göra en ram så säg till för jag vill gärna veta om det är lätt. Nu när jag letar efter en ram att köpa så tycker jag att det är så svårt att hitta en i passande storlek.
katta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-13, 14:03   #4
Janoch Janoch är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 26
Tack, den sidan hade jag redan kollat på dock, och jag följde de instruktionerna, förutom att jag alltså använde billig chiffon istället

Jag tyckte att det var mycket enkelt att bygga en ram, men jag är ganska van vid att bygga saker i trä. Det man bör tänka på är att få hårt och väldigt rakt sågat olackat trä.

Det tog dock väldigt lång tid att bygga en ram iom att lacken ska torka i omgångar.
Janoch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-13, 14:04   #5
Janoch Janoch är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 26
Förresten, har du fått skarpa kanter när du tryckt? Vilken färg och vilket schablonmaterial har du använt?
Janoch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-13, 17:33   #6
Sugar Sugar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 13
När man trycker ska man bara dra en gång med rakeln, annars är det lätt att ramen flyttar lite på sig emellan och kanterna blir inte skarpa. Med andra ord ska det räcka med att dra en gång. Man måste dock trycka ganska hårt, det kan vara det som är felet.

Det verkar konstigt att färgen inte går igenom med tanke på att din duk till och med var glesare än den man skulle ha. Är den tillräckligt spänd?

Jag har bara tryckt med paletts vanliga färger, alltså de som inte är täckfärg. Sen så är det ju så att den vita färgen inte täcker helt då, ska man ha en helt täckande vit färg ska den vara gummibaserad å då går den inte genom duken..

Jag tror helt enkelt att du får fortsätta testa lite, men jag tror inte på att blanda ut färgen med vatten, det ska man inte behöva.

Gnugga fast plasten ordentligt på ramen och tryck hårt med skrapan så ska det gå..i teorin iaf
Kanske lite flummigt svar..men lycka till!
Sugar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-13, 22:06   #7
katta katta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 203
När jag har tryckt så har vi ibland fått dra rakeln mer än en gång. Det beror lite på om man får med all färg i första draget. Det underlättar ju om någon håller i ramen då riskerar man inte att den flyttas. Jag vet inte vad märket på färgen som jag använt heter men jag vet att det inte är palett. Några gånger har jag använt mig av någon slags akrylfärg. Palett använder jag mig bara av när jag ska måla på textil.

Jag kan tänka mig att chiffongen är tunnare än duken som är i en screenram, att den inte är kraftig nog. När du drar med en nagel på en screenram får du ju ett speciellt ljud om du förstår hur jag menar.

Angående skarpa kanter så tycker jag nog att jag fått det, sitter plasten fast ordentligt så är det inga problem. Det var ett tag sedan jag tryckte nu men om jag inte har helt fel så använde vi oss en del av vanlig bokplast, självhäftande förstås.
katta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-14, 14:46   #8
Janoch Janoch är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 26
Attans. Jag verkar ju ha gjort "som man ska", i alla full under de improviserade omständigheterna... :-(

Chiffonnen "låter som ett blixtlås" eller som när man skrapar på nylonväv, om man drar med nageln på den. Jag vet inte hur hårt duken måste vara spänd, men jag spände den så hårt att den låter som en mellanstor hängpuka om man knäpper på den. (Alltså typ som en djembe fast dovare)

Jag har försökt både med att fästa bokplasten på duken och att fästa den på tyget. Tyvärr har plasten en tendens att lossna lite från duken när det kommer färg på den.

Förmodligen blir det väl till att köpa en färdig ram och se om det hjälper. Helst skulle jag ju dock ha räknat bort alla felkällor innan jag slänger iväg ännu mer pengar...
Janoch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-14, 15:19   #9
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 369
du kanske ska prova med en annan sorts färg innan du investerar i en dyrare ram?

/Maria
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-16, 12:52   #10
klaas klaas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 95
Hej
Jag har screentryckt dock ej med hemmagjord ram
men jag tror inte det är fel på din ram. Det blev så för min del ochså ibörjan.
Man måste lyfta rätt upp ramen alså. färgen är viktig den skall inte spädasdå flyter den ut.
Man skall ha mycket färg på (framför skrapan) och trycka hård så att det inte blir nått kvar. Dvs tyget skall blötas ifärg ochrakeln skall ta bort all överflödig färg.
Varianter på samma tema om man bara har ett plagg.
Späd tygfärgen och spruta på med en spruta eller ibland har jag tagit självhäftande plast skurit ut och andvänd som schablon sen kan man andvända en pensel ,ser ut som sceentryckt.
mvh klaas
ps jobbar på ett vanligt tryckeri
klaas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-16, 18:15   #11
ask ask är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 524
Det här är bara några tankar kring varför det inte funkar...

Ett tyg med grövre trådar kan ha mindre genomsläpplighet även om det är mindre mängd trådar. 30 trådar per cm med en aldrig så lite grövre tråd kan bli tätare än en väldigt fin tråd med fler trådar per cm.

En annan sak som bara är en upplevelse (jag tvättar mycket för hand) är att trådens yta kan påverka. Jag kan tänka mig att en tråd med slät yta ger större genomsläpplighet medan en knögglig ger större yta för ytspänningen att hålla fast vätskan/färgen och därför ger sämre genomsläpp.

Men som sagt jag vet inte, det är bara funderingar.
ask är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons