Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-08-16, 14:07   #1
TuvaMeja TuvaMeja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 76
Klä om fotölj.

Hej!
Är det någon som provat att klä om en fotölj någongång? Sitter i valet och kvalet om man skall våga försöka. (har ej gjort det innan). Det är typ en stol med stoppad sits, dyna, sidor. med träkarm runt om. Baksidan av stolen verkar det bara vara att klippa till nya bitar och nubba fast nytt tyg. Kollade med en tapetserare idag och han skulle ha ca 2500:-/stol och då ingår inte tyget. Det har jag tyvär inte råd med. Kollade även kurser, men det fanns inga i Halmstad om möbeltapetsering.

Mvh. Elisabeth.
TuvaMeja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-17, 09:24   #2
klaas klaas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 95
Hej!Jag har bara fuskat lite grann men det har inte varit några problem . Jag har dock en skinnfotölj som skall kläs om det blir ett kunskapsprov! Mitt tips är att titta noga hur den är klädd nu ock kopiera allt .Dvs undersök hur noga hur allt sitter ock hur det är vikt sedan plockar man bort det gammla har det som mall för det nya tyget.
Men det är viktigt att man tar en del åt gången annars kan det bli så att man inte kommer ihåg hur det satt. Bra att gå kurs men det skadar inte att man känner på grejerna innan.
lycka till
klaas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-17, 10:04   #3
chan chan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 96
Hej!

Om du har digitalkamera eller polaroid så ta bilder på hur saker och ting sitter och ser ut, innan och under nedplockning. Kan vara ovärdeligt när du "klär på" fåtöljen igen. Tycker absolut att du ska försöka!

Mvh, Christina
chan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-17, 10:35   #4
TuvaMeja TuvaMeja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 76
Hej igen!
Tack för tipsen. En fråga till, är det någon som vet hur tyget är fastsatt mellan sittdynan och rygg,sidostöden? Känner inte hur det är fastsatt, kanske brukar man plocka bort sidorna på fotöljen efter som jag inte kan känna vart tyget slutar där. Trycker jag ner sittsen mot ryggstödet så ser jag ett annat tyg långt in, men vet ej om det är ett tyg som dom klär in fotöljen med för att sedan sy fast det riktiga tyget på, eller om det är bara typ skarvat där.

Mvh. Elisabeth.
Bifogade bilder
 
TuvaMeja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-18, 09:33   #5
TinaH TinaH är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 1
Hej, tänkte bara tipsa om att det finns bra böcker att låna på biblioteket om möbelrenovering, men det vet du säkert redan. Det finns även del tips på nätet, typ viivilla.se har gör-det-själv sidor. Finns säker mycket annat. Alltid bra att kolla in lite innan man börjar sprätta men jag tycker också absolut att du ska försöka.

Lycka till !
TinaH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-18, 14:53   #6
TuvaMeja TuvaMeja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 76
Hej!

Jag skall gå in på viivilla, det har jag ännu inte gjort. Tack för tipset.

Mvh. Elisabeth.
TuvaMeja är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons